Selasa, 13 September 2011

100 Hari Selepas PRU12 Lagi PAS Sudah Gagal Di Kedah. UMNO Tak Sedar!

Sejak Kedah dikuasai PAS pada 2008, boleh dikatakan pengaruh PAS terhadap negeri ini masih boleh diandaikan sebanyak 20% sahaja yang  berani bangkit menyokong dasar PAS berbanding 80% lagi rakyat lebih kepada menjadi pemerhati dan berdiam diri untuk segala bentuk isu yang berbangkit. 

Namun dalam perjalanan politik dalaman UMNO termasuklah merangka strategi dan perancangan bagi menguatkan UMNO dilihat sedang mengalami perubahan yang boleh dikira 50:50 iaitu UMNO kembali kuat atau UMNO terus terkubur.

Sejak 3 tahun ini, dilihat beberapa pemikir atau perangka strategi percaturan politik kononnya untuk menguatkan UMNO dan mengembalikan sokongan rakyat terhadap UMNO mungkin boleh dilihat salah satu daya usaha yang tidak berapa sihat.

Terdapatnya beberapa banyak percubaan serta perlaksanaan menguatkan UMNO dengan cara membuka pintu dan memberi peluang secara besar-besaran melalui satu pembudayaan baharu iaitu memberi peluang bukan UMNO tulen memperjuangkan UMNO.

Contohnya, Perhimpunan di Dewan Wawasan pada 10 September 2011 yang baru berlangsung tidak beberapa hari lagi di mana ianya dikhabarkan dihadiri oleh 5000 orang. Terdapat perkhabaran bahawa ramainya yang hadir itu adalah terdiri daripada pegawai-pegawai Kerajaan, pelajar-pelajar sekolah dan sebagainya. 

Yang terlintas di fikiran adalah adakah UMNO ini begitu terdesak sehingga untuk melakukan sebarang program perlu dibuat secara paksa rela? 

Terdapat juga banyak rungutan bagaimana UMNO dilihat begitu terdesak mempergunakan agensi-agensi Kerajaan Persekutuan bagi membantu memulihkan sokongan atas sebab kekalahan UMNO dalam mempertahankan Kedah.

Sayangnya usaha-usaha UMNO ini boleh diandaikan berjaya mengikut apa yang dirancang dengan peratusannya hanyalah 40%. 

Kegagalan UMNO ini berpunca daripada strategi menyusun perancangan mengembalikan sokongan rakyat melalui pelaksana-pelaksana adalah bukan UMNO atau kata lain adalah ahli pembangkang yang identiti mereka terang-terangan, samar-samaran dan juga sembunyi-sembunyian.

Inilah salah satu kesan utama yang boleh negeri-negeri dalam Malaysia ini untuk diambil ikhtibar jika UMNO gagal dipertahankan.

Pergantungan sepenuhnya kepada agensi-agensi Kerajaan Pusat boleh men'caca merbakan' UMNO disebabkan faktor bukan semua yang bekerja dengan Kerajaan adalah penyokong Kerajaan dan bukan semua pegawai-pegawai tinggi yang dilantik adalah benar-benar faham bagaimana membantu UMNO secara berkesan.

Sekiranya PAS hanya 3 tahun berjaya menawan Kedah tetapi apa yang mereka dapat sepanjang 3 tahun ini sudah cukup menguatkan PAS untuk masa-masa hadapan.

Kita tidak bercakap dari segi pembabitan agensi-agensi Kerajaan sahaja malahan dari segi penarikan hadirin yang hadir. Apakah UMNO sudah hilang magis?

Bersangka baiklah terhadap apa yang sedang UMNO di Kedah sedang usahakan. Mungkin jika yang menjauhi UMNO ini perlu diberi peluang untuk sama-sama merasai bebanan kepentingan mengajak rakyat kembali menyokong Kerajaan Pusat maka akan timbul rasa bangga berbakti dan lama-lama mereka akan sayangkan UMNO dan seterusnya mereka akan bersama-sama mengekalkan UMNO.

Mungkin itu yang cuba diserapkan. Tetapi adakah ianya benar-benar seperti yang kita sangka?

Firasat hamba yang bukanlah pemikir hebat ingin memberikan sedikit pandangan. Yang betul-betul akan pertahankan UMNO berada di mana-mana sahaja. Di ceruk-ceruk kampung, di taman-taman serta di bandar-bandar. Mereka ini memerhati dari jauh. UMNO masih kuat tetapi para pemimpinnya lebih takut pada bayang-bayang sendiri daripada sedar bahawa UMNO sebenarnya tidak perlu begitu terdesak untuk meraih sokongan.

UMNO di Kedah boleh menang tetapi dengan syarat sebahagian besar pemimpin sedia ada  serta perancang-perancang strategi untuk menguatkan UMNO selama 3 tahun ini perlu digugurkan.

Jawapan mudah dalam menentukan Kedah menang adalah calon. Masih ingin kekalkan lagikah pemimpin-pemimpin di semua peringkat yang tumpul dan terbantut usaha kerana tak tahu nak buat apa sebab UMNO kalah sepanjang 3 tahun ini?

Dan agensi-agensi Persekutuan hanyalah lebih berperanan sebagai bank berbanding dengan fungsi utamanya menyedarkan mengapa BN masih diperlukan.

Hentikanlah dari mempertaruhkan UMNO di tangan perancang-perancang yang masih tak mahu menerima hakikat bahawa UMNO diperjuangkan melalui kaedah atau strategi yang sama seperti 30 tahun dahulu. 

Kereta bila terjatuh ke dalam lubang, untuk naik semula ke jalan, perlu ditolak, ditekan minyak dan dikawal stereng. Mustahil kereta itu masih ditekan minyak tanpa adanya apa-apa usaha untuk naik semula.

Hanya calon yang menjadi penentunya!

4 comments:

Tanpa Nama berkata...

21 DALIL PAS TERMASUK DALAM PERKARA-PERKARA Ajaib Dunia
Berikut adalah himpunan dalil yang menunjukkan PAS adalah antara perkara-perkara ajaib di dunia ini, di samping Taj Mahal dan Piramid;

PADA MULANYA...

1 Kata PAS: UMNO menjadi kafir kerana berkerjasama dengan parti-parti kafir seperti MIC dan MCA. “Sesiapa yang reda dengan kufur maka dia menjadi kufur..” (Kuliah Di Marang 1983)

KEMUDIANNYA..

PAS berkerjasama dan berpelukan dengan DAP dan calon-calon bukan Islam dalam pilihanraya ke-11 & 12.

PADA MULANYA...

2 Kata PAS: “Haram orang Islam memangkah calon yang kafir. Ini kerana Allah mengharamkan melantik orang kafir menjadi pemimpin”.

KEMUDIANNYA..

Dalam pilihanraya ke-12 PAS meminta ahli-ahlinya memangkah calon bukan Islam dari parti PKR dan DAP. Bahkan PAS meredai Guan Eng sebagai pemimpin mereka di P.Pinang.

PADA MULANYA...

3 PAS kata: “Kerajaan BN adalah kerajaan mungkar kerana membiarkan kilang-kilang arak dan kelab-kelab malam beroperasi”

KEMUDIANNYA..

Selepas PAS dan rakan-rakan menang di Selangor, mereka tidak pula membantah kilang-kilang arak yang besar-besar di negeri itu seperti Carsberg di Shah Alam dan Kelab The Ship yang PAS begitu marah pada masa lalu.

PADA MULANYA...

4 PAS kata kepada Pak Lah semasa beliau TPM diarahkan mengawal virus JE: “Badawi di arab jaga unta, badawi di Malaysia jaga ?Babi”

KEMUDIANNYA..

Kerajaan Selangor yang disertai oleh PAS cuba mengendalikan urusan Babi bahkan mencanggihkan ladang ?!Babi, tak pulak PAS kata kerajaan mereka ‘kerajaan Babi’.

Tanpa Nama berkata...

PADA MULANYA...

5 PAS kata: Tun Dr. Mahathir firaun, thaghut, dosanya tidak terampun, perosak negara, kejam dan berbagai lagi.

KEMUDIANNYA..

Bila Tun Tun Dr. Mahathir kritik Pak Lah, PAS puji Tun Dr. Mahathir, ada pemimpin pemuda PAS yang cium tangan Tun Dr. Mahathir semasa dia ceramah di Tmn Melewar. PAS kata: “Tun Dr. Mahathir bijaksana, negarawan terbilang, sangat berjasa, kuat memikirkan kepentingan negara, Malaysia memerlukan orang seperti Tun Dr. Mahathir bukan Pak Lah”.

PADA MULANYA...

6 Masa Anwar Ibrahim duduk dalam UMNO, PAS kata: “Anwar munafik, pengkhianat agama, jual agama, berpura-pura…”

KEMUDIANNYA..

Bila Anwar kena pecat, PAS kata: “UMNO buang Anwar sebab dia pejuang Islam, dia memerangi rasuah dan itu tandanya UMNO anti-Islam”.

PADA MULANYA...

7 Masa Anwar dituduh dengan tuduhan seks, PAS kata: “Dalam Islam tidak boleh tuduh orang dengan tuduhan seks, melainkan kena ada empat orang saksi”. Macam tu juga depa kata semasa Mat Sabu dituduh berkhalwat.

KEMUDIANNYA..

Bila PAS ceramah, ramai penceramah PAS tuduh pemimpin UMNO dengan tuduhan seks dan berbagai, PAS kata: “Ini tujuannya untuk menegakkan Islam iaitu Amar Makruf dan Nahi Mungkar..”

PADA MULANYA...

8 PAS kata: “Sesiapa yang menolak hudud kerana masyarakat majmuk maka dia menjadi kafir”

KEMUDIANNYA..

PAS Kedah yang baru memerintah kata: “Kedah tidak boleh buat macam Kelantan dalam semua benda seperti tutup pusat judi, sebab di Kedah ramai orang bukan Islam, bukan macam Kelantan.

PADA MULANYA...

9 PAS kata: “Bersekongkol dengan parti politik yang tidak bepegang dengan dasar Islam jadi sesat atau kufur”.

Tanpa Nama berkata...

KEMUDIANNYA..

PAS berkawan dan berjihad bersama PKR. Bahkan PKR yang memimpin PAS sekarang, sedangkan parti Anwar itu tidak pun menyebut dalam perlembagaannya Islam sebagai dasar.

PADA MULANYA...

10 PAS kata: “Kerajaan yang tidak berusaha menjalankan hukum hudud adalah kerajaan yang Quran kata: “Sesiapa yang tidak berhukum dengan hukum Allah, maka mereka adalah orang-orang kafir”.

KEMUDIANNYA..

PAS Kedah kata: “Hudud tidak termasuk dalam keutamaan kerajaan PAS Kedah” (Azizan Razak)

PADA MULANYA...

11 PAS kata: “UMNO mungkar sebab benarkan pembinaan kuil-kuil yang banyak, terutama Batu Caves”.

KEMUDIANNYA..

PAS Kelantan telah izinkan tokong Buddha tidur yang terbesar di Asia.

PADA MULANYA...

12 PAS kata: UMNO mungkar sebab benarkan geng-geng libaral yang menghina Islam menulis dalam surat khabar seperti Astora Jabat, SIS dan lain-lain.

KEMUDIANNYA..

Harakah benarkan Raja Petra yang selalu mempertikaikan Islam menulis dalamnya. Hanya kerana Raja Petra menghentam kerajaan.

PADA MULANYA...

13 Amanat Hadi kata: Menentang UMNO adalah jihad dan jika mati syahid sebab UMNO tak pakai undang Islam memerintah.

KEMUDIANNYA..

PAS perintah Kelantan dah 18 tahun, Trengganu 4 tahun dan sekarang Kedah, Perak dan Selangor, dan sekarang kata undang-undang hudud bukan keutamaan PAS. Apakah jika menentang PAS sekarang adalah jihad dan syahid?

PADA MULANYA...

14 PAS kata: UMNO tak amanah kerana telah hilangkan banyak duit negara

KEMUDIANNYA..

PAS telah lesapkan banyak duit koperasinya sendiri Ko-Hilal. Ahli-ahli koperasi itu semua maklum hal tersebut, wang mereka hilang entah ke mana?

PADA MULANYA...

15 PAS kata: “Tidak boleh berkerjasama dengan UMNO sebab UMNO tolak Islam”

KEMUDIANNYA..

PAS kerjasama dengan DAP yang selalu dok kata: “Kami menentang negara Islam” (Kit Siang). Bahkan PAS Perak kata: “Kerjasama dalam kerajaan bersama DAP, lebih mulia dari berkerjasama dengan UMNO”.

PADA MULANYA...

16 PAS kata: “UMNO tak layak mengaku nak Islam sebab UMNO tidak mempunyai ciri-ciri Islam yang sepatutnya”

KEMUDIANNYA..

PAS sekarang berkempen mengwar-warkan bahawa pimpinan tertinggi mereka yang disanjungi di Penang iaitu Lim Guan Eng ingin meniru khalifah Umar bin Abdul Aziz. Apakah iman Guan Eng begitu suci dan sempurna bagi PAS. Mungkin lepas ini PAS akan beritahu bahawa Guan Eng kuat sembahyang tahajud macam khalifah Umar bin Abdul Aziz.

PADA MULANYA...

17 PAS kata: “UMNO tidak mahu cegah mungkar masa memerintah”

KEMUDIANNYA..

PAS hanya mendiamkan diri dengan berbagai pusat-pusat mungkar yang ada di Perak, Selangor dan Kedah.

PADA MULANYA...

18 PAS kata: “Tidak boleh wujudkan jemaah Islam yang lain selain PAS yang merupakan jemaah pertama di Malaya. Mereka yang wujud itu adalah penentang gerakan Islam” (Ketua Dewan Ulama PAS, Harun Taib).

KEMUDIANNYA..

PAS meredai kewujudan parti-parti lain seperti PKR, Semangat 46, bahkan berkerjasama dengan begitu erat dengan mereka. Kanapa boleh? Kenapa tak suruh masuk PAS saja?

Tanpa Nama berkata...

PADA MULANYA...

19 Semasa berkerjasama dengan Parti Semangat 46: PAS memuji-muji Tengku Razali, Rais Yatim dengan pujian yang sakan tentang kebijaksanaan mereka. Bahkan PAS bertakbir dalam majlis mereka.

KEMUDIANNYA..

PAS kutuk depa semua dan kata macam-macam. Sedangkan dulu puji sakan dan berlebih-lebihan. Mereka memang asal dari UMNO, adakah PAS lupa? Apakah selepas ini PAS juga akan mengutuk PKR dan DAP jika kerja sama itu gagal?.

PADA MULANYA...

20 PAS kata: Tidak boleh berpakat, atau cenderung hati dengan orang kafir yang menentang Islam. Itu boleh batal Islam

KEMUDIANNYA..

PAS menerusi PKR berbaik-baik dengan pemimpin HINDRAF yang menentang keistimewaan Islam dalam negara ini. Bahkan PAS kata: “Kita tidak berminat menentang Hndraf, itu hak mereka untuk berdemonstrasi” (Harakah)

PADA MULANYA...

21 PAS kata haram menyertai UMNO atau tolong UMNO sebab dasar mereka tak Islam.

KEMUDIANNYA..

PAS tak marah pula orang sertai PKR dan DAP, bahkan PAS tolong mereka supaya menang dalam PRU ke-12.

Catat Ulasan

DISCLAIMER

Assalamualaikum.

Segala Komen atau kritikan adalah atas tanggungjawab pemberi komen sendiri.

Buat masa kini komen boleh diberikan atas nama Anon, tetapi pihak Kedah Times masih terpaksa menapis komen-komen yang tidak bertanggungjawab.

Harap maklum.

Sekian, terima kasih.

 

Dari Mana Mereka

Pelawat sejak 18-04-2010

free counters

Arkib

Pengikut 2

Pengikut

© 2010 Laman Kedah Times Copyright by Kedah Times | Courtesy of Three Column Templates