Ahad, 3 Julai 2011

Majoriti Penyokong Bersih 2.0 Tidak Faham Tujuan Perhimpunan Haram Itu

Soalan-soalan spontan yang ditujukan kepada penyokong gerakan haram Bersih 2.0 menunjukkan bahawa kebanyakan mereka tidak faham pun apakah tujuan perhimpunan haram tersebut.

Kebanyakannya, terutama pengikut PAS hanya mengikut sahaja arahan pemimpin mereka, tanpa memahami tujuan dan isu sebenar, apatah lagi mempersoalkan pemimpin mereka.

Apa yang mereka tahu ialah perhimpunan itu adalah untuk menentang kerajaan Barisanl Nasional, oleh kerana itu mereka menyokongnya. Malah mereka hanya mampu mengulang klise kerajaan zalim, rasuah sebagaimana dilaungkan raja rasuah iaitu Anwar Ibrahim.

Bagi mereka, biarlah jika komunis memerintah sekalipun, yang penting bukan Umno dan BN, yang menunjukkan bahawa politik kebencian sudah semakin parah dikalangan penyokong taksub pembangkang terutamanya PAS.

Malah kebanyakan mereka tidak ambil tahupun apakah butir-butir perbincangan diantara Hindu Ambiga dengan SPR, lalu membuat pertimbangan sendiri. Mereka hanya ikut tanpa soal sebagaimana haiwan ternak yang hanya mengikut arah tuju pengembalanya.

Inilah jadinya apabila fatwa salah ulama jahat menggalakkan pengikutnya supaya jangan berfikir, kononnya dalam Islam, tidak boleh guna akal, walhal Islam itu adalah untuk orang berakal dan mahu berfikir.

10 comments:

Tanpa Nama berkata...

Siapa yg tak faham tu? Skrg bukan zaman 50an @ 60an @ 70an @ 80an @ 90an. Klu masa tu tv, s/kabo habaq apa pun rakyat percaya. Ini zaman millinium beb. Yg x pahamnya geng2 kamu yg xnak PRaya dibuat dgn bersih, ya lah klu bersih lg teruklah hangpa semua kalah. Kau org mana amik peduli jika dlm daftar pemilih satu rmh sampai 88 org!! RTM kau buat mcm hak BN/UMNO. Undi POS fixed deposit hangpa, tak kan nak ubah kan? Rasuah, hangpa biasa je, baru smlm bos hangpa offer rasuah kat rakyat Kelantan, bila menang baru boleh stadium. Masa kempen lg pendek lg hangpa suka kan!! Jiran kita buat 6 mg beb! xde apa pun, FDI depa jauh tinggi dr kita. Jgn pula suruh aku dok sana pulak kan hangpa slalu dok banding rega petrol,diesel, gula dgn jiran kita tu. Cukuplah nanti lebih2 hangpa x approve lak.....he..he..he

Nayan berkata...

Utk tanpa nama, blog Kedah Times bukan mcm blog pro hangpa. Kalau kritik sikit sudah tak lepas. Tengok, kedah times dah lepas hang punya komen yg tiada fakta tu. orang boleh nilai. hehe

Tanpa Nama berkata...

Akum dan salam 1 Malaysia

Nampaknya saudara tanpa nama 3 Julai 2011 5:07pm tak faham tujuan BERSIH. Memang saudara nie pun dah tak bersih. Sebelum nak sokong kita kena tahu siapa Ambiga dan siapa dalang2 dibelakang dan jadi Pak Turut dan kuda kayu seperti saudara tersebut. Saya menyokong penuh Ambiga dilucut kerajaan. Biar india paria dari India pulang kekampung halamannya dan nyalaman fahaman Sosialisnya. Ini hindu yang cuba merosakkan sistem mahkamah Syariah. Memang benar dalam kasta hindu kalu paria tetap paria. Kalau dah iblis jenis kelakuannya pun iblis.

Bagi menyahut cabaran tanpa nama diatas eloklah Azizan bubar DUN dan buat pilihanraya sekarang nak tengok apakah benar cakap saudara ataupun kini puak saudara dalam kepenatan atau sedang gementar dan pening memikir pilihanraya nanti. Kita lihat kebangkitan Insaniah kini menentang pentadbiran Kedah yang semakin condong serta tidak mampu berdiri tegak lagi.

Tanpa Nama berkata...

@Tanpa Nama, Betui cakap saudara, zaman berubah, org dah tak berapa percaya media mainstream. Banyak sumber lain terutama internet, blog etc. Tapi kita sebenarnya lagi mudah tertipu dgn media alternative sebenarnya. Walaupun ada yang ikhlas melapor, tetapi authenticity berita tersebut mungkin tak telus. Lagi satu bias...kalau penulis pro sesebuah parti..takkan dia nak tuilis benda yang makan diri..

Lagi satu...kalau org yang benci UMNO dan Kerajaan, tendency mereka untuk menelan bulat2 berita dari Harakah, MalaysiaKini, Suara Keadilan etc... adalah besar, kerana bagi mereka inilah sumber yang betui betui benar.

Yang baik adalah memeriksa atau cross-check mana2 berita yang kita baca, tak kira pro-kerajaan atau pro-pembangkang, dan buat sedikit research melalui internet. Youtube juga mampu memeberi penerangan dengan mudah melalui rakaman langsung peristiwa atau komen ilmiah. Kalau setakat komen seorang individu, kita perlu pertikai lagi sampai dapat majoriti. Hasil dari metodology ini saya rasa media alternative juga tak banyak yang menipu, membuat ulasan bias dari perspektif sendiri dengan menyembunyikan benda yang lebih besar signifikannya.

Pasai rapat umum "Bersih 2.0", takkan la sebab kes 88 orang daftar pemilih satu rumah yang kes terpencil dan kelemahan Undi Pos tu sampai nak pi mengamok tunjuk perasaan. Waulaupun terbukti betui, pasai apa tak leh buat bantahan secara orang terpelajar dan berakhlak mulia. Tak rasa martabat kita rendah ka dok laung-laung tuduhan yang kita sendiri pun tak pernah tgk kesilapannya.

Tanpa Nama berkata...

buat tanpa nama paling atas tu. tok sah dok cakap pasal bersih la. dulu anwar tu dalam umno. hang pi tanya dia lah apa dia buat. dok kata pengundi hantu kerja bn. sebenarnya kerja sapa. jangan dok tipula. manusia paling rasuah dan pembohong macam anwar tu hampa percaya lepas tu dok cakap pasal bersih. diri sendiri pun kotor nak suruh orang bersih. kalau bn janji hampa kata rasuah. tapi kalau puak hampa janji tak pulak rasuah ya. tu yang tercatat dalam menifesto pilihanraya tu apa. bukan janji ka. itu pun tak faham nak bercakap pasal bersih. dengan hampa tok sah cakap pasai kempen sebab memang hampa dok kempen siang malam tak pernah berhenti sejak kami kenal erti politik. dah dapat jadi kerajaan negeri pun tapi perangai tetap macam kaki bangkang jugak.

Kedah La berkata...

As..kum Tuan Kedah Times,
Kira oklah tu komen2 anti BN pun boleh lepas di blog tuan, cuma nak tambah sikit cabaran; Awat tak open terus ruangan komen tanpa tapis2 macam blg KEDAH LA buat, ADA BERANI??!
Ni bukan zaman batu tuan, kalau kita boleh hantam orang lain, takkan nak dengar orang kritik pihak kita tak boleh pulak kan...

Tanpa Nama berkata...

kenapala org islam x nak bersatu..sbb parti politik jd musuh..alangkah baik kalau PAS dan UMNO bersatu..jgnlah asyik nk berebut kuasa smpi negara tergadai satu hr nnt..

Syburi Times berkata...

Tuan Kedahla,
Untuk makluman, cadangan tuan agar kedahtimes open terus komen telah Kedahtimes laksanakan semenjak dulu, namun oleh kerana terdapat pihak yang menggunakan perkataan kesat, lucah yang terlampau, maka tapisan terpaksa dibuat, namun hanya untuk perkara tersebut sahaja.

Tidak ada tapisan dalam ideologi politik atau sebarang perkara lain. Sebarang komen yang bertentangan ideologi politik tidak pernah disekat langsung, malah di alu-alukan.

Tuan juga boleh melihat terdapat artikel-artikel kami sendiri ada kalanya tidak sehaluan dengan Umno.

Syburi Times berkata...

Kepada Kedah La, ada orang yang datang ke rumah kita dengan niat yang baik dan memberi salam. Ada orang yang datang ke rumah kita tengah malam dengan niat tak baik. Jadi tuan rumah kena berhati-hati kerana ada yang sentiasa cuba untuk menganiaya tuan rumah dengan memberi komen yang melanggar etika sebagai seorang yang beragama. Kita tidak menghalang sesiapa untuk komen tetapi kenalah komen yang membina dan tidak melanggar tatasusila kita sebagai seorang Islam. Utk pengetahuan kita pernah tidak moderate komen tetapi sudah ada orang yang cari peluang untuk merosakkannya.

Kami pasti tuan akan melakukan perkara yang sama jika ada yang mula memberi komen yang boleh merosakkan blog tuan. Setakat ini nampaknya penyokong pro UMNO kira baik la sebb tidak menganiaya blog tuan.

Tapi di blog ini telah ada pihak tertentu cuba melakukannya ... bukan orang UMNO atau BN laa.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata... & Kedah La...
sembang j lebih..kalau setakat ilmu tak cukup nk cakap pasai kerajaan+pasai gula+apa2 lagi la..kalo bg hangpa pun belum tentu boleh terjamin Malaysia ni..dok ckp pandai pon xguna..hari2 hg dok sembang pasai politik..apa erti POLITIK?bukan nak perlekeh..ya mmg kamu ada hak bersuara..tp berfikir dulu sebelum bersuara..ambil fakta..kaji dulu sebelum post or komen..kita sama2 majukan malaysia..nk ka kita jadi mcm di Afghan, pakistan,..semuanya susah..kat cni aman damai..peluang kerja byk..jgn lupa 1 lagi..bila yang disokong menjadi pemimpin..adakah mereka akan igt muka,anak, bini and sanak saudara kita????hang sapa???cuba pikir...

Catat Ulasan

DISCLAIMER

Assalamualaikum.

Segala Komen atau kritikan adalah atas tanggungjawab pemberi komen sendiri.

Buat masa kini komen boleh diberikan atas nama Anon, tetapi pihak Kedah Times masih terpaksa menapis komen-komen yang tidak bertanggungjawab.

Harap maklum.

Sekian, terima kasih.

 

Dari Mana Mereka

Pelawat sejak 18-04-2010

free counters

Arkib

Pengikut 2

Pengikut

© 2010 Laman Kedah Times Copyright by Kedah Times | Courtesy of Three Column Templates