Selasa, 29 Mac 2011

Satu lagi Lojing?

Kedah Times sentuh isu ini apabila berkunjung ke KEDA Resort Bendang Man, Sik baru-baru ini. Setelah melihat sekeliling Resort yang di tengahnya mengalir sungai yang sepatutnya jernih tetapi sebaliknya berlaku.


Setelah meninjau sekitar kawasan tersebut, maka terjumpalah satu kawasan yang sedang begitu pesat diterokai bersebelahan Resort.

Inilah kawasan yang dahulunya adalah Tanah RESERVE yang menyimpan khazanah hutan yang amat bernilai. Ianya juga menjadi kawasan tadahan air hujan yang turun melalui sungai ke KEDA Resort, Serendah Sikebun Bunga dan kawasan sekitar Mukim Chepir.

Tetapi alangkah terkejutnya kerana keseluruhan bukit dan tanah simpanan tersebut sudah diteres dan semua kayu-kayan sedang diangkut ke kilang dari sekecil-kecil kayu bersaiz tiang rumah sehinggalah ke sebesar badan gajah. Semua sudah ditebang!

Inilah lojing versi Kedah. Seluruh kawasan simpanan diterokai. Dan direstui oleh kerajaan Negeri.

Maka benarlah seperti kata-kata orang kampung... Kerajaan dahulu gazetkan kawasan simpanan bukan untuk menjaga khazanah hutannya tetapi simpanan untuk Puak PAS menyapu bersih. RESERVE untuk PAS!

InsyaAllah, Kedah Times akan cuba dapatkan gambar penerokaan tersebut yang ke hari ini masih berjalan.

3 comments:

Pakteh berkata...

Pakteh kerapkali bangkitkan isu pembalakan di Chepir ini.

Kesan paling ketara kepada rakyat ialah banjir lumpur dalam bulan ramadhan 2010 yang lalu. Memang bapak segala penyamun......

BILA SAUH BERLABUH berkata...

Kelulusan 2005, zaman bn memerintah kedah...lagutu lah bn..tajuddin pun ada satu kawasan...tak caya tanya dia.

Tanpa Nama berkata...

woi bodo, kalau BN lulus, la PAS dah jadi kerajaan awat tak batai saja, ada kuasa tak reti guna kuasa, dulu hangpa juga yang berjuang kononya hangpa la mesra alam sekitar, macam MAHFPOS PEMINAT DARAI LA..

zaman BN usung palstik beg sampah, pi depan MBAS, la ni sampah dok macam,tu jugak, mai kot Jalan Tambang bADAK,jALAN AMBAR, TAMAN GOLF, Taman Derga Jaya,simopang kOLA, tAMAN wIRA , la awat tak usung sampah lagi...patut baling bungkus sampah taik saja kat orang macam hangpa ni..BILA SAUH DILABUH berapa duit SANUSI MD NOR bayaq hang?? macam orang tak tau hang sapa? Buat blog syok sendiri..la ni jadi cyber tropers jadi pengkomen tetap di Kedah times..bagus la, belajaq berjinak jinak dengan medium media baru..DIALU-ALUKAN RAMAI PENYOKONG PAS MASUK DLM BLOG KEDAH TIMES..BIAR HANGPA RASA PEDIH PULAK BILA ORANG DOK KATA DAN KOMEN PASAI LEMBU HIJAU PAS..bersedialah untuk dibalun dan membalun..hakikatnya PAS itu penyamun dan penzina, PKR peliwat dan DAP itu komunis. TAKE BEER!!. Pi la peluk Lim Kit SIANG dan Sheikh Karpal Singh dan Khalifah Lim Guan Eng.. Khiaaaq TUIH..LAKNAT PUNYA PAS, PIS PUS..MAMPOOOS!!!
Tahniah diatas kejayaan PAS yang diajar untuk bijak bagi alasan bukan bijak dalam melakukan tindakan..Sah la ..PAS adalah singkatan bagi PARTI AJARAN SYAITAN

Catat Ulasan

DISCLAIMER

Assalamualaikum.

Segala Komen atau kritikan adalah atas tanggungjawab pemberi komen sendiri.

Buat masa kini komen boleh diberikan atas nama Anon, tetapi pihak Kedah Times masih terpaksa menapis komen-komen yang tidak bertanggungjawab.

Harap maklum.

Sekian, terima kasih.

 

Dari Mana Mereka

Pelawat sejak 18-04-2010

free counters

Arkib

Pengikut 2

Pengikut

© 2010 Laman Kedah Times Copyright by Kedah Times | Courtesy of Three Column Templates