Isnin, 25 Julai 2011

Belanja Berhemah, Belanja Lebih, Masuk Tabung ..


Perbelanjaan mesti mengikut bajet

Rabu, 20 Julai 2011 09:25 | Ditulis oleh SITI ZALEHA ABDUL RAHIM | 
ALOR SETAR – Adalah menjadi dasar bagi mana-mana kerajaan yang memerintah, perbelanjaan yang dilakukan mestilah mengikut bajet yang telah ditetapkan.

Menteri Besar Kedah, YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan Abdul Razak berkata, sudah menjadi tanggungjawab kerajaan melakukan perbelanjaan secara berhemah, di mana pembaziran merugikan kerajaan serta rakyat.

“Macam selenggara jalan, kita (kerajaaan) kena imbang berapa banyak yang kita dapat, perbelanjaan mesti mengikut peruntukan.

“Peruntukan yang dapat, masuk dalam belanjawan untuk tahun itu, dalam hal perbelanjaan, dalam sistem kewangan, tanyalah siapa yang perintah, kita kena belanja within the budget. 

“Kalau belanja lebih, Jabatan Audit kacau, yang lebih (baki) dimasukkan dalam tabung amanah, kita perlu berhemah, sama seperti kita dapat gaji, kalau dapat RM10 ribu, takkan nak belanja semua,” ujar beliau kepada media.

Beliau berkata demikian bagi merungkai kekeliruan pembangkang mengenai dakwaan Menteri Kerja Raya mengatakan bahawa kerajaan negeri Kedah telah menyalahgunakan duit peruntukan menyelenggara jalan yang disalurkan oleh kerajaan Persekutuan. 

Ayat pertama amat Kedah Times bersetuju sama sekali. Jika tak budget awal-awal, macamana Persekutuan nak bagi duit?

Ayat kedua sudah jadi kot lain. Jika budget untuk tar semula Jalan Stadium diminta sebanyak RM100 Ribu, maka takkan nak belanja RM50K saja kot. Apakah kos tar semula sudah turun harga atau kerja-kerja yang digariskan untuk projek tersebut dihantar kepada Persekutuan berharga RM100K telah dikurangkan spefikasinya?

Ayat ketiga dan keempat kembali macam ayat Pertama. Belanja ikut apa yang diperuntukan. Within the budget.

Ayat Kelima sudah jadi lain pulak. Tadi kata nak belanja berhemah dan mengurangkan pembaziran. Tapi yang ini sebut pasal belanja lebih pulak. Tuan MB, jika budget dah diberi RM100K, macamana nak belanja RM101K? Duit ada Rm1 dalam poket tapi nak beli burger harga Rm1.20. 

Ayat Keenam mengesahkan yang duit peruntukan telah disalur kepada program lain. Sebab MB dah cakap flip dan flop pasal belanja lebih dan belanja secara berhemah. Rupa-rupanya duit peruntukkan tidak dibelanjakan mengikut spefikasi yang telah digariskan sebelumnya.

Cukuplah MB ooi. Lebih baik jadi pembangkang yang baik dari menjadi pemerintah yang tidak tahu apa! 

3 comments:

Tanpa Nama berkata...

Apa nak kata dah, kalau dulu boleh maki orang buat kerja tu tak betul kerja nie tak betul. Kini kamu kerajaan buat kerja hanya menengakkan pertahan kaki liwat, kaki rogol, kawan yahudi dan kawan komunis.

Itulah kata perpatah orang tua-tua. Jika tersalah pilih kawan dengan penyamun maka ia turut serta jadi penyamun. Kini meraka pilih yahudi dan komunis maka mereka turut serta jadi tali barut yahudi dan komunis.

Nak kata apa kerana dah terlanjur dan terlalu malu dengan perangai sendiri maka perogol dan peliwat pun dikatakan wali. Ketua Yahudi dan kepala komunis dikatakan khalifah islam terhebat.

Duit judi dikata duit halal dan cari hadis dan quran berjela2 nak pertahankan tahi. Kalau dah terjerat dengan syaitan dan perjanjian dengan iblis alamat susah nak diperbaiki lagi sejahteralah kamu semua kaum sakat PAS dengansahabat kalian.

Tanpa Nama berkata...

hangpa sapa nak tegoq aku?? aku lulusan Kent taw! hangpa tak layan tegoq aku..hangpa tu lulusan sekolah pondok saja...habeh kuat dr UUM celah bukit tempat komunis saja...

MB Dato Ust Azizan

abu berkata...

Azizan bukan faham soalan, orang tanya pi mana duit tak belanja tu dia pi duk jawab belanja berhemah...hemah apa duit orang suruh belanja erbaik jalan tak pakai, berlubang habis jalan. cerita ni sama macam manifesto pas gak, janji nak buat macam-macam tapi habuk pun tak ada

Catat Ulasan

DISCLAIMER

Assalamualaikum.

Segala Komen atau kritikan adalah atas tanggungjawab pemberi komen sendiri.

Buat masa kini komen boleh diberikan atas nama Anon, tetapi pihak Kedah Times masih terpaksa menapis komen-komen yang tidak bertanggungjawab.

Harap maklum.

Sekian, terima kasih.

 

Dari Mana Mereka

Pelawat sejak 18-04-2010

free counters

Arkib

Pengikut 2

Pengikut

© 2010 Laman Kedah Times Copyright by Kedah Times | Courtesy of Three Column Templates