Rabu, 30 Mac 2011

BILA CAKAP GUNA KEPALA LUTUT..


M.au Z. Tong

Latar sosio dan budaya masyarakat Melayu amat gemarkan dua perkara ini.. makan percuma dan berpolemik..

Tulisan berunsurkan sejarah berhubung aspek ini dan tipikal budaya feudalisme Melayu boleh diteliliti dlm tulisan WINDSTEDT, R.J WILKINSON dan J.M Gullick.

Dan Wiliam Roff mempunyai data yang jauh lebih profound apabila melakukan kajian lapangan selama bertahun-tahun ke atas masyarakat Melayur Kelantan..

Perihal bobroknya sikap dan sifat MELAYU yang beragama Islam namun Islam nya mereka hanya berdasarkan keturunan, bukan kerana fahaman. Islam dijadikan sekadar ritual bukanlah 'deen'. Lebih pasrah apabila Islam dijadikan jenama untuk melariskan produk ubat kuat, anggur kering, jus, makanan, air jampi tertentu dan semenjak berdekad lalu Islam diperalatkan sebagai nama parti dan dilacurkan demi kepentingan menggapai kuasa..

Lantaran itulah ramai pemimpin Melayu ISLAM sebegini lebih banyak bercakap menggunakan kepala lutut, kepala butuh, emosi dan tidak bersandarkan hujahan ilmu, penyelidikan empirikal, (puak pas tau ka ni menatang apa?) fakta ilmiah, rujukan nas yang sahih.

Mereka berfikir selepas bercakap.. sikap mampus pi la apa yang aku dah cakap dilihat penyumbang kepada lemahnya perkembangan tamadun ilmu di kalangan bangsa.

Sebab itu yang berjaya dilahirkan hanyalah robot, bukannya insan yang punya hati, perasaan dan capacity of mind..

Salah satu contoh  paling jelas ialah Nik Aziz.. berapa banyak fatwa agama diseleweng dan dibuat atas rasa emosi bukannya rujukan, penyelidikan dan kajian ilmu yang mantap.. semua fatwa pula berasaskan keadaan politik semasa, ikut sesedap rasa, bercorak double standard, gagal selesaikan kemelut umat akan tetapi menambahkan lagi kecelaruan masyarakat.

Anwar Ibrahim tidak kurang dajjalnya. Makhluk sesumpah dua alam, ini mampu bercakap apa yang pendengar mahu dengar.. lantas dia bercakap tentang omongan kosong, janji palsu, dipersembahkan dengan aura bahasa badan dan pidato yang menawan.. Namun pada akhirnya 'menang sorak kampung tergadai, lubang jubur dan lubang depan semua sekali dia tibai'.

Lim Kit Siang, pengikut komunis tegar.. lebih komunis dari komunis, apa yang tidak diperkatakannya.. apa sahaja isu minta ditubuhkan suruhanjaya diraja.. bercakap tanpa gunakan landasan sejarah, fakta perlembagaan kesan idea republik yang telah lama disimpan di hati.. bagi Kit Siang apa sahaja simbol dan lambang yang punyai kaitan dengan Melayu/Islam dibenci, didendami, mahu dibasmi dan langsung tidak dihormati, kerana baginya Melayu itu bangsa haprak.. bermentaliti subsidi yang suka meminta-minta, walhal dia tidak sedar kaum Cinalah penerima subsidi paling besar dalam pengagihan kek ekonomi, pendidikan, dan pembangunan sosial negara.

Namun si dajjal sebegini yang merupakan 'time bomb' bagi kerukunan masyarakat majmuk Malaysia dan anti Islam sanggup pula dipeluk, dipuja dan lebih malang ditakuti oleh ulama berserban bakul Hadi Awang.. Dipuja oleh Nik Aziz dan sekali tergahan Karpal anak Singh, maka yang halal boleh diharamkan dan yang haram boleh dihalalkan.

Sebab itu sepanjang sejarah, Melayu boleh disepak terajang, diperalat, menjadi bodoh dan dungu akibat dipermainkan oleh pemimpin pelacur agama seperti dajjal-dajal ini.. Beraja di mata bersultan dihati.. Bernafsu iblis dan syaitan berwajah manusia. DAN kerana kebodohan Melayu juga 7 buah kuasa besar dunia boleh menjajah Tanah Melayu sehingga mencecah usia 446 tahun lamanya..

Dan kini watak pemimpin Melayu Islam yang bodoh dan bangang, lesu dan cepat letih, lebih kuat amarah namun kuat nafsu seks kembali dipertontonkan. Watak pemimpin yang kononya intelektual, namun bercakap menggunakan kepala lutut, dan serupa KEPALA BUTUH...

AZIZAN RAZAK mencabar.. apa yang kerajaan BN sudah lakukan sepanjang lima puluh tahun menakhoda Kedah? Sebagai reaksi dari teguran TUN DAIM bahawa 'rakyat Kedah dalam kerugian sepanjang tiga tahun Kedah diperintah PAS dan Pakatan..'

Baiklah AZIZAN.. apa yang BN lakukan selama lima puluh tahun di Kedah.. Ini jawab balasnya.

1. Penurunan kadar kemiskinan, dari 60 peratus apabila Merdeka turun pada kadar 4 peratus bagi Kedah sahaja (angka bagi tahun 2008).

2. Lebih 600 buah sekolah menengah dan 700 buah sekolah rendah didirikan BN di Kedah

3. 7 buah pusat pengajian tinggi di Kedah

4. Bantuan kebajikan untuk beribu-ribu keluarga miskin, anak yatim, ibu tunggal berjmumlah RM100 juta setahun

5. Biaya selenggara jalan persekutuan dan negeri berjumlah RM320 Juta setahun

6. 10 buah tanah rancangan tanah FELDA, FELCRA

7. 20,000 unit rumah PPRT Kedah

8. 18,000 unit rumah MESRA RAKYAT SPNB

9. Dua buah Lapangan terbang YANG memudahkan jemaah haji termasuk ahli PAS HARAMJADAH BOLEH PI naik kapalterbang menunaikan haji dan umrah.. Lepas ni hangpa pi ikut jalan darat yang BN tak bina, pi naik unta.. BOLEH KA HANGPA BUAT MACAM TU WAHAI PUAK HARAMJADAH??????

10. membina lebih 600 buah masjid. Masjid yang dibina BN yang bolehkan puak PAS tumpang sembahyang.. selama mana hangpa pakat dok tumpang sembahyang selagi itulah kerajaan BN yang bina dok dapat pahala.. FAHAM ATAU TIDAK? KOTE KECUT BETOI PUAK POKKA HIJAU ANAK HARAM JADAH NI..!!!!

11. Membina lebih 1,000 buah surau. TEMPAT dimana hangpa selaku puak PAS selalu dok bagi tazkirah pembohong menyesatkan umat.. tak malu ka. Orang lain bina surau, hangpa pi tumpang sembahyang, lepas tu nak maki pulak orang yang tulong buat surau kat hangpa..? Memang puak PAS, dasar anak-anak HARAM.. sebab tu perangai macam ANAK HARAM...

12. Dua buah hospital satelit di Alor Setar dan SP menelan belanja RM1.2 bilion. 9 buah hospital daerah, 310 buah klinik desa di seluruh Kedah. Maintenace kos untuk semua kemudahan kesihatan yang dibiaya oleh kerajaan BN diperingkat Persekutuan berjumlah RM980 juta setahun. Puak PAS sakit kote ka, bini nak beranak ka, sakit siplis ka, BUASIR KA  pasai dok kena liwat dengan ANWAR, hospital yang BN bina tu lah tempat hangpa dok pi ambik umbat.. bayar RM1 sahaja..

13. Empat buah empangan untuk pengairan pertanian dan sumber minuman.. LEPAS ni puak PAS dicadangkan minum air lendir BINI hangpa sahaja, dan kalau nak bercucuk tanam gunala air biak atau air ketum yang puak hangpa dok rajin rebus, jangan guna air dari empangan yang kerajaan BN bina..

14. Rancangan Pengairan MUDA menelan belanja lebih 700 juta untuk kemudahan tanaman dua kali setahun yang memberi manfaat kepada petani Kedah yang 40 peratusnya adalah ahli PAS..

15.vBiaya subsidi dan insentif pendidikan untuk anak Kedah lanjutkan pelajaran ke Universiti, dari Merdeka sehingga kini sudah mencecah RM6.8 bilion.

16.  Menempatkan lebih 60 agensi persekutuan dengan kakitangan seramai lebih 10,000 orang untuk memudahkan urusan rakyat KEDAH dengan biaya gaji kakitangan berjumlah RM47 juta sebulan..

17. Bantuan dan biaya pendidikan agama, elaun guru KAFA berjumlah RM39 juta setahun.

18. Membawa masuk pelaburan luar ke KEDAH melalui peranan MIDA dan MITI berjumlah RM18 BILION mulai 1996-2007.

* Data diatas dirujuk dari EPU, Jabatan Perdana MENTERI.

Justeru AZIZAN, itu baru fakta sedikit, HOW DARE U TO TALK ABOUT THE RESPONSIBILITY OF FEDERAL GOVERNMENT, WHY DON'T YOU TALK ABOUT THE RESPONSIBILITY OF STATE GOVERNMENT...

19. TO REMIND u, dalam sehari dua ini, 93 buah rumah di Kubang Rotan rosak dipukul ribut, 48 buah di Kota Setar turut terjejas kesan ribut, lebih 60 buah rumah golongan marhein juga rosak kesan bencana ribut di Kuala Nerang..

Justeru apa tindakan anda selaku khalifah di bumi Kedah.. Masih tidak tahu? ATAU TENGAH tidur sambil bermain aksi manja di bilik 212 bersama JAMILAH.. ataupun nanti dulu saya nak tanya depa?

JENERAL HO CHI MIN pernah berkata, 'pemimpin yang tidak berguna bagi perjuangan revolusi adalah pemimpin yang sudah tua, kuat marah, kuat nafsu, berotak lemah tetapi tinggi cita-cita dan pandai bermain dengan kata-kata'.

Wahai AZIZAN pemimpin komunis sendiri pun dalam prinsip dan teras perjuangan mereka tidak berkehendakkan orang seperti kamu.. apatah lagi gerakan Islam.. kamu tanggunglah dosa kamu dan jawablah dipenghadapan Allah Robul Jalil di Yau Mil MAHSYAR NANTI..

* Musim-musim hujan sebegini sudah tentu AZIZAN beserta barisan EXCOnya bermain kote sehingga basah.. walhal rakyat dibawah menanggung susah.

* Lain kali kalau bercakap gunakahlah akal minda, bukan bercakap gunakan kepala lutut dan kepala BUTUH...

5 comments:

Tanpa Nama berkata...

kepala butuh hang bercakap sorang bole la balik balik k,jaan BN mana hangpa dapat duit ni kalau bukan duit rakyat PAS,DUIT rakyat DAP, duit rakyat PKR tu tak temasuk yang pemimpin hangpa kedaghah lagi.HANG LA CAKAP GUNA KEPALA BUTUH. MUKA TAK TAU MALU.Kalau hangpa hebat awat sampai tepacak kepala masa PRU 12 dulu.sapa hang ni yang muka tempek kulit babi ni.

Tanpa Nama berkata...

M.au Z.Tong aka Sobri Lebai Sudin,

tukaq nama plk hang...awat takut nak guna nama sndri pasai pa???? hang nak menyamaq buat pa...lenggok gaya bahasa hang tu mcm la org tak tau kata yang tulih tu sapa dia.. Otak hang tu dok kat pala lutut aku saja sobri oooiii...

bukan main banyak hang list jasa BN kat kedah ni dlm tempoh 53 tahun...AWAT!!!hang ingat semua tu duit mak bapak org umno ka????? ppoooodaaah...sepatutnya dlm tempoh 53 tahun BN perintah bukan banyak tu sj yang boleh hampa buat utk bangun Kedah ni...TAPI bila hampa buat projek, separuh dari bajet tu hampa sebat masuk dlm poket hampa, tu yang pertumbuhan ekonomi Kedah lembab, tak sepatutnya tempoh 53 tahun perkembangan ekonomi banyak tu sj...hampa perabih kat lain lebih banyak daripada sepatutnya hampa belanja utk pembangunan...projek yg sepatutnya 60juta hampa "mark up" bagi jd 80 juta...20 juta hampa sebat kat hampa...hampa ingat rakyat kedah bodo mcm hampa ka????? Kerajaan Pas/PR bukan gelojoh mcm pemimpin Bn Kedah dulu...jd MB 2tahun 6bulan buat rumah berjuta ringgit, sewa jet eksekutif lg sebagai kenderaan rasmi kerajaan negeri/MB...p langkawi dari aloq setaq pun naik jet..sampai la ni pun sewa jet eksekutif tu pun tak settle lagi...sapa yang lebih KEPALA BUTUH!!!puak Pas ka puak Umno...

hang nak banding 3 tahun dgn 53 tahun, budak darjah 5 pun boleh bagi tau kat hang sobri oooiii...dulu masa Pas menang d Kelantan PRU 1990, umno kata kelantan akan bangkrap dlm tempoh 3 bulan sj..tapi lani Pas dah perintah 21 tahun dah, tak bangkrap pun...Bila Kedah jatuh ke tangan PR PRU 2008, umno pun cakap Kedah akan bangkrap dlm tempoh 3 bulan sj...tapi mana dia????

hang kena belajaq banyak lagi sobri oooiii...tak payah la nak tulih pendapat dari scholar yang hang baca tu..org lain pun baca mcm hang juga...bagi la alasan yang lojik sikit nak lawan dgn puak Pas...hang boleh pertikai plk puak Pas ni tau ka pasai empirikal...tulisan hang sebagai satu testamen betapa dekadensi akhlak hang cukup rendah...

Mat Kiram

nayan berkata...

Mat Kiram, memang la duit tu kerajaan punya. Rakyat pilih UMNO utk uruskan itu semua. Cuba tengok Kedah yang dipilih rakyat (org PAS), kerana tak pandai mengurus, maka Kedah tidak ada perubahan, jalan semakin berlubang, balak ditebang sewenang-wenangnya, rumah urut bebas dibuka. Itu ka kerajaan yg ko nak?

Tanpa Nama berkata...

woi mat kiram tongong...tu la modai hampa...baru ni sorang penyokong pas kerja kerajaan kononnya pandai la bab ekonomi cakap macam hang la...bangga mengaku bayaq cukai..kononnya duit cukai dia tulah yang kerajaan dok guna buat pembangunan...aku tanya dia berapa dia kena cukai setahun...tau malu dia nak habaq...rupanya rm200 saja setahun...aku kata kat dia...cukai hang tu nak bayaq claim aku sebulan pun tak lepas...apatah lagi nak gaji sebulan hang pun tak lepas...tambah-tambah nak buat pembangunan...baru dia tau malu...dok jaja rata kata duit rakyat konon...tapi kalau kerajaan tak bijak menjana ekonomi takkan dapat kita tengok pembangunan macam hari ini..sebab tulah pas ni bila dapat jadi kerajaan mati kutu...depa ingat senang macam dok ceramah kat orang...kerja dok banding 3 tahun dengan 53 tahun...nak habaq kat hang...dalam tempoh tiga tahun tu kerajaan pusat dah buat berpuluh sekolah dan pejabat baru seluruh negara. kat kedah ni pun hang pi tanya berapa sekolah dan bangunan baru dibuka dalam tempoh tiga tahun. tak payah pi jauh..tengok kat alor setaq...pas buat apa...tok sah dok kata 3 tahun...1 tahun pun boleh buat macam-macam kalau reti buat kerja...budak kampung aku totok pas..tapi baru ni dapat kontrak pulak buat bangunan sekolah kerajaan jutaan ringgit di daerah kota setaq...setahun lebih saja saja siap...hampa nak kelentong orang tak ada akai boleh la...jiran aku orang sik kerja juruukuq baru ni kata..puak pas ni dok kata kat orang saja pandai...tapi depa tu lah sebenarnya bapa lanun...dia kata pasai kes tebang balak...banyak lagi kalau aku nak cerita sebab sumber aku YB PAS sendiri yang sangkut adik beradik aku (dia pun dok pening kepala la ni)dan ramai kawan aku jadi KCS...depa boleh cerita macam-macam...tapi cukuplah sakat tu dulu...apa yang kawan atas tu tulis memang betui...sekali-sekali cuba hang pi tengok indonesia...tengok sekolah depa dan banding dengan sekolah kat malaysia...pasai tu orang indon yang buat rumah aku kata...bangunan sekolah rendah kat malaysia ni macam universiti kat indonesia...tapi dek kerana tak pernah tau bersyukur...apapun semua tak betui...dok kata orang mackup la...baik hang kata kat puak-puak pas yang dok meniaga...habaq kat depa jangan amik untung. beli rm1 jual rm1...aku rasa walaupun hang pas depa pelangkung kepala hang...sekarang ni pi tanya lah kontraktor penyokong pas ni sendiri...awat depa buat kerja tadak untung ka...kalau ada kerja la...tok sah dok sibuk kata kat orang..takut-takut yang dok kata tu 10 kali teruk dari orang yang dikata...tuduh BN barang naik...yang harga getah melambung naik tak cerita...yang gaji dok naik setiap tahun tak cerita...sudahlah mat kiram oii...belajaq la terima kebaikan orang...Allah nak bagi syurga neraka pun ditimbang dulu berat amalan baik buruk...aku tak kata umno/bn tu betul semua dan pas tu salah semua...sebagai orang beriman...yang betui dan baik kena kata betui...jangan dok kona...yang tak betui kenalah pakat-pakat pebetui...sebab Allah dah bagitau...tak lah nama manusia biasa kalau tak berdosa...itu saja...

Tanpa Nama berkata...

kepada mat kiram...tulisan anda menunjukkan kebodohan anda...kenapa saya kata begitu...1. begitu banyak senarai jasa umno/bn kepada anda setakat tu saja yang mampu anda jawab. 2. puak pas ni modal depa sakat duit rakyat saja...seorang kawan saya penyokong totok pas tapi kerja dengan kerajaan bn dok kata macam tu...satu hari saya tanya dia...cukai hang banyak mana setahun...dia jawab rm200. la saya kata ingatkan 2 juta...aku kata kat dia...cukai hang tu claim aku sebulan pun tak mampu nak bayaq...senyap sampai la ni...inilah peranan kerajaan yang berjaya menjana ekonominya sehingga ke hari ini...3. baru-baru ini seorang rakan aku yang mak bapak dan suku sakat dia penyokong totok pas dapat kontrak buat sekolah di kawasan aloq setaq bernilai jutaan ringgit...kalau ikut mat kiram...mesti balun masuk poket dia...nilah nak tunjuk hang bodoh...kalau hang berani hang pi pasar malam tanya puak-puak pas hang..suruh depa jual barang yang modal rm1 dengan rm1 jugak...kan tak mau masuk poket...jangan amik untung...aku pasti puak pas tu pelangkung kepala hang...4. kerja puak pas kedah ni dok banding 3 tahun dengan 50 tahun sejak mula perintah dulu...kami nak habaq kat hang dalam tempoh 3 tahun hang pi tengok sudah berapa banyak projek kerajaan persekutuan kat kedah siap...berapa sekolah siap...berapa pejabat siap...banding boleh tapi jangan sampai orang nampak kita bodoh...tapi pas apa dia buat yang boleh tunjuk dalam tempoh tu...kawan aku yang buat bangunan sekolah tu tak sampai 2 tahun siap...inilah buktinya pas ni pandai cakap saja...ceramah dan berpuluh tahun rupanya bila diberi Allah kuasa...habuk pun tarak...projek tambah bini saja...4. ada saudara aku YB PAS sendiri dah dok pening kepala...sumber maklumat aku mai dari dia la banyak..itu tak kira lagi dari kawan-kawan KCS...kesimpulan mereka mudah saja...pas ni pandai ceramah dan buat panpe saja...memang dalam dunia mana pun wang rakyat perlu untuk pembangunan tapi macam contoh di atas...kerajaan yang bijak mampu menjana RM2000 jadi RM2 juta...5. banyak puak pas ni sikit-sikit duit rakyat (inilah ayat penipu anwar ibrahim) padahal berapa kerat saja depa ni dok kena cukai yang masuk kerajaan tapi tak malu mengaku duit pembangunan tu duit depa...sudahlah mat kiram..geng educated penyokong pas pun dah tak berapa berani nak bukak mulut malah mula persoal puak mereka sendiri...hang ingat semua orang bodoh dan tak boleh berfikir...macam aku kata kat seorang kawan peniaga pasar malam penyokong pas...hampa ni tang ceramah kata bn sebab barang naik tapi dalam masa yang sama hampalah dok tobai keuntungan pasai harga barang naik...mulut terpekik telolong tapi pungkoq penuh taik...bagi aku kalau orang buat betui kena kata betui tak kira sapa kalau buat salah kita pebetui...janganlah kalau geng aku semua betui bukan geng aku semua salah...itu munafik namanya...Rasulullah dah sebut ribuan tahun dulu...nak buat projek memang kerajaan kena bagi kat kontraktor...pas pun buat macam tu jugak...jangan dok tengok sapa buat projek tu tapi tengok nikmat atau hasil projek tu...bila jalan siap...semua orang dapat nikmatnya bukan puak umno bn saja...puak komunis pun guna jalan tu jugak...tok sah lah dok tunjuk busuk hati tu sangat...

Catat Ulasan

DISCLAIMER

Assalamualaikum.

Segala Komen atau kritikan adalah atas tanggungjawab pemberi komen sendiri.

Buat masa kini komen boleh diberikan atas nama Anon, tetapi pihak Kedah Times masih terpaksa menapis komen-komen yang tidak bertanggungjawab.

Harap maklum.

Sekian, terima kasih.

 

Dari Mana Mereka

Pelawat sejak 18-04-2010

free counters

Arkib

Pengikut 2

Pengikut

© 2010 Laman Kedah Times Copyright by Kedah Times | Courtesy of Three Column Templates