Khamis, 21 Julai 2011

Synergy Kepala Hotak, Bodohkan Rakyat

1. Oleh kerana SADA sudah diswastakan, maka kerajaan negeri tidak lagi boleh sewenang-wenangnya ambil duit SADA, macam ambil duit JBA untuk perbelanjaan. Satu cara mendapatkan duit dari SADA ialah melalui keuntungan, dan kerajaan negeri sebagai pemegang saham dapatlah merasa duit tersebut.

2. Masalahnya, SADA beroperasi berasaskan kebajikan selama dibawah BN, iaitu keuntungan ditempat kedua, kemudahan kepada rakyat adalah lebih utama. Jika polisi ini diteruskan, SADA memang tidak boleh untung, maka kerajaan negeri tidak mungkin dapat merasa duit dari syarkat swasta ini.

3. Untuk memastikan SADA untung, maka prinsip paling mudah oleh pentadbir bodoh ialah menaikkan harga. Senang bukan, rakyat bukan ada pilihan nak dapatkan bekalan air dari syarikat lain.

4. Dengan kenaikan harga air, dapatlah SADA buat untung, tapi untung kena tunggu hujung tahun, bukan boleh edar dividen setiap bulan.

5. Idea paling kemas ialah Synergy, iaitu mengabungkan beberapa kekuatan.

6. Bacaan meter telah dikontrakkan kepada swasta BPO Innovation (yang website pun lintang pukang) pada harga RM1.20 satu meter (unit jangka). Dengan bilangan pengguna hampir setengah juta, maka sebanyak RM0.5 juta perlu dibayar kepada BPO Innovation setiap bulan, hanya untuk membaca meter.

7. Tidak cukup wang Setengah juta setiap bulan untuk kroni, ada lagi satu Synergy yang dibuat oleh BPO Innovation dengan kontraktor SADA untuk meniriskan SADA dan wang rakyat secukupnya.

8. BPO walaupun menuntut bayaran kononnya 100% meter dibaca setiap bulan, namun kebanyakan meter dibuat anggaran sahaja. Anggaran pun dibayar RM1.20, ini kerja gila namanya.

9. Sebenarnya itu belum cukup gila. Anggaran yang dibuat sentiasa jauh melebihi penggunaan sehingga banyak pengguna dipotong bekalannya kerana tidak membuat bayaran "penuh" mengikut anggran BPO Innovation.

10. Setelah bekalan dipotong, pengguna mestilah membayar bil dan juga upah pemotongan dan penyambungan semula.

11. Masuk bil bulan hadapan, bil jadi negatif setelah penyelarasan dibuat. Jika ini kes-kes terpencil tidak mengapa, tetapi ia menjadi fenomena berterus untuk memastikan kontraktor kroni-kroni PAS dapat mengumpul wang secukupnya jika negera jatuh kembai kepada BN.

12. Tidak nampak lah pula dimana lebih Islamnya PAS ni, tetapi sinergy (kesepaduan) kroni-kroni PAS a untuk menindas rakyat, memang hebat lah.

13. Tanya la Ustaz Azizan, jawapannya kita pun tau, dia dah tentu tak tau.


1 comments:

Tanpa Nama berkata...

kata SADA ni ada sistem canggih sangat ... main pipe bocoq area jpj kulim tu dah berzaman tk repair2...... kalau takat sembang kemaih utk gaduh dgn UUM sj baik tk payah.....

Catat Ulasan

DISCLAIMER

Assalamualaikum.

Segala Komen atau kritikan adalah atas tanggungjawab pemberi komen sendiri.

Buat masa kini komen boleh diberikan atas nama Anon, tetapi pihak Kedah Times masih terpaksa menapis komen-komen yang tidak bertanggungjawab.

Harap maklum.

Sekian, terima kasih.

 

Dari Mana Mereka

Pelawat sejak 18-04-2010

free counters

Arkib

Pengikut 2

Pengikut

© 2010 Laman Kedah Times Copyright by Kedah Times | Courtesy of Three Column Templates