Khamis, 17 Februari 2011

SANUSI SETPOL PANAS PUNGKOQ PASAI APA..??? Nak panggil BANG ANWAR ka!!!!

SOBRI SUDIN

1. Cuti sambutan maulidur rasul aku ada masa senggang bawak family berjalan-jalan ke bazar di Padang Besar, sambil menginsafi pengorbanan RASULLULAH S.A.W yang banyak berjasa kepada umat ini kerana membawa nikmat IMAN dan NIKMAT ISLAM

2. Namun hati kecil tertawa sendirian mengenangkan sikap bengap, taksub, bebal, sang penguasa AZIZAN AL-TIDURI beserta pegawai bawahannya, termasuk SANUSI SETPOL.

3. Apapun ucapan terima kasih kepada SANUSI SETPOL (nama blog pun boh setpol jugak).. Nak megah apa dengan jawatan.. Bukannya kekal lama.. Esok lusa belum tentu.. Terima kasih kerana SANUSI SETPOL bersusah payah memasukkan entry khusus sebut nama aku SS sebagai syok sendiri.

4. Untuk makluman tuan SETPOL semua bloggers boleh dikatakan syok sendiri termasuk la tuan, kita boleh tulis apa saja biar pembaca menilainya.. Ini dasar langit terbuka, kebebasan menzahirkan idea di dunia maya.. Namapun dunia maya.. Soal realiti ATAU kebenaran biar pihak lain tentukan.. Yang nak ambik serius sangat pasai apa???? Nanti tak pasai-pasai tuan kena heart-attack..

5. Apa??? Ada gambar saya yang pihak tertentu nak jual pada tuan.. Saya di KASANOVA DANOK 2 FEBUARI 2011 lalu.. Kalau ada saya pun teringin nak tengok.. Saya tak perlu hipokrit sebab seingat saya kali terkahir saya ke pekan seberang lebih kurang 2 tahun lalu, seminggu sebelum hari raya, beli beras pulut 50 kilo nak sedekah kat kawan-kawan dan bunga api serba sikit nak bagi anak-anak dengan anak buah main. Tapi kalau TUAN SETPOL betoi-betoi nak tengok, saya ada gambar real bukan super impose, dua orang EXCO PAS di bawah kabinet AZIZAN yang sedang berhibur di pekan DANOK. Gambar ni rakan saya ambik melalui digital kamera.. Clear sungguh. Insya-allah bila terbuka hati saya akan poskan pada TUAN.

5. Tulisan saya bersalut dengan fitnah dan ILUSI SERTA KHAYALAN?? Speak for yourself... Jawab dulu rungutan CIKGU NON BALING tentang penyelewengan tabung balu dan anak yatim MEMALI sebelum melalut kebenda lain... Dan huraikan juga secara nyata kemelut YIKED, BDB, KEDAH SATO, BINA KUARI, KCE, dan banyak lagilah... Masalah politik jangan ada tendency swept under the carpet, nanti jadi barah yang bernanah dan rosakkan imej PAS sendiri (ni ingatan ikhlas dari saya).

6. So apa masalah??? Kalau tulisan saya disaluti rujukan ilmiah, nature dan environment kerja saya sebagai pensyarah, ilmu pengetahuan, buku-buku jadi teman, diskusi ilmiah, forum, pembentangan kertas kerja, penyelidikan adalah part dunia saya.. SO WHAT.. Setakat bekas CIKGU seperti saudara dan umur yang masih muda.. Banyak yang saudara perlu belajar lagi tentang politik KEDAH.. Masih banyak indepth study yang tuan perlu lakukan.. Ilmu ni sampai bila pun tak habis, kena teruskan belajaq, kalau TUAN SETPOL NAK BUAT MASTER saya boleh bantu.

7. Ingat.. Politik dibina atas persepsi.. Part adalah truth part lagi tokok tambah, spin, manipulation sepertimana kelaziman puak saudara lakukan. Jika benar MB dan EXCO tak makan gaji buta, buktikan, namun kemana jua saya pergi itulah tanggapan orang ramai termasuk pak guard di DEPAN PINTU WISMA DARUL AMAN, pandagan rakan-rakan dalam KCS dan kakitangan PEJABAT MB sendiri.. Ini pengakuan dan keluhan mereka, saya sekadar mencatatkannya kerana seorang penulis, dia akan cukup sensitif dengan persekitaran, apa yang dilihat, didengar dan diperhatikan serta dilalulinya.

8. SAMA SEPERTI TUAN SETPOL yang cukup sensitif bila sesiapa saja yang berkomentar tentang MB tuan dan parti saudara.. Apa boleh buat saudara makan gaji, saya yang menurut perintah, periuk nasik nak kena jaga.. Buatlah kerja elok-elok tapi tak perlu taksub membabi buta, yang salah kena berani tegur, yang betul ditokok tambah untuk tingkatkan nilai manfaatnya.

9. Ini negara demokrasi, prinsip ketelusan, kebebasan bersuara, ketelusan menzahirkan pandangan terbuka pada sesiapa jua, bukankah sistem ini yang begitu digilai oleh puak TUAN setpol sendiri, sampaikan semuanya pada kacamata tuan tidak betul. Justeru, pandangan saya, tulisan saya tidak perlu mewakili UMNO atau sesiapa, saya hanya mempraktiskan hak sivil saya dalam sebuah negeri yang melaksanakan sistem demokrasi dalam pemerintahannya. Baca balik tulisan JOHN LOCKE dalam karya agungnya TWO TREATISE OF CIVIL GOVERNMENT (Ini bacaan wajib saya semasa di tahun 2 Ijazah Sarjana Muda Sastera, Sains Politik di UKM).

10. Nak pinjam saya nak pi hantar di pejabat MB. LAINLAH Kalau AZIZAN bos TUAN bercadang nak tukar menjadi seorang atoritarian dan diktator sepertimana ciri-ciri asas yang telah diperlihatkan dalam kepimpinannya. Dan juga pemujaan ZULKIFLI YAHAYA bersama USTAZ MUSODAK yang menjulang AZIZAN melalui bilboard gergasi SERTA RISALAH dan VCD SAMPAH yang sekadar menghabiskan duit rakyat. Designnya direka dan projek melekat gambar AZIZAN serata KEDAH diberikan kepada PADIMAS PRINTING, milik ZULKIFLI YAHAYA(RAHSIA BESAQ DIA PUN ADA DITANGAN SAYA.. INGAT SAMA) yang terletak tak jauh dari rumah arwah ibu saya di TAMAN WIRA.. Satu lagi company MILIK PUAK PAS TOTOK apa nama H.M DESIGN di kompleks kancut????

10. Justeru, jika TUAN tak sebulu dengan KEDAH TIMES, itu hak TUAN, tapi TQ sebab ada masa dan minat melayarinya.. Dan saya tidak ada dapat apa-apa keuntungan bila saya kata KEDAH TIMES bukan saya punya.. MEMANG itulah hakikatnya.. KESIAN pada tuanpuanya sebenar KEDAH TIMES.. Saya sendiri tak kenai dia tapi rasa admin KEDAH TIMES orang SP atau SIk la kot. Saya menulis kerana dijemput dan menyumbang tanpa bayaran. FOC.. Duit pendapatan halal saya dah cukup untuk sara anak bini.. SEDEKAH PADA MASJID DAN BANTU KAWAN-KAWAN YANG SUSAH.. Tak perlu komsiyen, balak, kuari batu, pasiq atau sembang atuq projek sepertimana yang saudara TUAN SETPOL SELALU dok buat di NORHA TOMYAM JALAN LANGGAR.. Be a profesional la sikit bila nak deal business, jikapun manusia dan puak TUAN tidak tahu dan melihat tapi ALLAH S.W.T dan para malaikatnya melihat dan mencatit apa yang TUAN LAKUKAN.

11. Apapun tuan dengan ideologi tuan, saya dengan prinsip dan ideologi saya, kata mengata, usik mengusik, adalah lumrah dalam pembudayaan politik feudalisme MELAYU. Nak tahu lebih lanjut tentang BUDAYA POLITIK MELAYU Di Malaysia BACA BUKU ILMIAH KARANGAN SAYA BERSAMA PENSYARAH KOMUNIKASI UUM, MOHD HAFIDZ HUSSEIN, Tajuk buku, 'GLOBALISASI DAN BUDAYA POLITIK DIMALAYSIA' terbitan UUM, tahun 2000.

12. Sebenarnya seronok juga tengok gelagat TUAN SETPOL, takpalah mungkin satu hari nanti kita boleh menjadi sahabat YANG RAPAT.. (BILA TUAN SETPOL TAK JADI SETPOL LAGI..) Ingat dalam politik kalau bergaduh sekalipun simpan sedikit untuk bekalan. Musuh boleh menjadi kawan dan kawan rapat tuan boleh menjadi musuh yang abadi. Teliti ingatan H.J Morgenthau (tokoh realis dalam bukunya POLITICS AMONG NATION). Buku dia antara rujukan utama saya semasa membuat tesis MA di UNIVERSITY OF LANCASTER.. Morgenthau kata,(saya tolong terjemahkan) 'dalam politik tiada ada kawan atau musuh yang kekal. Yang kekal hanyalah kepentingan'.

13. Ingatlah jika AZIZAN mahu bertahan lama, sikap TUAN SETPOL dan pendekatan kerja TUAN SETPOL DAN BALACI SEKELILING AZIZAN PERLU DIUBAH, KAEDAH PAS JUGA PERLU DIUBAH.. Yakinkan rakyat 1.9 JUTA RAKYAT KEDAH MELALUI TINDAKAN BUKANNYA ALASAN..

14. Sebenarnya tuan sendiri barangkali kurang maklum, beberapa idea yang saya utarakan digunakan oleh PAS KEDAH SEMASA AZIZAN MULA-MULA NAIK JADI MB... Salah satu darinya pada 28 MAC 2008, idea bagi tiket bola free dalam perlawanan liga super KEDAH LWN PERAK saya yang kemukakan pada AMIRUDIN HAMZAH, di PUSAT KHIDMAT DIA DIJALAN GUNUNG KERIANG ANAK BUKIT, SEBAB DIA MINTA APA YANG BOLEH DIBUAT DALAM TEMPOH 100 HARI UNTUK NAIKKAN IMEJ KERAJAAN PAS YANG BARU DIBERI MANDAT PERINTAH KEDAH.. TAK PERCAYA.. TANYA DIA.. KALAU DIA TAK MENGAKU.. NASIB LA.. MUNGKIN DIA NAK SELAMAT PERIUK NASIK DIA..

15. DAN JANGAN LUPA SEBELUM ELECTION 2008, TAK PA LA SAYA TAK NAK PANJANG CERITA NANTI ORANG KATA MENGUNGKIT, KESIAN SAYA PADA AMIRUDIN.. DIA PUN KAWAN.. TUAN PUAN KAWAN JUGAK.. YANG PENTING RAKYAT KEDAH DAPAT MANFAAT.. SAYA BUKAN KIRA PAS, KA UMNO KA...

16. Untuk makluman tuan, Kajian saya tentang PAS beradasarkan penelitian bukan sekadar melalui pemerhatian, pergaulan, kerja lapangan (untuk makluman adik beradik saya ramai ahli PAS.. ADA SERATA KEDAH tambahan area sebelah YAN DAN SUNGAI LIMAU MEMANG RAMAI, sebab arwah bonda saya orang KAMPUNG RAGA, YAN BESAQ, rumah Tok saya tak jauh pun dari kampung asai BOS TUAN SETPOL). Kajian saya tentang PAS juga melalui penyelidikan ilmiah, hasil kerja-kerja penyeliaan pelajar universiti yang buat tesis BA ATAU MA TENTANG PAS.. Dan banyak lagi metodologi yang digunakan untuk memahami tentang auta dan TIPUDAYA PAS.. Memadailah saya sebut serba sedikit.

17. Jadi TUAN SETPOL kata pi lah apa pun, saya tak terusik apa jua pun, NAK JADI CALON BEBAS, bukan dia masa, lebih baik duit deposit calon, deposit poster dan belanja tu saya sedekah kat anak-anak yatim dan teruskan bantuan pengajian yang saya dok buat dah pada 10 keluarga di 10 buah daerah yang saya ambil sebagai keluarga angkat saya sejak 3 tahun LALU.. TUAN SETPOL PUN PATUT BUAT MACAM TU, BARU PENDAPATAN BERKAT. Bila IZRAIL DATANG MEMANGGIL, DUIT BUKAN BOLEH BAWAK MASUK DALAM KUBUR..

18. Pendapatan bulanan saya hasil menjadi pensyarah di 3 buah kolej UNIVERSITI SWASTA DAN AWAM, elaun kerja-kerja penyelidikan, royalti buku, elaun penyeliaan tesis, honororium lain berkaitan penulisan, geran penyelidikan tahunan yang saya dapat melebihi gaji bulanan tuan, yang penting saya tak semak kepala sebab dunia saya dilingkungi dengan buku, rakan-rakan profesor dan cerdik pandai universiti dalam serta luar negara dan kertas kajian.. Bukannya keteloi hipokrit sepertimana yang TUAN SETPOL terpaksa hadapi setiap hari dipejabat MB.

19. Apapun.. TUAN SETPOL BUAT KERJA TUAN SETPOL (BILA DAH TAK JADI SETPOL NANTI DI SAAT SAPA PUN TAK PEDULI PADA TUAN SETPOL, SAYA AKAN MENJADI SAHABAT TUAN SETPOL). SAYA BUAT KERJA SAYA.. SEMOGA TUAN DAN KELUARGA HIDUP AMAN SEJAHTERA.

Pesanan akhir dari saya, 'KALAU KAIL PANJANG SEJENGKAL, LAUTAN DALAM JANGAN DIDUGA'.

WASSALAM

24 comments:

Tanpa Nama berkata...

menarik..aku nampak muka dia pun mcm taik aje. Dia ingat dia duk kat atas aje. Syabas kepada penulis..

anak ttbaru berkata...

bravo sobri!

puak2 pas kalau kena mcm ni hari2 boleh lambung kepiah depa....

anyway, bila lagi nak tulis pasal 'winable candidate' bagi SU & SUK UMNO Kedah?

titi panjang berkata...

He he SS sahaja yang menyerang jerumun PAS.Terangkat bulu ketiak depa bila baca SS punya tulisan.Pendekar UMNO yang lain tidur juga.Lagi pun UMNO Kedah mana ada pendekar macam SS sendiri.SS aku nak tanya.Tolong jawab sat.Biro Penerangan UMNO Kedah tak jemput ke anda jadi penceramah politik.Yang aku nampak pi mai pi mai Hj Kamal Saidin sahaja.Cerita nya pula itu ada bahagian yg kaki kapur pada Hj Kamal Saidin.Tahniah SS kerana jadi tukang pemanas politik kedah melalui Kedah Times.

Tanpa Nama berkata...

banyak lg rahsia amiruddin tu. bukan setakat cilok idea org dan tak beri acknowledment malah pernah cekau duit glc untuk kepentingan politiknya. Org nya nampak lembah lembut, namun hatinya agak gelap. Seorang yg tidak berpandangan jauh dan mementingkan kepentingan diri dan kroni daripada kebenaran dan keadilan.

Setpol sanusi, byk memanipulasi keadaan demi kepentingan politik bosnya. Byk menurut arahan daripada menggunakan akal fikiran sendiri - mungkin benar sbb nak jaga periuk nasi, namun sekali pandang wajahnya, riak keegoan kerana pangkat nampak terserlah. Mana agaknya sifat2 tawaduk Rasulluah saw ye? ataupun hendak mencontohi idolanya - Azizan razak.

JoN berkata...

well done shobri.. sebenaqnya ramai lg org2 mcm SETPOL sleeping huduh ni kat puak PR, br dpt rs jawatan mcm ni trus angkat pungkoq dok wat rs mcm baguih sj..p/s tnghri td mahpos omaq n the kaldai's melantak mcm org x cukup mkn kat kdai mkn area lagenda height s.p...sombong nk mampos lak tuh.. mmg kaya beb mahpos omaq nih siap blanja kaldai's2 nya, abis mkn trus nek toyota wish(kaya gak bg org yg xdak apa2 sblm ni)

Tanpa Nama berkata...

Tahniah,satu bidasan yang menarik!

Tanpa Nama berkata...

"Saya tak perlu hipokrit sebab seingat saya kali terkahir saya ke pekan seberang lebih kurang 2 tahun lalu, seminggu sebelum hari raya, beli beras pulut 50 kilo nak sedekah kat kawan-kawan dan bunga api serba sikit nak bagi anak-anak dengan anak buah main"....

apa????2 tahun lepaih hang p Danok???p beli beras dgn bunga api???? biaq betui Sobri ooii!!!nk kelentong pun sembunyi la sikit...kalau hang tulis mcm ni dlm surat peribadi utk Sanusi tak pa la, org tak tau...ni hang tulis dlm blog...org lain baca...termasuk org Umno mcm aku ni..

hang nk muhong sapa!!!yang aku jumpa hang dgn Fazil Mat Enda(JASA Kedah) di Danok tu hang dok tengah buat pa???bukan ka masa tu hang dok tengah melalak dlm karaoke kepit dgn pompuan...Fazil Mat Enda pun dok hidup lagi...dia boleh jadi saksi..hampa booking pompuan siam sorang sekoq..hang minum arak, tgh mabuk masa tu mana hang nak ingat...hampa tak balik malam tu...hampa tidoq sana..pasai Fazil bagi tau kat aku keluaq dari karaoke hampa nak masuk CASANOVA plk...kalau hang lupa lagi aku nak ingatkan,masa tu hang pakai cap besball.

pasai Danok ni org Umno lagi hebat..kalau tak caya tanya YB Syed Sobri..pot dia kat Raja Dangdut..mabuk sampai lupa kata dia tu YB..buat malu org Kuala Nerang sj..

hang memang hebat dlm bidang ilmiah..jd pensyarah...tapi hang tak cerita pasai pa hang kena tendang dari UUM..hang nak aku bagi tau ka pasai skandal sex hang dgn student uum tu??? satni hang malu plk kot!!!

lain kali kalau kita sdnri tak betui jgn cuba tulis mcm kita tu hebat dan baik...makan diri sndri nnt...minta maafla aku sebagai kwn hang yang pernah sama2 dok atas stage bagi ceramah umno..kwn Fazil Mat Enda juga..aku pun tak kenai pun dgn Sanusi ni tapi aku tak suka org hipokrit mcm hang...nak angkat diri sendiri pun berpada-pada la..pasai org tau kita tu sapa....

Mat Kiram

Tanpa Nama berkata...

brilliant! :D

Pakteh berkata...

Pakteh tak heran kalau Tuan Haji Sanusi Setpol jadi lagu tu. Maklum laa..umoq setahun jagung, sekali bertanding pilihanraya, KALAH n dilantik ke jawatan yang ada sedikit suara..malah seperti suara MB.
manusia mudah lupa diri bila diberi sedikit kuasa...

Tanpa Nama berkata...

SETPOL TAK SETPOL HAMPA JAGA BAIK2 PRU13 NI. AKU PUN ADA ANALISA DAN KAJIAN AKU SENDIRI AKU YAKIN DAN PASTI BN/UMNO AKAN REBUT SEMULA KEDAH DARI KERAJAAN SEKARANG.BAGI PINJAM SEMENTARA KERAJAAN KEDAH DEKAT HAMPA TENGOK HAMPA BOLEH BUAT APA , RUPANYA SEMBANG SAJA CUKUPLAH TU.

teropong merah berkata...

Mat kiram; betoi ke ni.Tapi kalau puak umno memang pakar apa yg hang kata.Tunggu apa lagi londeh saja lah.Kami pun tau juga.Jgn marah no SS.

Tanpa Nama berkata...

Kalau macam tu la gayanya seorang Setpol menyerang musuhnya...tunggu masanya akan tiba...orang lain pulak akan duduk dikerusi tersebut. Depa kata cakap Setpol adalah suara MB.

Tanpa Nama berkata...

Akum dan Salam 1 Malaysia

Bila penyokong kuat sebut pasal Dannok teringat aku kaum kerabat PAS dan PKR kalangan Ahli Majlis Daerah Padang Terap antaranya Pak Tam Dali Belukar Luas, Hamid Pemandu Naka dan banyak lagi. Almaklumlah lawatannya beserta kumpulan dan salah seorang kakitangan MDPT ialah ahli UMNO.

Bila sampai Pekan Dannok maka kopiah puteh disimpan dalam poket maka ahli Majlis MDPT ini mula melanggan GRO untuk berseronok dan memadu kasih. Sedangkan seorang Ahli UMNO tiada turuk serta melakukan maksiat dan dipadang serong dan dikeji oleh mereka ini. Hakikatnya Ahli Majlis MDPT ini nama sahaja Parti Islam terapi perangai ...... macam Exco Kelantan tetapi ahli UMNO yang dikatakan kafir oleh PAS mengikut patuh arahan islam tidak mengikut serta kekancah maksiat.

Persolannya apakah Ahli MDPT dan EXCO Kelantan tidak berdosa bahkan dipandang mulia oleh N.Aziz dan terhindar daripada balasan seksaan Allah akibat terima ampunan N.Aziz. Apakah N.Aziz diberi anugerah oleh Allah SWT dapat mengetahui siapa bileh masuk syurga dan menentukan neraka?. Sedangkan kita lihat Rasullah SAW sendiri tidak pernah mengata dan menuduh seseorang itu kafir walaupun beliau merupakan kekasih Allah SWT.

Kita lihat bumi Kelantan penuh kemaksiatan dan penuh perjudiaan. Malah tersebat luas patung-patung budha yang diiktiraf oleh N.Aziz. Kelantan jaguh berbagai judi hingga perlawanan kura-kura. Kelantan jaguh dalam penyeludupan. Apakah ini mengikut syariat dan lunas-lunas islam. Kita lihat pemimpin PAS melakukan zina tiada sebarang tindakan diambil malah mendapat pujian dan sanjungan N.Aziz dan PAS. Sebaliknya pemimpin UMNO dituduh tiada islamik kerana tak pandai bermukah dan mengada-mengada.

Tanpa Nama berkata...

Ss, hang patut senaraikan betoi2 kuari batu ka pasiaq ka yang puak pas @ pkr ada kepentingan.... Satgi setpol tu list down projek2 yang umno (pimpinan laaa @proksi) mampuih hang nak jawab. Jangan dok selok lubang ulaq. Aku biasa nak pi deal dgn depa ni pasai permohonan kuari...dia tak karan pun...dia suruh pi bcg dgn yiked kuari....hj usop atau hj ahmad. Siap bg nmbor telepon depa tu lagi. Setau aku dia ni tak tau apa2 pasai kuari ka balak ka....dia jaga politik bos dia saja. Aku rasa hang tutuh dia lajak sangat. Pot dia ni noodles belakang bank islam nu...kedai pemuda umno aloq setaq juga....

Tanpa Nama berkata...

terima kasih mat kiram...
he...he...
sobri buka keburukan oang pas....
aku kira ok lahhh...
pasai itu kerja kita nak cari salah orang depa...
btoi juga macam dok kata...
pas tak kuat mana pun...tapi orang dalam umno yang gila babi...
sobri buka pekong pas...
orang umno buka kain orang sendiri tunjuk keburukan.

tahniah untuk mat kiram...
hang mengaku penah dok atas pentas sama2 sobri dalam kempen umno...
awat la ni hang dah jadi orang pas ka?.
atau pun la ni pas perintah kedah...hang jadi barua pas..
ditakdirkan umno perintah kedah pulak selepas pru13 nanti...hang jadi balaci umno pulak kot..
aku harap,kalu hang masih orang umno...lebih baik hang keluar saja dari parti umno ni.
orang macam hang lah yang ramai dok jilat pungkorq pemimpin2 umno.
ramai ketua2 bahagian dikedah jadi haramjadah pasai ramai pecacai2 dok keliling pinggang tu orang macam hang lah...
banyak mana dah hang mentedarah duit pas semasa kempen pru12 lepas?
lepas ni..jika umno menang balik...agak2 hang bolih jadi barua ketua bahagian umno yang mana satu?

tok janggut berkata...

alaaaa puka PAS pun ramai yg tak sembahyang.rami juga kaki mengendap,kaki curi lembu,main judi,kacau bini orang,utang tak bayar,makan rasuah dsb.serupa lah juga dengan umno.Dalam PAS pun ada .Dalam UMNO pun ada.Politk cari makan...

Tanpa Nama berkata...

Aku setuju dengan Tok Janggut....
Orang PAS ke, UMNO ke, PKR ke.. semua perangai semacam saja cuma masing2 cuba nak tutup pekong di dada. lepas tu lawan londeh seluaq lawan nak suruh orang lain tengok kononnya dia baik dan kawan tu tak elok.

Tanpa Nama berkata...

Saja nak cerita. betapa Allah sangat berkuasa kalau nak ubah seseorang. Seorang rakan anak tok guru Quran saya dulu. Mengaji satu kelas. main sekali. sama-sama membesar. sekitar 80an bila mula-mula dah cerdik dan ada pendirian politik. dia ikut PAS. saya ikut UMNO. pernah satu zaman ketika kemuncak Amanat Hadi. berjumpa dia di jalan kita bagi salam dia tak jawab dan paling muka. rumahnya jadi pusat ceramah PAS. termasuklah bapa dia. Takdir Allah. seorang abang dia mengaji di Mesir balik. Entah kenapa tiba-tiba keluarganya berubah dan tidak lagi paling muka. mungkin mereka masih PAS tapi tak taksub lagi. Abang dia memang baik dengan orang kampung tak kira parti. takdir Allah. saya diposting ke sabah masa mula kerja. tahun ketiga disana saya terkejut. dia telefon saya kat sabah. dapat no dari ayah saya katanya (ayah memang kuat UMNO sampai sekarang). dia minta tolong rekemen nak masuk maktab perguruan ikut pengajian agama islam di sabah. ditakdirkan Allah. dia diterima masuk dan akhirnya jadi Ustaz. takdir Allah kami balik semenanjung. Maha Besar Allah. setiap cuti dia balik kampung dia mesti ke rumah orang tua saya yang dulunya jumpa dia paling muka. boleh kata setiap petang. apatah lagi kalau dia tau saya balik kampung. saya tak tau pendirian politiknya. mungkin masih PAS tetapi tidak lagi seperti dulu. Dia selalu bercerita hasratnya nak berjumpa Dato' Hamid Othman yang ketika itu MP Sik setiap kali bersembang dengan dia. namun Allah lebih sayangkannya. Dia dijemput Allah kira-kira 4-5 tahun yang lalu. Saya masih ingat segalanya. itulah yang terjadi. Bapanya telah berubah. malah seorang adiknya yang juga berpendidikan agama memang berkempen untuk bn dalam pru lalu. pengajarannya. Allah boleh mengubah seseorang walaupun kita tidak pernah terfikir. lemahnya kita untuk angkuh dan sombong. saya....masih ingat dan sedar segala jasa dan pertolongan pemimpin umno kampung saya tatkala saya dan adik-adik susah masa nak mengaji dulu. kami tak pernah lupa itu. memang umno tak sempurna, ada kelemahan tapi jauh lebih baik dan berjasa dari parti yang memperdagangkan agama dan sanggup menjual bangsa semata-mata demi kuasa.

DKS berkata...

Laaaaaa perangai buruk Sanusi ni memang sejak azali lagi. Dia buakannya kira sapa, janji apa yg dia nak mesti dia pulun punya. Tak kira dgn apa cara sekalipun... baik atau jahat.

Nak tau detail pi tanya Che Had, macammana dia jatuhkan Che Had dan halau dari Wisma kalau bukan pasai projek yg hilang tu...

Macammana dia bawak pelari Aru dan jaga anak bini Aru masa Aru dlm pelarian.

Kalau nak tau cerita Ismadi menikah dgn bini org boleh tanya dgn Sanusi. Dia tau cerita ni A sampai Z. http://sungguhka.blogspot.com/2009/03/pegawai-tugas-khas-mb-kahwin-dengan.html

Bab cerita balak di Kedah mamat ni memang pakar dari pakar yg ada di Wisma.

Bab percintaan Dr Mail Alor Mengkutu pun dia boleh cerita.

Tak lupa jugak bab menjatuhkan Ostat Jijan suatu ketika dulu dialah antara org yg terlibat.

Tanpa Nama berkata...

Aku tak berapa syok baca cerita 'over' subri sudin ni...aku kenai sanusi ni sejak dari Mat Jiwa lagi, dia senior aku satu tahun. Memang dia nakal sikit sekolah dulu, kena 'hantaq keluaq masa tingkatan lima ke sekolah kampung dia...dia tumbuk cikgu. Di Sik pun tumbok cikgu lagi...pas tu dengaq kata dia pi sekolah Derma di kangar...

Tapi masa kami di USM dia baik gila..aktif semua persatuan terutama Persatuan Mahasiswa Islam, jadi SU Agong..Jadi CO PALAPES Navy bla..bla...Aku aktif juga lawan geng depa ni..tapi aku tak leh nafi dia memang baik dan rajin berbanding aku. Lepas grad aku aktif UMNO, dia aktif PAS, tapi dia berkawan mcm dulu juga.

Tapi aku heran pasai apa Sobri kata dia bekas Cikgu...dia tak pernah jadi cikgu pun. Sehari pun dia tak pernah jadi cikgu. Sobri silap orang kot?

Tanpa Nama berkata...

Bab sanusi sanusi la...biaq orang Belantik judge dia kalau dia bertanding pulak PRU13 nanti...yang aku payah nak jawab kot kampung ni cerita balak zaman kita dengan zaman depa.

Kuota tebangan sama 2400 hektar setahun, tapi azizan kata dia dapat 53 juta, zaman kita cuma 8 juta... mana pi lagi 45 juta? Orang kampung mula bercakap...aku tak sedap dengaq ni.

Minta sangat la sobri dengan daya intelektual dia buat kajian dan analisa akademik...macam mana jadi lagu tu...

Tanpa Nama berkata...

aku orang UMNO, tokwan aku UMNO, mak bapak aku jugak UMNO..sekarang aku Ketua Cawangan UMNO..aku sokong UMNO kerana aku percaya buat masa ini hanya UMNO yang boleh jaga MELAYU dan ISLAM.. aku pernah juga teringin nak masuk PAS sebab depa kata nak buat negara ISLAM dan UMNO ni penuh dengan penyelewengan (pemimpin tertentu)..tapi aku tak jadi bila tengok PAS lebih teruk dari UMNO..apatah lagi bila PAS berpakat dengan DAP Laknatullah..apa yang penting bagi aku UMNO kena perbetulkan diri sendiri...angkat pemimpin yang benar2 kayak saja..yang ikhlas, jujur, bersih (bukan yang dok pi enjoy di Danok atau Betong atau yang dok sapu duit rakyat)..kalau UMNO boleh perbetui diri, tak dak sapa boleh pertikai UMNO. Hari ini kita kena tanya pasai apa sebahagian saudara kita masuk PAS? Pasai pa depa tak suka UMNO? Pasai pa depa tolak UMNO? Yang ni pemimpin UMNO kena jawab... aku sokong UMNO kerana akau percaya UMNO benar, kalau UMNO mereng akaupun tak mau sokong..tapi apakan daya PAS lagilah mereng...nasiblah kita Melayu Islam di Tanah Melayu ni...orang lain dok rancang saban hari macam mana nak ambik negeri kita..yang kito dok bercakar sama sendiri..cerita pi Danok sampai bila pun tak habis..sebab orang kita kalau bab 3 Ta, memang hebat...masuk saja pekan Danok/Betong, kopiah putih lipat masuk poket..balik ke Kampung jadi tok bilal, baca doa..ceramah agama...piirah...

Tanpa Nama berkata...

Hebat Sobri Sudin, pukui Sanusi kelepuk kelepuk. Tapi puak PAS, terutama macam Sanusi SUPOL MB niii.. dnga sendirinya tak akan mengambil faham dengan apa yang Sobri tulis. Saya tak kata Sanusi tak faham. Dia Cik Gu, tapi Sanusi buat-buat tak faham.

Yang Sobri satu persatu lojik dan Sanusi tak akan jawab. Buang masa depa. Tapi kita ghasa puas bila baca.

Isu Sanusi dan Zulkifli dok projek Azizan di papan-papan tanda yang besar-besar ditepi-tepi jalan meghata negeri Kedah dengan memberi terus kapada syarikat kepunyaan Zulkifli Yahaya, Pegawai Penerangan Pejabat MB Kedah bernilai berjuta-juta tuuu... sampai mampoih pun Sanusi SUPOL da Zulkifli Yahaya tak akan jawab dalam mana-mana blog proPAS atau yang kepunyaan depa sendiri. Sebab, depa tahu, jika depa jawab, Sobri akan koyak lagi kepecangakan mereka berdua atau kakitangan di Pejabat MB. Tak paaaa... biara rakyat Kedah baca dah cukuuuuuup...

Kita nak kan Sobri kembah lagi isu penyangak-peyangak ni semua....

Tanpa Nama berkata...

Aku tak berpihak kpd sapa sapa...cuma aku nak komen tulisan SS ni...bg aku ss ni sorang yg perasan baguih dok cerita derma sedekah sana sini dok cerita join dgn golongan professor la apa la...dok terlibat dlm gedung buku la...cerita mcm ni nampak sgt la dia ni tinggi diri,..tak layak pun jd pemimpin...dan tak layak juga dok pi berceramah cerita pasai kelebihan dia...sbb manusia yg beriman ..ialah lagi tinggi ilmu lagi menunduk...ni tidak..sembang tinggi...cam haram..puiihh....

Catat Ulasan

DISCLAIMER

Assalamualaikum.

Segala Komen atau kritikan adalah atas tanggungjawab pemberi komen sendiri.

Buat masa kini komen boleh diberikan atas nama Anon, tetapi pihak Kedah Times masih terpaksa menapis komen-komen yang tidak bertanggungjawab.

Harap maklum.

Sekian, terima kasih.

 

Dari Mana Mereka

Pelawat sejak 18-04-2010

free counters

Arkib

Pengikut 2

Pengikut

© 2010 Laman Kedah Times Copyright by Kedah Times | Courtesy of Three Column Templates