Selasa, 30 November 2010

K Subramaniam - Ustaz PKR terbaru

Apa kata Ustaz Badrul Amin semasa mendengar bacaan terjemahan K Subramaniam, perwakilan AMK pada Kongress PKR baru-baru ini? Ustaz yang menuduh orang yang tidak sealiran politik dengan beliau sebagai syaitan dan sebagainya.

Apa kata bekas calon Naib Presiden yang juga dari bekas ABIM tentang terjemahan tersebut? Faham ka atau tidak Faham?

Apa kata alim ULAMA PAS yang mendengar bukan Islam menterjemahkan surah Ali Imran kepada majoriti hadirin yang adalah orang Islam? Masih boleh terimakah untuk bersama-sama dengan mereka ini?

Apa kata hadirin Muslim yang mendengar dan melihat dengan mata telinga secara terus satu-satu perkataan yang disebut K Subramanian dalam syarahannya? Masih boleh terima ka? Atau semua memang bodoh piang sehingga tidak tahu yang mana betul dan yang mana benar. Sekurang-kurangnya ada sedikit keberanian unutk menegur! BUKAN hanya mengIYA sahaja apabila ditana samada apa yang K Subramanian kata betul atau tidak.

Tafsiran yang dibaca oleh Subramaniam berbunyi:
"Firman Allah dalam kitab al-Quran surah Ali-Imran yang berbunyi begini, sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya siang dan malam, maka terdapatlah tanda-tanda manusia berakal agar kita sentiasa berfikir, agar minda diasuh dan terbentuk dengan baik lalu seterusnya melakarkan budaya sihat supaya tidak songsang dan tidak menyeleweng dari norma-norma kehidupan manusia yang beradab lagi bertamadun."

Tafsiran sebenar dari Terjemahan AlQuran

(3:190) Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal, Surat "Ali 'Imran" yang terdiri dari 200 ayat ini adalah surat "Madaniyyah". Dinamakan Ali 'Imran karena memuat kisah keluarga 'Imran yang di dalam kisah itu disebutkan kelahiran Nabi 'Isa a.s., persamaan kejadiannya dengan Nabi Adam a. s., kenabian dan beberapa mu'jizatnya, serta disebut pula kelahiran Maryam puteri 'Imran, ibu dari Nabi 'Isa a.s.

(3:191) (yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka.

Sedikit Penerangan tentang surah Ali- Imran


Surat Al Baqarah dan Ali 'Imran ini dinamakan "Az Zahrawaani" (dua yang cemerlang), karena kedua surat ini menyingkapkan hal-hal yang disembunyikan oleh para Ahli Kitab, seperti kejadian dan kelahiran Nabi 'Isa a.s., kedatangan Nabi Muhammad s.a.w. dan sebagainya.

Keseluruhan Pokok-pokok isinya, ialah :

1. Keimanan :
Dalil-dalil dan alasan-alasan yang membantah orang Nasrani yang mempertuhankan Nabi 'Isa a.s.; ketauhidan adalah dasar yang dibawa oleh seluruh Nabi.

2. Hukum-hukum :
Musyawarah; bermubahalah; larangan melakukan riba.

3. Kisah-kisah :
Kisah keluarga 'Imran; perang Badar dan Uhud dan pelajaran yang dapat diambil dari padanya.

4. Dan lain-lain :
Golongan-golongan manusia dalam memahami ayat-ayat mutasyaabihaat; sifat-sifat Allah; sifat orang-orang yang bertakwa; Islam satu-satunya agama yang diridhai Allah; kemudharatan mengambil orang-orang kafir sebagai teman kepercayaan; pengambilan perjanjian para Nabi oleh Allah; perumpamaan-perumpamaan; peringatan-peringatan terhadap Ahli Kitab; Ka'bah adalah umah peribadatan yang tertua dan bukti-buktinya; faedah mengingati Allah dan merenungkan ciptaanNya.

Surat Ali 'Imraan mengandung dalil-dalil dan alasan-alasan untuk membantah kaum nasrani yang memper-Tuhankan Nabi 'Isa a.s., menerangkan peperangan Badar dan Uhud, agar kemenangan di peperangan Badar dan kekalahan di peperangan Uhud yang dialami kaum muslimin itu, dapat dijadikan pelajaran.

HUBUNGAN SURAT ALI 'IMRAAN DENGAN SURAT AN NISAA'.

1. Surat Ali 'Imraan disudahi dengan perintah bertakwa, sesuai dengan permulaan surat An Nisaa'.

2. Dalam surat Ali 'Imraan disebutkan peperangan Badar dan Uhud dengan sempurna, keterangan mana sebahagiannya diulangi dalam surat An Nisaa'.

3. Dalam surat Ali 'Imraan dikisahkan peperangan Hamraa-ul Asad yang terjadi setelah perang Uhud, dan peperangan itu disinggung pula dalam surat An Nisaa'.

4. Dalam surat Ali 'Imraan disebutkan bahwa banyak yang gugur di kalangan kaum muslimin sebagai Syuhadaa', yang berarti mereka meninggalkan anak-anak dan isteri-isteri mereka, maka dalam bahagian permulaan surat An Nisaa' disebutkan perintah memelihara anak yatim serta pembahagian harta pusaka.

Kedah Times : PAS Kedah apa cerita? Takkan masih nak ikut puak-puak penyeleweng agama ini? Nik Aziz tak keluar fatwa baru ka?

7 comments:

lebai pondok berkata...

Kalau bersekongkol dengan PAS/PKR lulus sahaja.Kerana undi agama yang suci jadi mainan politik.Nik Aziz pun agaknya tengah dok pikiak nak jawap macamana supaya undi terhadap pakatan rakyat tak hilang.Bgitulah ulamak politik berfikir.Bukan kesucian agama diutamakan.PAS lebih tuamakan undi sahaja.

Tanpa Nama berkata...

ostad baru PKR dgn gaya bercakap macam org mabuk minum todi tu ke?? Isk3... patut baca ayat Al-Quran pun tonggang-langgang. Kah.. kah.. kah...

Sifu Kulim berkata...

Nak buat macam-mana, orang Islam yang faham Islam pun tak nak ikut perintah Allah dan suruhan Al-Quran. Dah berkuasa lebih 50 tahun tak boleh buat, tu lah sebabnya masalah sosial dikalangan masyarakat Melayu kian hari kain meningkat. Yang dia dok pikiak nak jadi tuan...

Tanpa Nama berkata...

Banyaknya ustaz!!!!!!!!!!!!

Nak tanya sikit,
ustaz-ustaz PAS tu mengajar di sekolah mana?

Ustaz yang tak mengajar agama di sekolah pun dapat gelaran ustaz ke?

Murahnya gelaran ustaz!!!!!!!!!!!!

Wake UP! berkata...

Keling paria ni dulu pernah racunkan perigi sehingga menjatuhkan kerajaan Melayu Melaka ke tangan Portugis.

Jangan percaya pada keling paria.

Kalau percaya jugak, anda akan mampus dibunuh macam Datuk Sosilawati.

nayan berkata...

Sifu Kulim, sebut apa yg kerajaan tidak laksanakan lagi. Qisas, tanzir sudah ada cuma hudud saja yg masih belum sepenuhnya tapi sudah ada diterimapakai dlm hukum syariah. Cuma kita dok tunggu negeri islam yg dah 20 tahun memerintah, satu habuk pun tak buat. Simpan duit pun dlm bank yg ditubuhkan kerjaan pimpinan UMNO

Tanpa Nama berkata...

Wahai saudara2 seIslam ku, tidakkah dikau sedar agama suci kita ISLAM sedang dipermain-mainkan dan diperkotak-katikkan oleh mereka yang bukan ISLAM?

Kita tidak boleh salahkan mereka kerana sememangnya mereka tidak mengerti ayat-ayat suci Al-Quran, tetapi ke mana perginya mereka yang digelar TOK GURU dan mereka yang bijak pandai berkata-kata? tidakkah hanya berdiam diri memeluk tubuh sahaja?

SEDIH..SEDIH kita sebagai umat ISLAM tidak mempertahankan agama ISLAM kita yang suci ini!

Catat Ulasan

DISCLAIMER

Assalamualaikum.

Segala Komen atau kritikan adalah atas tanggungjawab pemberi komen sendiri.

Buat masa kini komen boleh diberikan atas nama Anon, tetapi pihak Kedah Times masih terpaksa menapis komen-komen yang tidak bertanggungjawab.

Harap maklum.

Sekian, terima kasih.

 

Dari Mana Mereka

Pelawat sejak 18-04-2010

free counters

Arkib

Pengikut 2

Pengikut

© 2010 Laman Kedah Times Copyright by Kedah Times | Courtesy of Three Column Templates