Selamat Hari Raya Aidil Fitri & MERDEKA MERDEKA MERDEKA

Selasa, 30 Ogos 2011
 Kepada semua pelawat dan pelayar Kedah Times, SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN atas apa saja kesalahan dan kesilapan yang sengaja dan tidak sengaja yang dicatatkan di blog ini selama ini. 

Berhati-hatilah dijalanraya, semoga bergembira bersama keluarga.

Juga tidak lupa ... MERDEKA MERDEKA MERDEKA ..
Read Full 2 comments

PERPADUAN ISLAM- HUJAH TERBAIK

Jumaat, 26 Ogos 2011






Read Full 0 comments

RAYA cara BARU dibawah pemerintahan PR

1. Pembukaan pusat-pusat hiburan adalah mengikut keperluan. Maka kerana keperluan yang mendadak, pusat-pusat karaoke keluarga atau hiburan keluarga tumbuh bagai cendawan di sekitar Alor Setar, Sg Petani, Kulim, Jitra hatta di Tanah Merah Pendang pun wujud pusat hiburan keluarga. Ini adalah kerana keperluan kata exco yang berkaitan, YB Ir Pahrolrazi.

2. Kemudian heboh untuk menguatkuasakan enakmen Hiburan 1997 Kedah di bulan Puasa, tetapi disanggah keras oleh DAP sekutu PAS dalam PR. Maka terserut teloq PAS dan senyap sunyi tentang perlaksanaan enakmen tersebut. Dan kini ramadhan dah hampir melabuhkan tirainya, tiada ada kedengaran suara-suara mereka untuk melaksanakan apa-apa saja yang telah diluluskan demi menjaga kesucian Islam dan Ramadan.

3. Dihampir menyambut hariraya Aidil Fitri, rupa-rupanya Kerajaan Negeri membenarkan apa saja promosi hariraya diadakan. Kedah Times ingatkan kita ada promosi berbuka, promosi pakaian murah atau apa saja keperluan raya dibenarkan, TETAPI kini promosi minuman haram beserta hiburan percuma juga dibenarkan. Apa sudah jadi dengan Kedah? Kerana moto Kedah Sejahtera dan Negeri Berkebajikan kah yang membolehkan semua ini dilakukan?


4. Promosi MERDEKA RAYA dengan 3 jug minuman beralkohol serta PERCUMA Bilik KTV dibenarkan sewenang-wenangnya di Kedah. Kita tidak nampak unit Amal PAS menyerbu premis ini. Kita tidak nampak exco agama PAS menyelongkar pusat hiburan ini? Malah pihak majlis Tempatan hanya mendiam diri.


5. Apa sudah jadi Kedah Sejahtera? Kedah Times tertunggu-tunggu apa pulak PAS akan katakan atas pentas-pentas ceramah mereka kelak. Apakah mereka akan bercakap tentang hukum Hudud, negara Islam atau jihad? Atau mereka bakal bercakap macam DAP!

Read Full 4 comments

KONSPIRASI PAS?

Khamis, 25 Ogos 2011

Mari kita semua berfikir kenapa peguam ini memilih untuk membela 12 orang yang hadir di DUMC tempohari. Siapakah peguam ini sebenarnya? Apakah PAS mempertahankan mereka dari menjadi murtad atau membantu mereka untuk murtad?

Kenapa PAS menghantar peguamnya untuk membela 12 orang ini? Kenapa mereka perlu dibela? Apakah peguam ini akan berlawan dengan JAIS aka Hasan Ali?

Inilah PAS sebenarnya. Menangguk di air keruh tetapi kekadang tertangkap buaya yang bakal membaham mereka sendiri.

Ini petikan dari Mymassa

GEMPAR! 'BERBUKA' DI GEREJA ADALAH KONSPIRASI PAS!

Semakin lama, tembelang PAS makin terbongkar.

Sebelum ini PAS malu-malu kucing untuk mengakui bahawa mereka menyokong aktiviti tersebut.

Kali ini PAS tidak malu lagi untuk mengakuinya.

PAS telah menghantar seorang pemimpin mereka yang juga peguam syarie untuk membela 12 individu tersebut.

Isu gereja: Jangan hina anak guam kami

 Peguam yang mewakili 12 orang Islam yang terbabit dalam kontroversi ekoran pemeriksaan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) di majlis makan malam amal anjuran Harapan Komuniti di Dream Centre pada 3 Ogos lalu berkata, mereka tidak sepatutnya dicemuh dan dihina, terutama di bulan Ramadan yang mulia ini.

"Sebagai peguam syarie mereka, saya perlu mengingatkan semua pihak untuk menahan diri daripada menuduh mana-mana orang Islam sebagai murtad yang boleh sama seperti kesalahan 'Takfir'," kata peguam Muhammad Burok.

Muhammad Burok
Takfir bermaksud mengkafir orang Islam yang lain.

Muhammad meminta semua pihak supaya bertindak dengan introspeksi dan berhati-hati "agar kita boleh membantu pentadbiran keadilan undang-undang mengikut Perlembagaan Persekutuan dan Kedaulatan Undang-Undang".

"Marilah kita semua berdoa agar keributan yang telah menyebabkan ketegangan dalam hubungan masyarakat kita, akan berlalu," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Katanya, akibat kontroversi tersebut, terdapat sentimen awam sedang ditiup dalam pelbagai media cetak dan elektronik, termasuk dalam blog, dengan cara yang menghasut ketegangan di kalangan rakyat Malaysia. 

"Ini adalah sangat dikesali," tambahnya.

Menurutnya, beberapa penerbitan dan posting amat tidak bertanggungjawab dengan mendedahkan identiti dan butir peribadi pelanggannya, dan mendedahkan mereka bukan sahaja kepada cemuhan dan hinaan awam, tetapi juga kepada gangguan yang boleh membahaya keselamatan diri mereka.

"Kami menyeru semua pihak yang terlibat dalam media untuk bertindak dengan akal dan kebijaksanaan dengan menahan diri daripada membuat apa-apa penerbitan dan posting sedemikian supaya kita boleh membawa ketenangan dan perspektif pelbagai budaya dan agama dalam masyarakat kita," katanya.

Kepada agensi-agensi penyiasatan dan pegawai-pegawai mereka pula, Muhammad meminta mereka supaya mengekalkan piawaian tinggi profesionalism, integriti dan kerahsiaan.


Untuk makluman pembaca MyMassa, Peguam PAS tersebut merupakan Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Disiplin PAS Pusat (2011-2013). Dia pernah bertanding menentang Datuk Wira Abu Seman di Parlimen Masjid Tanah pada tahun 2004.


Read Full 4 comments

DEMOKRASI PAS - Menutup Kebenaran

Ini bukan kata Kedah Times, tetapi ini kata-kata seroang saintis nuklear dan juga seorang ahli Parlimen PAS, Dr Che Rosli tentang PAS sendiri secara umumnya. 

Inilah yang dikatakan demokrasi ala PAS. Jika tidak menguntungkan PAS walaupun ianya satu kebenaran, maka semua orang perlu tutup mulut. Hatta kaitan dengan keperluan ummah atau hukum-hukum Islam.

Tiada hak bersuara dalam PAS kecuali jika ingin bercakap keburukan UMNO, fitnah atau tuduhan tanpa fakta. Itulah PAS yang sedang berguru secara intensif dengan PKR dan DAP.





Puak-puak pakatan haram khususnya pencacai PAS nak komen apa? Nak kata inilah bukti keterbukaan PAS ya? 

Kalau ini keterbukaan PAS, Dr Che Rosli (Ahli Parlimen PAS Hulu Langat) takkan cakap la yang dia terima tekanan daripada PAS sendiri agar tutup mulut walaupun dia awal-awal lagi dah tahu Fuziah Saleh YB PKR menipu hidup-hidup rakyat Malaysia khususnya warga Kuantan mengenai isu Lynas. 

Takkan nak kata Dr Che Rosli tak layak kot, dia tu Dr dalam bidang nuklear. YB PAS sendiri tu? Tak pun mesti UMNO dah beli kan????? Lepas ni lompat BN? Tu saja la ayat standard hempa. 

Aku paling menarik Dr Che Rosli kata PAS tak bagi dia cakap tentang kebenaran Lynas tapi puak-puak haramjadah tu melalui HARAKAH tiap-tiap keluaran menipu dan hentam kerajaan. Sebab tu dia dah tak tahan. 

Cuba la korang fikir, kalau Dr Che Rosli yang pakar nuklear ni pun disuruh tutup mulut untuk cakap tentang kebenaran, bagaimana dengan ulamak-ulamak PAS tu? Comfirm bukan takat tutup mulut, mata, telinga semua disuruh tutup. 

Thank You Satumaliga
Read Full 2 comments

Jadikan Tajuk Hangat sempena Bercuti Raya

Kedah Times panjangkan saranan Unspinners supaya pembaca-pembaca jadikan tajuk ini sebagai tajuk utama sempena perjumpaan hariraya ini. Isu ini adalah kaitan rapat dengan agama Islam dan umat Islam.

DAP melalui PKR dan PAS sudah mula masuk campur dalam urusan Agama Islam dinegeri-negeri yang diperintah PR. Apa saja tindakan mereka yang bertentangan dengan Islam akan cuba ditutup melalui proksi mereka PAS dan PKR.

Gangguan dalam hal ehwal Islam ini telah berlaku di Selangor, Kedah dan Pulau Pinang. Di Kedah, dengan hanya sekali sergah mereka berjaya menghalang dari penguatkuasaan Enakmen Hiburan 1997 Kedah. Di Pulau Pinang, mereka berjaya mengharamkan pembacaan ayat-ayat suci sebelum subuh. Dan kini di Selangor mereka mengganggu JAIS dalam menjalankan tugas mereka dengan baik. Mereka sudah menjadikan agenda memurtadkan orang Islam sebagai keutamaan mereka.

Balik kampung jumpa keluarga, kawan-kawan atau adik beradik, ceritalah apa yang sedang dilakukan oleh DAP bersama hambanya PKR dan PAS terhadap Islam di negeri-negeri pemerintahan mereka.


Hari ini sudah Ogos 25 hari bulan. 


Laporan penyiasatan awal sudah dibuat JAIS beberpa hari selepas peristiwa Ogos 3hb. Laporan tersebut pun telah kami siarkan di sini. 


12 orang Melayu Islam yang diminta ke Jais sudah datang minggu lepas dan semua makluat releven sudah dikumpulkan. Tidak boleh tolak berlaku murtad ke ugama Kristian. Dengan ini bermakna ada kesalahan pihak DUMC. 


Kenapa laporan Jais masih tidak keluar lagi? 


Sementara itu, Pengerusi JAIS dilaporkan cuba lepas tangan dengan penafian tidak tahu menahu. 


MB Khaid Ibrahim pun dikatakan cuba mengatur cara untuk menutup isu ini dengan mengumumkan Majis Syura. Bunyi Majlis syuara tapi ahli hanya tiga orang saja termasuk dirinya. 


Nasib Tuanku memberi respon yang segera dan Khalid ditangkap dalam keadaan kecing berdiri sedang menjaja nama Sultan. 


Dari khabar yang kami dengar, pihak JAIS tdak akan caj sesiapa pun. Antara alasan yang di reka-reka adalah tiada siapa boleh dicaj. 


Iya ke.... 


Kami mengungkit kembali tulisan Skrewkuat berhubung Enakmen undang-undang syarie yang terlibat di sini. 


Betul ke tidak ada orang yang boleh dicaj atau Khalid sudah gunakan pengaruh untuk matikan kes ini? 


Harap rakan-rakan blog boleh hebahkan perkara ini. Pihak Dap dan gereja memang mahukan isu ini dimatikan tetapi a tidak mati-mati. 


Apabila balik kampung, pastikan supaya gereja DMUC/GMDU ini dibuat subjek perbualan hari raya.
Read Full 0 comments

INILAH YANG DAP IMPIKAN

Kedah Times petik dari Empayar Pemuda yang memetik dari Malaysian Insider tulisan dibawah. Anak orang kaya yang telah memperolehi segala kemudahan semasa di alam persekolahan dan berjaya dengan cemerlang dalam pelajaran telah dengan segala keegoaan menyaman sesiapa saja yang pada pendapatnya menghalang beliau dari mencapai cita-citanya. Keluarganya kaya kerana peluang diber kepada mereka secara bebas untuk berniaga dan sebagainya. Akibatnya mereka merasakan yang semua di Malaysia ini adalah milik mereka.

Kita tidak hairan jika orang sebegini apabila diberi peluang dengan duit biasiswa dan apabila pulang kelak bakal menjadi tukang melalak DAP dan PKR.

Ingatlah orang Melayu dan Bumiputera, kita sekarang sedang diserang dengan hebat oleh bangsa chauvinist DAP ini. Apa yang termaktub dalam perlembagaan cuba dirampas oleh mereka. Diberi betis hendakkan Peha. Itulah DAP.


Seorang pelajar yang gagal mendapat Biasiswa Khazanah-Cambridge menfailkan saman terhadap Khazanah Nasional Berhad dan tiga lagi. 


Chan Xian Yao, 19, memfailkan saman itu melalui firma guaman bapanya Chan Chow Wang di pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Sivil Kuala Lumpur hari ini. 


Menurut laporan Bernama Online, dia menamakan Ketua Pegawai Eksekutif Khazanah Tan Sri Azman Mokhtar, pengarahnya Azman Mohd Hussein, Khazanah dan Yayasan Khazanah sebagai defendan. 


Dalam saman itu Chan memohon perisytiharan bahawa pemberian Biasiswa Khazanah-Cambridge kepada tiga penerima adalah tidak sah. 


Dia juga memohon pampasan dan ganti rugi kerana mengalami perasan malu dan tekanan akibat gagal mendapat biasiswa itu. 


Chan, yang ditawarkan tempat di Universiti Cambridge selama empat tahun bagi mengikuti kursus kejuruteraan kimia bermula Oktober tahun ini, mendakwa defendan tidak menjalankan proses pemilihan yang baik atau adil semasa peringkat pemilihan. 


Pelajar itu berkata Yayasan Khazanah telah menghantar satu e-mel kepadanya menyatakan dia tidak berjaya dalam permohonannya tanpa sebarang alasan. 


Katanya, defendan dalam kenyataan akhbar bertarikh 11 Jun lepas telah menyatakan hanya tiga pemohon telah diberi biasiswa itu tanpa memberi maklumat pemohon itu seperti nama, kursus atau keputusan akademik mereka. Malaysia Insider
Read Full 1 comments

Selamat Hari Raya Aidil Fitri

Kedah Times memohon maaf kerana tidak dapat mengemaskini Laman ini secara lebih kerap dalam bulan Ramadhan ini kerana kesuntukan masa. Mohon pelawat dan pembaca tidak lupa akan laman ini.

Untuk semua pelawat dan peminta laman ini, semua krew Kedah Times ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Fitri, Maaf Zahir dan Batin atas apa jua kesilapan dan kesalahan yang telah pihak kami lakukan samada secara sengaja atau tidak Sengaja. InsyaAllah, semua kita semua mendapat keberkatan Ramadhan pada tahun ini dan mungkin bertemunya semula pada tahun hadapan.

Tidak juga lupa krew Kedah Times ingin mengucapkan SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN ke 54. MERDEKA MERDEKA MERDEKA.

Serta yang merancang untuk balik kampung, pandu dengan cermat. Semoga sampai ke destinasi dengan selamat.



Read Full 0 comments

Azizah Termenung Lagi Sebab Dah 3 Tahun Anwar Mati Pucuk

Isnin, 22 Ogos 2011

Hari ini, masa kini. Setiap mata sedang tertuju ke arah Anwar Ibrahim. Apakah yang ada padanya? Jangan tanya apakah yang Anwar ada kerana ketika ini Anwar ada segala-galanya. Ada kuasa walaupun sebagai Ketua Pembangkang. Ada duit. Jika tidak masakan peguam-peguamnya tak angkat kaki walaupun kes ditangguh sebanyak 50 kali. Tentu bayaran pun sudah berjuta. Ada pengaruh. Tak ada? Masakan tak ada. Setiap kali Anwar buka mulut dan bersuara, masih ramai bermati-matian percaya malah sanggup juga berpeluh, berpanas deminya.


Anwar memberi kenyataan di mahkamah hari ini bahawa kes liwatnya adalah satu konspirasi tetapi ada satu pertanyaan yang cukup sulit untuk dikatakan konspirasi. "BAGAIMANAKAH AIR MANI ANWAR ADA DI SUBUR SAIFUL?" Janganlah kata semua bukti itu sengaja diada-adakan? Takkan hanya kerana nak jatuhkan seorang manusia, maka UMNO boleh bayar sehingga puluhan malah ratusan manusia untuk berkata sesuatu yang membenarkan bahawa adanya liwat terjadi bagi menguatkan tuduhan liwat Anwar.

Cukup sulit, cukup ringkas dan Anwar hanya perlu jawab jika konspirasi, bagaimana?

Dan yang dikatakan segala-galanya kerana Anwar telah buktikan bahawa sedap dia rasa, dosa PAS basuh dan salah pada UMNO?

Kalau masih ada yang percaya pada Anwar dan turut sama membenarkan hujahnya bahawa kes liwatnya satu konspirasi juga, tak tahulah Kedahtimes nak cakap apa? Kalau percaya, dari segi apa nak percaya? Tolong jelaskan boleh tak? Kurang-kurang bagilah alasan logik sikit sebab cara Anwar hujah dari kandang tertuduh tadi pun sebahagian besarnya mengiyakan pertemuannya dengan Saiful di kondominium malan dalam bilik yang dikatakan terjadinya adegan bulan madu Anwar hinggalah makan karipap. 

Hah! Hujah ler..Tunggu apa lagi? 'K*&e' Anwar tak naik dah sebab sakit pinggang datang balik bila dah kena dakwa. Cuba tak kena dakwa, boleh lah nak tengok Anwar baham ramai lagi macam kunyah karipap..
Read Full 2 comments

Aksi Ghairah Mat Sabu! Untukmu Anwar...


Kedahtimes dapat e-mail dari pembaca. Kata mereka 'Awat Kedahtimes senyap saja? Tak ada isu nak tulis ke? Habis modal ke? Ataupun dapat 'warning' dari Ostat Azizan supaya berhenti dari terus menghentam PAS?


Bulan puasa ni tak seronoklah nak hentam menghentam. Yang penting menjalani ibadah puasa dan melaksanakan iabadah-ibadah yang dituntut dalam Ramadhan ini. 

Tetapi tergeraklah jugak nak menulis rentetan baru-baru ini Azmil Mustapha pula menjadi selebriti yang ke berapa ntah yang terus menghentam Kerajaan dan mengkafirkan orang Islam yang lain selepas dikatakan mendapat hidayah dan berubah dari menjadi seorang pelakon, kini menjadi pendakwah.

Seorang kenalan rapat berkata, dalam PAS ni memang agak menghairankan serta membingungkan. Katanya, Azmil Mustapha, Bob Lokman selalu mengibaratkan diri mereka sebagai orang seni yang menjalani kehidupan yang penuh dosa. Dan bila sudah bertaubat maka lantanglah mereka bercakap itu ini dan terus menerus menyalahkan Kerajaan kerana menyebabkan diri mereka berdosa. Terus sahaja UMNO kafir dan sebagainya. Kiranya bagi mereka, bila dah berubah jadi baik ni, maka berhaklah mereka berkata si polan ini jahat, si polan ini hina, si polan ini kafir, si polan ini sembahyangnya tak sah.

Cuba pembaca bayangkan. Ini baru cakap-cakap orang PAS yang dari buruk jadi baik. Tak ambil kira lagi yang tak pernah tunjuk buat dosa dan tak pernah jadi buruk contohnya macam Tok Guru Nik Aziz dan sebagainya. Lagilah tinggi darjat mereka di mata ahli-ahli PAS.

Kalau macam nilah caranya PAS memperkenalkan Islam kepada orang Islam, 'no wonder'lah tak ramai yang memeluk Islam kerana mereka sering saja menghukum orang dengan senang sekali. Sesama Islam pun mereka mengkafirkan dan sering berkata buruk bila melihat pemakaian seseorang, tudung tiga segi dan sebagainya. Inikan pula kepada yang bukan Islam. 

Orang tua-tua dulu pernah berkata, orang yang jahat bertukar menjadi baik selalunya mulut mereka tak pernah keluarkan perkataan yang buruk-buruk dan mencela orang yang jahat selepas dia berubah. Sebabnya berubah itu pun sudah besar rahmatnya dan akibat mengingati dosa-dosa yang berat dululah yang buat mereka senyap dan beristighfar membersihkan diri sendiri. Secara tak langsung perubahan dan perlakuan perubahan secara diam dan tenang itulah yang lebih menarik orang lain untuk berubah. 

Tetapi kalau ikut macam di bawah ni, tak tahulah. Mungkin bagi si polan ini, politik adalah darah dagingnya. Jadi, walaupun pernah buat salah dan ditangkap klalwat, itu tak mengapa..Janji 'havoc' macam mana jeritannya. Selamat menilai perubahan tuan-tuan dan puan-puan..


Read Full 0 comments

LAPORAN MANIFESTO PILIHANRAYA PAS KEDAH (PERKARA YANG TELAH DILAKSANAKAN) - KEBAJIKAN DAN PEMBANGUNAN SOSIAL

Sabtu, 20 Ogos 2011
Yang cuba pembaca tanya rakyat, sapa sebenarnya yang begitu aktif menjaga kebajikan rakyat. JKM pusat ke JKM negeri?


Tiada apa-apa pembangunan sosial yang dilakukan yang memberi impak kepada keseluruhan rakyat Kedah, kecuali membiarkan pusat hiburan keluarga dan pusat urut tumbuh tanpa pengawasan.


12.KEBAJIKAN DAN PEMBANGUNAN SOSIAL

a)Memperkemas fungsi dan tanggungjawab Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) termasuk mengkaji semula kadar bantuan bulanan dan kadar bantuan bencana.

Keterangan:

Setelah mengkaji kadar bantuan JKM, Kerajaan Negeri telah memberi peruntukan tambahan sebanyak RM 1 juta menjadi RM 13.5 juta untuk tahun 2010 kepada JKM bagi memastikan kebajikan masyarakat sentiasa diambil perhatian yang serius khususnya apabila berlaku bencana.
Read Full 1 comments

LAPORAN MANIFESTO PILIHANRAYA PAS KEDAH (PERKARA YANG TELAH DILAKSANAKAN) - HAL EHWAL WANITA

Satu yang menarik ialah tajuk YB letak TELAH DILAKSANAKAN, tapi bila bab keterangan, "PERKARA INI AKAN' dilaksanakan. Ini yang dinamakan caap berbelit-belit. Sehingga ini kes janji cuti 3 bulan ni masih tidak dapat dirasai oleh wanita bersalin. Janji air liur ...

Seperti biasa organisasi wanita tu adalah organisasi propaganda politik PAS. jangan ingat orang lain tak tahu. Tujuan organisasi tu bukan na menaikkan taraf wanita dan sebagainya tetapi hanya untuk promosi PAS pada wanita sahaja.


11.HAL EHWAL WANITA
a)Memberi cuti bersalin selama 3 bulan: 1 bulan sebelum dan 2 bulan selepas melahirkan anak bagi kakitangan wanita dalam perkhidmatan awam tanpa menghadkan bilangan anak.

Keterangan:

Kerajaan negeri akan melaksanakan cuti ini selaras penguatkuasaannya di peringkat Kerajaan Persekutuan.

Pemberian cuti ini telah diluluskan oleh Kerajaan Persekutuan pada 2011 yang telah dibentang dalam Belanjawan 2011 selaras dengan cadangan dan keputusan kerajaan negeri sebelum ini.

b)Mewujudkan organisasi wanita di setiap daerah bagi melatih dan melahirkan pemimpin untuk membantu meningkatkan kesedaran dalam pembangunan keluarga dan masyarakat.

Keterangan:

Sehingga kini sebanyak 14 buah pertubuhan wanita ditubuhkan, manakala 1 lagi dalam proses penubuhan dan menunggu kelulusan. Kewujudan pertubuhan/persatuan wanita ini adalah untuk melatih dan melahirkan pemimpin untuk membantu meningkatkan kesedaran dalam pembangunan keluarga dan masyarakat.

Berikut adalah senarai NGO wanita yang telah ditubuhkan:

a)Pertubuhan Wanita Sepakat Langkawi

b)Pertubuhan Wanita Ihsan Parlimen Jerlun (ALWANI)

c)Pertubuhan Wanita Sejahtera Kubang Pasu

d)Pertubuhan Wanita Prihatin Parlimen Alor Setar

e)Pertubuhan Amal Wanita Pokok Sena (PAWANA)

f)Pertubuhan Wanita Daerah Padang Terap (PEJIWA)

g)Pertubuhan Wanita Pengasih Parlimen Kuala Kedah (SUMBANGSIH)

h)Pertubuhan Wanita Prihatin Daerah Pendang (PEWANGI)

i)Persatuan Wanita Muhibbah Yan

j)Pertubuhan Wanita Parlimen Sg. Petani (SAHARA)

k)Persatuan Kebajikan Wanita Daerah Sik

l)Pertubuhan Wanita Prihatin Baling

m)Persatuan Amal Wanita Daerah Kulim (PERMATA)

n)Persatuan Kebajikan Wibawa Bandar Baharu

Read Full 0 comments

LAPORAN MANIFESTO PILIHANRAYA PAS KEDAH (PERKARA YANG TELAH DILAKSANAKAN) - PEMBANGUNAN DAN KEPERLUAN KEMUDAHAN ASAS

Khamis, 18 Ogos 2011
Sejak Pokok Sena dicadangkan menjadi sebuah daerah di Kedah, kerajaan dahulu dah rancang pembangunan dikawasan tersebut dengan STDC Dev sebagai peneraju utama pembangunan disana. Ini buka cerita 2-3 tahun lepas. Ianya telah dirancang dahulu lagi. CUma PAS ambil nama sahaja. Lagipun rumah mampu ini hanya untuk penduduk sekitar pokok Sena sahaja, bukannya seluruh Kedah.


Mengenai SADA, sudah banyak dituliskan disini. Ada yang mengatakan ianya Syarikat Air Datuk Azizan, ada yang kata Subscribe Air Dapat Angin. Masih banyak rungutan tidak mendapat air dan kualiti air yang disuarakan oleh rakyat.


YB Jeneri hanya ulang siaran radio yang sama saja untuk Pelancongan...




10.PEMBANGUNAN DAN KEPERLUAN KEMUDAHAN ASAS
a)Memperbanyakkan serta mempermudahkan peluang bagi rakyat terutama sekali yang berpendapatan rendah untuk memiliki rumah yang selesa.

Keterangan:

Sebanyak 1,181 unit rumah mampu milik sedang dibangunkan oleh anak syarikat kerajaan negeri, Seri Temin Development Corporation (M) Sdn. Bhd. di atas tanah seluas 40 hektar di Pokok Sena yang dikenali sebagai Bandar Sejahtera.

Bina Darul Aman Berhad (BDB) juga sedang menyegerakan pembinaan rumah mampu milik di Kubang Pasu dan Baling, masing-masing sebanyak 420 unit dan 440 unit.

Pembinaan rumah mampu milik ini diyakini mampu mengatasi keperluan 23,000 pemohon rumah dikalangan rakyat yang berpendapatan rendah sekaligus dapat membasmi setinggan bandar .

b)Menilai dan menyusun semula Jabatan Bekalan Air Kedah dengan tujuan meningkatkan kualiti perkhidmatan dan kecekapan dan kemungkinan menurunkan kadar caj air demi kebajikan rakyat.

Keterangan:

Sejak 1 Januari 2010, pengurusan Jabatan Bekalan Air telah dikorporatkan sebagai sebuah syarikat milik penuh kerajaan negeri dengan nama Syarikat Air Darul Aman (SADA).

Pihak SADA juga telah menjalankan kerja-kerja penukaran paip yang lama kepada paip yang baru bagi menjamin kualiti dan kebersihan air untuk kegunaan harian.

Bagi mengatasi tuntutan keperluan air semasa dan masa depan, pihak SADA juga sedang membina tiga buah loji rawatan air di Padang Sanai, Lubuk Buntar dan Jeniang.

c)Menambah kemudahan rekreasi disamping menyelenggara kemudahan yang sedia ada sesuai dengan gaya hidup moden.

Keterangan:

Pembinaan Taman Jubli Emas di Suka Menanti, Alor Setar merupakan salah satu kawasan rekreasi yang dibangunkan sesuai dengan gaya hidup moden. Turut disediakan pelbagai prasarana lengkap khususnya untuk aktiviti sukan lasak.

Kerajaan Negeri telah menggalakkan pihak pemaju menyediakan kawasan lapang untuk beriadah dan bersukan serta taman permainan kanak-kanak di taman-taman perumahan yang dibangunkan.

Perancangan penambahbaikan turut diambil perhatian oleh EXCO Perlancongan dalam bidang tumpuan utama, iaitu:

a)Penubuhan Unit Pelancongan Negeri

b)Memajukan Pelancongan Kesihatan di Langkawi

c)Memajukan Produk Pelancongan Langkawi Antarabangsa

d)Memajukan Produk Warisan di Alor Setar dan Lembah Bujang

e)Menaiktaraf Produk Suka Lasak di Sungai Sedim dan Sungai Kedah

* (Sumber: Pelan Strategik Kedah Sejahtera 2010-2015, UPEN)

Read Full 0 comments

LAPORAN MANIFESTO PILIHANRAYA PAS KEDAH (PERKARA YANG TELAH DILAKSANAKAN) - PIHAK BERKUASA TEMPATAN

Yang ini Kedah Times tak mau komen banyak sangat. Kalau dulu sampah lewat sikit dipungut, maka Mahfuz terus kutip tapi diletaknya didepan pejabat PBT.

Yang peliknya masalah sampah pun kerajaan negeri tak boleh selesaikan sehingga kerajaan persekutuan melalui Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan terpaksa masuk campur.

Pasai lantikan tu memang la macam tu, bila hangpa perintah sudah semestinya hangpa lantik orang-orang hangpa. Ingat kami tatau ka betapa berebutnya hangpa nak jawatan-jawatan ahli majlis!

Longkang depan rumah sayapun terpaksa urus sendiri dah. Bila mai hujan, air naik mcm kilat. Ini ka yang dinamakan efisien? Yang Kedah Times nampak tiap hari kerja bandaraya sapu sampah dan potong rumput dan pokok bunga.

Cukai yang setahun sekali tu hangpa hebohkan bila diturunkan, tapi kes meter parking yang bertukar ganti kenapa senyap sunyi?

Dari dulu lagi kedah times nampak tiada perubahan dalam situasi perniagaan. Peniaga bumiputera berniaga seperti biasa ditepi jalan dan sebagainya. Kerajaan PAS ada ka bina tempat yang lebih selesa. Jangan kata Medan Usahawan tu PAS buat juga.




9.PIHAK BERKUASA TEMPATAN

a)Menjadikan PBT prihatin, peka dan responsif kepada keperluan dan kehendak penduduk dalam sempadan PBT masing-masing yang merupakan kumpulan pembayar cukai.

Keterangan:

Pembentukkan Ahli Majlis lantikan politik yang baru setelah mentadbir kerajaan negeri telah mengambil inisiatif melaksanakan beberapa isu kehendak dan keperluan penduduk.

Perkara ini telah direalisasikan dengan urus tadbir yang lebih telus tanpa mengira fahaman politik dan perkauman.

b)Mewujudkan persekitaran yang bersih dan sihat dengan meningkatkan kecekapan perkhidmatan pelupusan sisa pepejal dan sistem saliran longkang.

Keterangan:

Kedah mendahului negeri-negeri utara iaitu Perlis, Pulau Pinang dan Perak dengan menandatangani MoU dengan kontraktor dilantik bagi pengurusan sisa pepejal.

Dengan pengambilalihan operasi secara interim berkuatkuasa 1 November 2009, aspirasi kerajaan dan PBT untuk menjadikan pengurusan sisa pepejal dan pembersihan awam yang lebih berkesan dan berkesan kini terlaksana.

Perundingan sedang berjalan dengan pihak-pihak terbabit untuk merealisasikan perkara ini.

Pihak PBT dan MKK juga telah menghidupkan dan melaksanakan konsep gotong-royong yang disarankan oleh pihak kerajaan. Dengan membudayakan gotong-royong, dapat mengurangkan kos serta menyemai sikap sayang dan tanggungjawab terhadap harta ataupun kemudahan awam.

c)Mewujudkan golongan Bumiputera berniaga di pusat bandar bagi mencerminkan komposisi kaum.

Keterangan:

Arahan kepada PBT telah dikeluarkan oleh pihak kerajaan untuk memudahkan proses permohonan lesen dan telah dilaksanakn oleh PBT masing-masing.

Kewujudan up-town di bandar, ekspo-ekspo niaga dan Karnival Kedah Sejahtera telah membuktikan golongan bumiputera tidak dipinggirkan. Dengan kewujudan ini juga telah membuka ruang dan peluang kepada peniaga bumiputera untuk memperluaskan pernigaan masing-masing.

Selain itu, lesen sementara juga telah dikeluarkan kepada peniaga bumiputera untuk berniaga di kawasan-kawasan yang telah di tetapkan oleh PBT.

d)Mengkaji semula kadar cukai pintu selaras dengan dasar penswastaan kutipan sampah bagi meringankan beban rakyat

Keterangan:

Pihak kerajaan telah mengkaji kadar cukai pintu sedia ada selaras dengan dasar penswastaan kutipan sampah. Kadar sedia ada yang telah dikenakan didapati munasabah serta tidak membebankan rakyat.
Read Full 0 comments

Mana pergi pejuang, pendakwah serta umat Islam?

Rabu, 17 Ogos 2011
Kedah Times petik tulisan dari Utusan tentang kes-kes terpencil yang berlaku tetapi jarang diambil perhatian oleh Umat Islam dan pihak-pihak berkaitan dengan aktiviti-aktiviti Kristian ke atas anak-anak kecil Islam.

Tuisyen secara percuma. Lawatan secara percuma. Shopping yang dibayar. Dan pelbagai lagi program-program memikat hati yang dilakukan oleh pendakwah-pendakwah kristian.

Sebaliknya apa yang dilakukan oleh orang-orang Islam? 

PAS hanya dengan kegilaan kuasanya.

Persatuan-persatuan mahasiswa Islam asyik dengan tuntutan-tuntutan untuk kesenangan dan kemudahan mereka sahaja.

Beginilah nasib ummah di akhir zaman ini. Penganut Islam berbalah, yang untuk ialah musuh Islam.


Murid Melayu Islam: “Ya, saya tahu Nabi Isa sayangkan saya...”

Oleh ZAINI HASSAN

PENDEDAHAN yang mahu dibuat ini diharap tidak akan menyusahkan semua pihak. Bukan semua orang yang sukakan kepada masalah.

Pejabat-pejabat kerajaan dan pihak berkuasa kadang kala tidak mahu menyusahkan diri dengan masalah-masalah seperti ini. Tapi demi akidah umat Islam yang sedang dicerobohi oleh pihak-pihak tertentu, maka menjadi kewajipan kita untuk mendedahkannya.

Selebihnya biarkan pihak berkuasa yang mengambil tindakan, lagipun itu adalah amanah yang diberikan rakyat kepada mereka.

Kisahnya datang daripada seorang cikgu sekolah rendah, berbangsa India (Cikgu S) yang amat prihatin kepada anak-anak muridnya. Satu petang beliau mencari nombor saya dan menghubungi saya di pejabat.

Cikgu S berkata kepada saya: “Saya terkejut apabila mendapati beberapa anak murid saya berbangsa Melayu dan beragama Islam murid Tahun 1 dan 6 boleh menyanyi dengan semangat lagu memuji kebesaran Nabi Isa.

“‘Mereka menyanyikan lagu Yes, I know Jesus loves me dengan begitu bersemangat lagi. Mereka juga menyanyikan lagi Hari Ini Ku Rasa Bahagia yang memuji Nabi Isa sambil menunjukkan isyarat tangan simbol salib. Saya terkejut bagaimana murid-murid ini boleh menyanyikan lagu-lagu itu?

“Malah mereka juga boleh bercerita kisah-kisah Nabi Isa dengan lancar sekali serta mengenai kisah Nabi Isa disalib.”

Itulah antara pendahuluannya kepada saya. Anak-anak murid cikgu ini adalah anak-anak Melayu miskin yang tinggal di kawasan setinggan di Jalan Klang Lama dalam kawasan Parlimen Seputeh.

Setiap hari Ahad, anak-anak miskin Melayu beragama Islam ini akan ke kelas tuisyen yang diberikan percuma oleh sekumpulan pemuda-pemudi bukan berbangsa Melayu di kawasan itu. Pemuda-pemudi itu dikatakan pendakwah Kristian yang menjalankan kelas-kelas percuma untuk kanak-kanak itu.

Asal matlamatnya ialah untuk mengajar bahasa Inggeris. Maka, ibu bapa yang melepaskan anak-akan mereka itu yakin itulah yang diajar oleh pemuda-pemudi itu.

Namun, akhirnya secara kebetulan cikgu sekolah bernama Cikgu S itu dapat mengesan bahawa anak-anak muridnya sudah hafal dengan lagu-lagu berunsur Kristian yang memuji kebesaran Jesus Christ (Nabi Isa). Memanglah lagu-lagu itu dilagukan dalam bahasa Inggeris.

Bagi ibu bapa miskin yang tidak faham dengan bahasa orang putih itu, mereka tidak akan sedar bahawa lagu-lagu yang dinyanyikan oleh anak-anak kecil mereka itu ialah lagu keagamaan yang berlawanan dengan agama asal mereka.

Cikgu S yang mengajar anak-anak murid di sebuah sekolah kebangsaan di Jalan Kuchai Lama itu tersedar bahawa ada anak muridnya yang boleh menyanyikan lagu Inggeris tersebut.

“Saya terkejut kerana murid itu boleh menyanyikan lagu Nabi Isa. Saya mengajukan kepada pihak sekolah mengenai penemuan itu dan kepada cikgu-cikgu agama sekolah.

“Saya juga mengambil inisiatif menghubungi pejabat agama Islam untuk memaklumkan mengenai perkara ini. Bagi saya ia adalah serius.”

Cikgu S turut merungut kerana pihak pejabat agama Islam tidak respons cepat kepada aduannya itu. Beliau seterusnya menghubungi ke pejabat-pejabat lain, termasuklah kepada pihak Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat. Mungkin Cikgu S tidak dilayan kerana mereka mahu cepat ke Bazar Ramadan!

Saya bertanya kepada Cikgu S mengapa cikgu begitu mengambil berat mengenai hal ini, sedangkan beliau bukan orang Islam dan berbangsa Melayu?

“Saya bangkitkan ini atas kesedaran bahawa apa yang dilakukan kepada anak-anak murid saya itu adalah satu kesalahan moral dan ia adalah tidak patut dan tidak adil berlaku kepada mereka.

“Sebagai seorang guru, anak-anak murid saya yang masih mentah ini tidak patut diterapkan dengan unsur-unsur Kristianiti oleh sesiapa pun. Biar orang sedar murid-murid saya menjadi mangsa ini...”

“Saya sedar mengenai perkara ini pada hari Jumaat dua minggu lalu dan dilihat tiada tindakan yang dibuat, walaupun aduan telah dibuat kepada Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) dan Jabatan Pelajaran Negeri.”

Malah Cikgu S juga turut menelefon sahabat baiknya, Ridhuan Tee Abdullah mengenai perkara ini.

Ridhuan Tee di dalam blognya, http://ridhuantee.blogspot.com menulis: ‘‘Saya mendengar lagu-lagu yang dinyanyikan oleh murid tersebut dengan teliti melalui telefon bimbit guru tersebut yang diserahkan kepadanya. Ternyata, anak kecil yang masih mentah dan tidak berdosa ini telah dicorakkan oleh guru Kristian tersebut melalui kelas tuisyen.

“Tindakan guru tuisyen benar-benar keterlaluan dan amat kurang ajar. Saya amat mengharapkan pihak berkuasa akan mengambil tindakan tegas sebelum nasi menjadi bubur. Cukuplah dengan beberapa orang yang telah dimurtadkan secara berani seperti Aishah Bukhari, Azlina Jailani dan sebagainya.”

Namun semasa kolum ini ditulis, saya difahamkan pihak sekolah telah menghantar satu laporan lengkap kepada Jabatan Pelajaran untuk tindakan susulan.

Menurut Cikgu S, hasil siasatannya dengan murid-murid itu, dia diberitahu cara pengajaran yang dilakukan oleh pemuda-pemudi itu cukup menarik malah kanak-kanak itu turut dibawa membeli-belah, berkhemah dan berjalan-jalan.

Bagi saya apa yang berlaku di kelas tuisyen di sebuah rumah itu merupakan satu gerakan halus. Ia bukan dilakukan secara suka-suka. Begitu juga yang berlaku di Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC), Petaling Jaya minggu lalu. Ia bukan berlaku secara kebetulan, tapi dirancang dengan begitu tersusun.

Matlamatnya ialah untuk menembusi akidah orang Melayu beragama Islam yang selama ini sukar ditembusi. Itulah sebabnya apabila orang Melayu Islam berpecah, maka unsur-unsur ini akan masuk sedikit demi sedikit ke dalam sistem umat Islam.

Persoalannya di mana NGO-NGO Islam kita yang kononnya kuat dan Islamik itu? Malangnya mereka ini lebih kuat berpolitik daripada menjalankan kerja-kerja dakwah yang sebenar.

Tahukah anda bahawa gerakan Kristian ini bukan sahaja bergerak secara agresif di negara ini, tapi juga melangkaui sempadan. Gerakan mereka ini tidak kelihatan dengan imej-imej pakaian ala berkopiah putih, tabligh atau purdah, tapi cukup halus.

Mereka juga membuka kelas-kelas bahasa Inggeris dan muzik di beberapa negara lain, termasuk di Vietnam, Kemboja, Indonesia. Namun ia bukan kelas bahasa Inggeris atau muzik yang biasa, niatnya ialah untuk menerapkan agama mereka.

Siapa sebenarnya yang salah dalam hal ini? Mana perginya Persatuan Mahasiswa Islam dan Gabungan Mahasiswa Islam SeMalaysia (Gamis) yang garang itu. Tapi mereka hanya garang kepada pemerintah kerajaan, yang bagi mereka itu tidak kena, ini tidak kena. Mengapa tidak dilakukan kerja-kerja sosial seperti yang dilakukan oleh gerakan Kristian itu?

Jika dulu Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) amat aktif, tapi kini ia nampaknya longlai.

Pas, kini bukan Pas dulu lagi. Perjuangannya kini sudah jauh melencong, sehingga sanggup menggadaikan perjuangan demi hal-hal politik yang keterlaluan. Pas kini sanggup menghalalkan cara untuk mencapai matlamatnya.

Saya pernah syorkan UMNO menubuhkan sayap ulamanya supaya satu rangka kerja sosial dakwah dapat dijalankan dengan lebih tersusun.

Jika Pas sudah gagal, maka UMNO sebagai parti Islam Melayu ulung harus mengambil tugas itu. Tidak dinafikan usaha UMNO melalui kerajaan telah banyak menyebarkan syiar Islam di negara ini, tapi usaha kerja-kerja sukarela harus diperkuatkan supaya gerakan halus tersebut dapat ditangani.

Semasa saya menaip tulisan ini, saya menerima teks SMS daripada Cikgu S. Mesej beliau cukup menyentuh perasaan. Saya berharap dalam bulan Ramadan Al-Mubarak ini ia dapat membuka mata kita semua Melayu Islam: SMSnya berbunyi:

‘‘Terima kasih kerana mengambil serius tentang isu ini. Tahniah saya ucapkan. Saya sebagai Guru dan Anak Malaysia, sangat berharap agar tindakan tegas diambil demi menyelamatkan anak-anak kita yang diibaratkan sebagai ‘KAIN PUTIH’.

“Dengan bukti KUKUH ini, saya berharapan tinggi agar pendedahan ini akan dapat juga membuka mata umat Islam yang berpecah-belah kerana gilakan kuasa politik dengan terlepas pandang anasir di luar sana yang ‘SEDANG’ mengambil kesempatan ini terhadap anak-anak kita yang tidak berdosa.

“Dengan bukti kukuh ini juga biar dunia tahu tentang kesucian agama ISLAM, agama rasmi negara kita yang kita cintai. Semoga saudara diberkati. Salam 1Malaysia. Cikgu S.”

Benarlah sabda Rasulullah SAW dalam hadis sahih yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim yang bermaksud: “Setiap anak dilahirkan bagai kain putih, ibu bapalah yang akan mencorakkan sama ada menjadi seorang Yahudi, Nasrani atau Majusi.”

Namun dalam hal ini adakah salah ibu bapa yang miskin dan daif itu, atau salah kita semua...?
Read Full 2 comments

LAPORAN JAIS

Kedah Times siarkan laporan yang dipetik dari Unspinners tentang kronologi operasi JAIS ke atas Kompleks Dream Center tempohari dimana ditemui 12 Islam dijemput dan menghadiri majlis yang dikatakan 'berbuka puasa' walhal program sebenar ialah 'Thanksgiving' dan acara memujuk untuk bertukar agama.

Terimakasih unspinnners.

2. LATAR BELAKANG

2.1 Pemeriksaan dibuat berdasarkan maklumat yang mendakwa berkalkunya jemputan beberapa orang Islam ke Majlis berbuka puasa di gereja yang dinamakan "THanksgivng DInner" sepertimana alamat di atas.

2.2 Tindakan dibuat berdasarka peruntukan Seksyen 10 Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) tahun 1995 iaitu Menghina atau mempersendakan ibadat Agama Islam di kalangan penganut Agama Islam sendiri.

2.3 Siasatan susulan juga akan dibuat mengikut peruntukan Enakmen Ugama Bukan Islam (Kawalan Perkembangan di Kalanagn Orang Islam) Negeri Selangor Tahun 1988 yang berkuatkuasa ke atas orang bukan Islam dan orang Islam.

2.4 Program Thanksgiving Dinner ini diyaki bertujuan meraikan kemasukan sebahagian orang-orang Islam itu ke agama Kristian sambil menghina dan mempersendakan agama Islam kononnya sebagai Majlis Berbuka Puasa dengan melibatkan orang ISlam sendiri.

2.5 Operasi ini disertai oleh 13 Pegawai Pengutkuasa Agama Jabatan Agama Islam Selangor dan dibantu oleh sepasukan anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) seramai 20 orang dari IPD Petaling Jaya dan SEA PArk.

3. PELAKSANAAN OPERASI

3.1 Taklimat Operasi telah diberi di Bilik Gerakan Penguatkuasaan JAIS lebih kurang jam 8:40 malam.

3.2 JAIS seterusnya bergerak ke lokasi berkumpul di Balai Polis Daerah PEtaling Jaya dan taklimat kepada anggota PDRM telah diberikan sebelum ke lokasi sasaran.

3.3 Lebih kurang jam 9:20 malam, anggota terlibat telah bergerak ke lokasi sasaran dan tiba lebih urang jam 9:30 malam.

3.4 Tiba di lokasi, didapati kompleks tersebut lebih berbentuk kom0leks komuniti yang diletakkan tanda nama Dream Center secara menarik, manakala perkataan Damansara Utama Methodist Church lebih kecil dan kabur pada waktu malam. Keadaan di kawasan tersebut tenang dan pasukan peguatkuasa dan anggota PDRM terus ke tempat yang disyaki iaitu Dewan 3 tanpa disekat oleh pengawal keselamatan yang bertugas di pondok pengawal.

3.5 Di dapati juga tempat yang tertulis auditorium dan penunjuk arah yang tercatat program Thanksgiving di Hall 3. Pintu Dewan 3 itu dihiasi bunga manggar tetapi tertutup dan lebih kurang jam 9:45 malam, beberapa orang dari pasukan penguatkuasa memasuki ke dewan 3 tersebut tanpa halangan dan berdiri berhempiran pintu masuk dewan berkenaan sambl membuat pemerhatian untuk memastikan sama ada terdapat orang Islam hadir dalam majlis tersebut.

3.6 Dianggarkan lebih kurang 100 orang yang terdiri dari berbagai-bagai bangsa termasuk yang disyaki berbangsa Melayu berada dalam majlis tersebut sedang mengdengar seorang sedang berucap (testimony) tentang dirinya yang pernah dibesarkan sebagai orang Islam.

3.7 Setelah membuat pemerhatian semalam beberapa minit, kami seterusnya didatangi oleh wanita yang tertulis nama di tag bajunya "Sofea" dan bertanyakan hal kedatangan kami. Kami mengadakan perbincangan di luar dewan tersebut dan membiarkan program yang sedang berjalan itu diteruskan.

3.8 Anggota PDRM dan JAIS yang telah masuk dewan tersebut diminta keluar sambil diberi arahan untuk menghormati majlis tersebut kerana dihadhiri oleh beberapa orang kenamaan dari dalam dan luar. Selain itu, mereka menyatakan bahawa tempat tersebut adalah tempat persendirian dan mereka mempunyai hak ke atas kawasan tersebut.

3.9 Kami menjelaskan tujuan pemeriksaan dibuat untuk memastikan sama ada terdapat orang Islam yang hadhir, namun Sofea dan seorang "tetamunya" cuba berdolak dalik dan cuba berjuhah serta mempertikaikan kuasa Penguatkuasa JAIS untuk memeriksa tempat persendirian. Mereka juga berjhujah bahawa mereka berhak menggunakan kalimah suci Allah dalam program Thanksgiving Dinner itu kerana tidak dilarang oleh kerajaan dan undang-undang kawalan sekatan Agama Bukan Islan tidak berkuatkuasa ke atas mereka. Kami jelaskan undang-undang telah berkuatkuasa dan mereka telah melakukan kesalahan jika terdapat orang Islam dalam dewan berkenaan.

3.10 Kami seterusnya meminta buku pendaftaran peserta program tersebut untuk memeriksa kehadhiran orang islam di majlis tersebut. Pada awalnya mereka memaklumkan bahawa program tersebut tidak dihadhiri oleh orang beragama Islam.

3.11 Cubaan kami untuk mendapatkan maklumat pendaftaranb dari penganjur, tidak mendapatkan kerjasama dari pihak penganjur dan kami telah merampas beberapa dokumen iaitu tentatif program. Terdapat unsur-unsur yang meragukan dalam tentatif tersebut iaitu nyanyian kagu - Alhamdulillah & Allahuakbar. Salinan tentatif sepertimana dilampirkan.


3.12 Terdapat juga borang kuiz berkaitan agama Islam yang disyaki diedarkan kepada peserta yang hadir. Sesalinan lampiran kuiz tersebut dilampirkan. Sementara itu, anggota JAIS yang menjaga di pintu belakang premis tersebut mendapati beberapa orang yang disyaki orang Islam cuba dibawa keluar oleh penganjur melalui pintu belakang tersebut.


3.13 Setelah berbincang selama hampir sejam, mereka bersetuju untuk membenarkan pemeriksaan dibuat selepas majlis tersebut tamat dan pemeriksaan ke atas individu dibuat selepas peserta keluar daripada dewan tersebut.

3.14 Semasa masuk ke dalam dewan 3 tersebut bagi kali kedua, kami telah memeriksa tong sampah dan didapati terdapat cebisan kertas soalan yang telah dikoyakkan dan disi oleh peserta di dalam tong sampah tersebut dan kami telah mengambilnya untuk dijadikan bahan bukti (Lampiran sepertimana dalam plastik rampasan barang kes).

3.15 Pemeriksaan individu yang dibuat mendapati seramai 12 orang Islam menghadiri program tersebut. Mereka diberi notis arah hadir Majlis Agama Islam (MAIS) untuk memberi keterangan berhubung program pada malam tersebut iaitu (No. KP tidak didedahkan):
i) Nadeane Binti Che Mohd Salleh (Sofea) (79xxxx-01-6094)
ii) Muhammad Khairul Dhillon Bin Abdullah (69xxxx-08-6039)


iii) Ina Reima Fitriza Binti Mahadzir (85xxxx-71-5018)
iv) Ade Andrian Putra Bin Mahadzir (94xxxx-02-5609).
v) Nea Reima Mareana Binti Mahadzir (90xxxx-02-5778).
vi) Rasyidah Binti Razak (77xxxx-01-5908).
vii) Nur Umrah Binti Razak (95xxxx-01-6002).
viii)Mohd Haslan Bin Bob Hasnan (80xxxx-10-5045).
ix) Faridah Binti Abdul Rahman (71xxxx-12-5478)
x) Nur-Al Ashikin Binti Shaikh Dawood (72xxxx-10-5072)
xi) Faridah Binti Abdul Latep (72xxxx-71-5256)
xiii)Sahrunida Binti Asaad (81xxxx-08-6246)

3.16 Terdapat juga dikalangan ibu bapa yang beragama Islam yang hadir membawa anak-anak kecil.

4. ELEMEN YANG MENIMBULKAN SYAK

4.1 Walaupun dikatakan sebagai majlis berbuka puasa tetapi penunjuk arah dan itinerary program jelas mencatatkan bahawa majlis itu ialah "Thanksgiving Dinner" yang berunsurkan Kristian.

4.2 Hanya orang Islam yang dijemput khas telah hadir ke majlis tersebut dan ianya dibuat secara tertutup dan turut dihadiri orang bukan Islam.

4.3 Walaupun majlis itu adalah "Thanksgiving Dinner", terdapat usaha-usaha untuk mengelirukan orang beragama Islam kerana terdapat ciri-ciri tarikan iaitu:
4.3.1 Bunga manggar diletakkan di hadapan pintu masuk dewan tersebut.
4.3.2 Baju yang dipakai oleh peserta yang bukan beragama Islam iaitu baju kebangsaan, kebaya dan baju kurung.

4.4 Peserta (Islam) seramai 3 orang Islam cuba melarikan melalui pintu belakang secara senyap.

4.5 Nyanyian lagu ALHAMDULILLAH dan ALLAH AKBAR yang terdapat dalam tentatif sedangkan ia dilakukan di tempat yang tidak sepatutnya.

Sila baca analisa Skrewkuat sini

4.6 Soalan kuiz Islam yang diberikan kepada peserta yang hadir.

4.7 Cebisan kertas soalan kuiz Islam yang siap di isi yang telah dikoyakkan oleh penganjur (dan dibuang ke dalam tong sampah di dalam dewan).

4.8 Majlis tersebut dilakukan di premis milik organisasi kristian iaitu Damansara Utama Methodist Church yang jelas ketara elemen-elemen Kristian yang mendedahkan unsur-unsur penarikan (Terutama sekali evengelical mission melalui papan kenyataan dan wall paper yang dipamerkan di dinding ruang legar premis tersebut.)

4.9 Ketika dan selepas pemeriksaan, penganjur beria-ia benar menyembunyikan fakta sebenar perjalanan program Thanksgiving Dinner itu terutama sekali engenai ucapan (testimony) yang dilakukanb oleh seorang yang dalam proses menukar agamanya dari Islam ke Kristian dan mereka yang berselindung di sebalik program Makan Malam Muhibbah atas semangat 1Malaysia.

4.10 Salah seorang yang mendakwa dirinya oenganjur utama telah ditanya secara lisan oleh Penguatkuasa JAIS kepadanya samada dia beragama Islam, dan dia menjawab "I Believe in God" dan enggan mengaku beragama Islam sedangkan berdasarkan kadpengenalannya jelas beliau seorang Islam.

5. PENAFIAN

5.1 Tiada sebarang serbuah dilakukan, bahkan JAS telah melakukan rundingan sebelum melakukan pemeriksaan.

5.2 Panganjur dan JAS bersetuju untuk menjalankan pemeriksaan individu di dalam Dewan 3 berkenaan setelah Majlis selesai dijalankan.

5.3 Majlis tersebut dihadiri kemudiannya oleh wartawan. JAIS telah dituduh memanggil wartawan tersebut sedangkan tiada jemputan dibuat oleh JAIS.

6. PENUTUP

Laporan ini dibuat bagi memberi penjelasan berhubung kejadian sebenar yang berlaku semasa operasi yang dilakukan.


Disediakan oleh:

Penolong Pengarah (Perancangan & Stratejik)
Bahagian Penguatkuasaan
Jabatan Agama Islam Selangor

Tarikh: 4 Ogos 2011
Read Full 3 comments

Murtad: Apa yang PAS lakukan?

Kes 12 orang Islam yang dijemput menghadiri majlis jamuan berbuka puasa ala Kristian (THANKSGIVING DINNER) di DUMC Shah Alam telah memperlihatkan kehebatan PAS dalam memutarbelitkan isu dan fakta. 

Khalid Samad dengan megahnya mempertahankan tindakan program gereja tersebut dan menyalahkan Hassan Ali dan JAIS. Hassan Ali terus menerus dipijak sehingga diam dan tidak boleh berkata apa-apa. Mustafa Ali dengan lantang menuduh tindakan JAIS adalah atas skrip yang ditulis oleh UMNO. MB Khalid awal-awal lagi memohon maaf kepada gereja tersebut. Kenapa beliau tak mohon maaf bila tempat pengajian agama Islam dirobohkan?

Kedah Times rasa agak bersetuju dengan Mustafa Ali yang menuduh UMNO terlibat. Jika benar UMNO terlibat pun, ini adalah untuk mempertahankan AKIDAH penganut Islam dari dipesongkan. Berbanding dengan PAS yang hanya bijak mengambil peluang untuk menonjolkan diri. Bukankah UMNO memperjuangkan ALIF BAA TAA?

Tetapi kini PAS yang dikepalai Khalid Samad cuba menjadi hero mempertahankan puak-puak Kristian ini. Dan yang peliknya kenapa pemimpin-pemimpin PAS lain berdiam diri? Kenapa?

Kenapa PAS Kedah berdiam diri apabila 3 daripadanya adalah dari Kedah? Jika kita baca ulasan YB Cikgu Ya tentang pembangunan insan, beliau dengan bangganya mempromosikan program-program carbon copy nya. Tetapi apabila orang Kedah antara yang hadir dalam majlis di DUMC tersebut, siap tidak berkokok lagi.

Inilah PAS, yang tidak menguntungkan akan dihumban ke atas kepala UMNO. Sebaliknya jika menguntungkan politik mereka, merekalah hero.

Setiap hari kerja mereka menipu orang kampung dengan slogan-slogan Islam mereka. Tak malu kah pemimpin PAS?

Ade Andrian Putra bin Mahadzir (940227-02-5609) 
Pelangi Damansara, Persiaran Surian, Petaling Jaya 

Ina Reima Fitriza binti Mahadzir (850714-71-5018) 
Jalan Dato' Haji Shuib, Taman Sri Taman, Alor Setar

Nea Reima Mareana binti Mahadzir (900906-02-5778)
Jalan Dato' Haji Shuib, Taman Sri Taman, Alor Setar
Nota: Jangan nanti PAS kata mereka ni anak Det Khalid atau Tun Mahathir pulak? hahah
Read Full 0 comments

LAPORAN MANIFESTO PILIHANRAYA PAS KEDAH (PERKARA YANG TELAH DILAKSANAKAN) - PEMBANGUNAN INSAN

Inilah yang dikatakan cakap tak serupa bikin. Cuba perhatikan perangai anak-anak penyokong PAS di kampung-kampung. Mereka merempit dan dengan sombong bermaharajalela dikampung kononnya KEdah diperintah oleh kerajaan Islam walhal perangai mereka senantiasa menyakitkan hati orang lain. Inilah didikan PAS.

Kem bina sahsiah dan sebagainya adalah program yang sudah lama dilaksanakan. Cuma PAS cuba nak bagi nama baru.

Yang menariknya PAS menjadi pengecut dalam ha pengawalan aktiviti-aktiviti kepada kemaksiatan. Lihat kes enakmen Hiburan 1997 yang apabila ditegur DAp, terus mereka senyap. Sebaliknya menuding jari kepada UMNO. Dan tidak lupa pusat-pusat karaoke keluarga dan urut yang bercambah bagai cendawan di Alor Setar, SG Petani, Kulim dan Pendang pun ada. Apakah ini kejayaan PAS?

Tak lupa kes 12 orang yang menghadiri program gerja di Shah Alam tu, 3 daripadanya orang Alor Setar. Apa dah jadi YB?

8.PEMBANGUNAN INSAN
a)Mewujudkan sebuah badan/agensi khusus bagi menggalakkan pembangunan keluarga bahagia serta menangani persoalan-persoalan yang berkaitan dengan kebahagiaan keluarga.

Keterangan:

Telah diwujudkan Sekretariat Kem Bina Shakhsiah di bawah EXCO Pembangunan Insan yang telah menganjurkan beberapa siri Kem Bina Shakhsiah, Kem Anak Soleh & Kem Bina Insan yang merupakan sebahagian usaha kea rah pembangunan insane serta kebahagiaan keluarga.

Kerajaan juga telah memperuntukkan RM 3.5 juta untuk penubuhan Institut Latihan Belia Sejahtera di Sg. Petani sebagai institusi pembentukkan shakhsiah dan pembangunan insane para remaja.

b)Mengawal semua punca yang boleh menyumbang kepada kemunculan gejala negatif seperti penyalahgunaan dadah, lepak, pergaulan bebas dan hiburan melampau.

Keterangan:

Perkara ini telah dilaksanakan seawal pentadbiran kerajaan di bawah Pakatan Rakyat melalui unit khas iaitu Unit Mencegah Gejala Sosial (UMGAS). Unit ini telah melaksanakan beberapa aktiviti Latihan Lapangan Anti Gejala Sosial (LANDAS) khususnya di beberapa kawasan sasaran gejala tersebut.

c)Menganjurkan program-program yang menyuburkan kreativiti, inovasi dan keusahawanan.

Keterangan:

Kerajaan telah menganjurkan beberapa program melalui Urusetia Belia dan Pembangunan Insan kepada para remaja dan belia seperti kem motivasi, kepimpinan dan keusahawanan mengikut modul-modul yang telah disediakan.

Sebagai galakkan keusahawanan, kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM 2 juta bagi tahun 2010 untuk membantu memajukan usahawan Insustri Kecil dan Sederhana (IKS) Bumiputera melalui pembiayaan Dana Usahawan Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK).
Read Full 1 comments

Parti Islam Semalaysia Tak Kisah Kalau Keluar Islam..Janji Undi!

Selasa, 16 Ogos 2011



Apa lagi mau dikata oleh PAS? 12 orang Islam murtad itu tak penting. Yang penting adalah tuduh saja UMNO dalang serbu gereja. Khalid Samad arah untuk batalkan penutupan gereja haram. Mustapha Ali terang-terangan keluarkan kenyataan bodoh bahawa UMNO terlibat. 


Undi benar-benar penting rupanya untuk PAS. Matlamat mereka kini bukan lagi syurga akhirat tetapi singgahsana tamadun Malaysia yang dicetus oleh Tun Mahathir. 

Ini untuk PAS. Khakkkk! Ptuuuihhhh!!!!! Berapa ribu lagi kuota untuk orang Islam boleh keluar Islam Khalid? Berapa ribu lagi yang Nik Aziz boleh kasi syurga walaupun murtad?

Kalimah Allah, arak dan kali ini murtad itu nombor 2 selepas undi. 

Mau sokong PAS lagi kah? PKR langsung sunyi sepi. Depa dok sibuk nak tunggu perkahwinan paderi kot?

Mesti tonton nih. Sedih benar umat Nabi Muhammad yang tidak ingin menjadi umatnya.

Read Full 3 comments

LAPORAN MANIFESTO PILIHANRAYA PAS KEDAH (PERKARA YANG TELAH DILAKSANAKAN) - PERTANIAN

Kedah Agro yang diwar-warkan menjadi pemacu pertanian komersial nampaknya masih tercari-cari apa yang nak dibuat. Projek sangkar ikan dengan Taiwan pun kantoi. Kesian taiwanese tu, balik Taiwan dengan kerugian.

LKPK yang dijanjikan sampai hari tak nampak. Hanya janji 'akan' ditubuhkan.

Kita masih menunggu idea baru untuk kerajaan PAS laksanakan. Mungkin boleh buat projek bela lembu susu secara besar-besaran kot. Ini lebih baik daripada beri 13 juta kepada Jabatan Pertanian Kedah kerana peruntukan besar dari persekutuan untuk pertanian telah diberikan samada melalui Jabatan Pertanian atau MADA, RISDA dan sebagainya.

7.PERTANIAN

a)Membangunkan pertanian negeri dengan memberikan keutamaan kepada pengeluaran makanan secara komersial yang diterajui oleh Lembaga Kemajuan Pertanian Kedah yang akan ditubuhkan.
Keterangan: Kerajaan telah melancarkan Pelan Pembangunan 2008-2015 yang merangkumi pembangunan pertanian di Negeri Kedah.
Kedah Agro dan Kumpulan Ladang-ladang Perbadanan Kedah (KLPK) turut rancak menjalankan program-program merakyat
Pelan hala tuju tersebut telah memberi fokus kepada projek tanaman padi, jagung, nanas, sayuran dan penternakan. Selain itu ,kan pertanian. Antaranya memberikan pendedahan kepada penduduk kampung cara-cara menghasilkan cecair EM yang merupakan bahan utama dalam penghasilan Baja Kompos, Silaj, Baja Buah, Baja Daun dan penghalau serangga.
ernah diberikan sebelum ini.
Julung kalinya Kerajaan Negeri telah memperuntukkan wang tambahan berjumlah RM 13 juta kepada Jabatan Pertanian Kedah dalam membangun dan merakyatkan pertanian di Negeri Kedah. Peruntukkan khusus seperti ini tidak
p
Read Full 1 comments

Kenapa kita perlu TENTANG penggunaan kalimah Allah oleh Kristian


Kedah Times petik dari blog YB Zul Nordin untuk bacaan mereka-mereka yang menyokong atau tidak ambil kisah tentang penggunaan kalimah Allah oleh Kristian.

Kedah Times ada bertanya guru pengajian Usuludin, dia mengatakan yang kalimah Allah hanya untuk orang Islam sahaja. Keburukan dan kekeliruan bakal diundang jika pihak lain menggunakannya.

Maka PAS sudah terpesong jauh dari landasan agama kerana mereka menyokong penggunaan ini.








Salam 2 all. 

Dibulan Ramadhan penuh keberkatan ini, teman nak tanya satu sahaja soalan kepada para penyokong kristian menyalahgunakan kalimah ALLAH dalam bentuk triniti - Tuhan Bapak, Tuhan Anak & Ruh Suci sebagaimana terbukti dalam risalah diatas (yang diperolehi hasil sebarang kaum kristian la'natullah disekitar Lembah Kelang).

Soalannya ialah: adakah mike semua bersetuju dan redho apabila kaum kristian kafir la'natullah menyalahgunakan kalimah ALLAH sebagaimana yang tercatat dengan jelas dalam risalah saperti diatas, iaitu?

1. Jalan kepada ALLAH;
2. ALLAH menciptakan dunia dan segala yang ada dialam semesta;
3. ALLAH menjadikan kita;
4. Adam & Hawa tidak taat kepada ALLAH;
5. merupakan hari yang menyedihkan bagi umat manusia saat Adam & Hawa berbuat dosa;
6. Rencana ALLAH menyelamatkan kita dari dosa ialah dengan mengutus Anaknya yang Tunggal (na'uzubillah);
7. Yesus adalah ALLAH dalam bentuk manusia (na'zubullah);
8. Semua orang yang percaya kepada Anak ALLAH mempunyai hidup (na'zubillah);

Tepuk dada tanyalah iman masing-masing. Disebabkan tindakan mike semua menyokong kristian menyalahgunakan kalimah ALLAH dalam bentuk triniti, hari ini mereka semakin berani, kurang ajar dan biaDAP merakusi, mencabul dan meliwat kalimah tauhid ALLAH untuk memesongkan aqidah umat.

Adakah mike mahu menjadi golongan yang sesat, lagi menyesatkan! Bertaubatlah sebelum terlambat. Mike pasti akan mati! Itu janji ALLAH. Kalau tidak hari ini hari depan, kalau tidak minggu ini minggu depan, kalau tidak bulan ini bulan depan, kalau tidak tahun ini tahun depan..mati mike sudah pasti ditetapkan sejak azali! 

Dan sebagai tazkirah peringatan untuk mike..sebaik sahaja masuk ke alam kubor, soalan yang akan ditanya kepada mike ialah:

Maarobbuka: bagaimana mike nak menjawab ALLAH Maha Esa sedang didunia mike setuju, redho dan sokong tuntutan kristian kafir la'natullah bahawa ALLAH juga nama tuhan kristian dalam bentuk triniti tiga dalam satu! Tuan Bapak + Tuhan Anak + Ruh Suci + ALLAH!

Waanabiyuka: bagaimana mike nak menjawab Nabi Muhammad saw sedangkan didunia mike tidak mengikut Rasulullah saw sebaliknya mike mengangkat Anwar Ibrahim sebagai ikutan mike sedangkan Anwar Ibrahim jelas-jelas pengamal, penganut dan penyebar fahaman pluralisma yang menyamakan Islam dengan semua agama lain!

Waa kitabukaa: bagaimana mike nak menjawab Al Quran sedangkan didunia mike terlalu mengagungkan Deklarasi Perjanjian Persefahaman 19 Dis 2009 yang menolak penubuhan Daulah Islamiyyah dan perlaksanaan undang-undang Islam; dan mike lebih menyebarkan dan memperjuangkan Kitab Jinggay daripada kalam ALLAH dan Rasulullah saw!

Waa imamuka: bagaimana mike nak menjawab sedangkan didunia mike tunduk na'am kepada Karpal Singh hingga mike sanggup mati untuk hafir harbi la'natullah ini; menjadikan Ambeega Sreenavasan, kafir harbi anti Islam sebagai kalipah mike menentang pemerintah; mengangkat martabat kafir harbi la'natullah Guan Eng sebagai model kalipah untuk mike!

Waa ikhwanuka: bagaimana mike nak menjawab umat Islam saudara mike sedangkan didunia mike mengambil kaum biaDAP, Majlis Peguam, puak gereja dan lain-lain sebagai saudara mike untuk berjuang mendapatkan kerusi pemerintahan Putrajaya "at all cost" menggunakan pembohongan dan putar belit tanpa sebarang batas sempadan!

Moga Ramadhan 1432 yang mulia lagi penuh keberkatan ini membawa petunjuk dan hidayah untuk mike semua. Seruan teman kepada mike semua, bertaubatlah sebelum pintu taubat ditutup. Kembalilah kepada Islam berdasarkan Al Quran dan Sunnah Rasulullah saw.

MENENTANG MURTAD ITU JIHAD!
MENCEGAH MURTAD ITU JIHAD!
MEMERANGI MURTAD ITU JIHAD!
MENGHAPUSKAN MEREKA YANG SESAT LAGI MENYESATKAN JUGA JIHAD!
BANGKITLAH HAPUSKAN MURTAD! BANGKITLAH HAPUSKAN SESAT! 
Wallahua'lam & Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Isnin
15 Ramadhan 1432
15 Ogos 2011

*Nota: risalah diatas adalah antara begitu banyak risalah yang disebarkan oleh kaum kafir kristian la'natullah yang dijumpai dipelbagai tempat awam dan ada yang diberikan terus kepada anak-anak kecil Islam; dan semakin menjadi-jadi sejak mereka mendapat sokongan dari segelintir Melayu untuk menyalahgunakan kalimah ALLAH (na'uzubillah).
Read Full 0 comments
 

Dari Mana Mereka

Pelawat sejak 18-04-2010

free counters

Arkib

Pengikut 2

Pengikut

© 2010 Laman Kedah Times Copyright by Kedah Times | Courtesy of Three Column Templates