Taulan pula muhonggg

Rabu, 30 November 2011

Oleh Abu Nawas

Di dalam Berita Harian hari ni (Rabu), Exco yang menjaga bab Agama Islam di Kedah iaitu Taulan Rasul berkata tidak ada lesen dikeluarkan untuk pusathiburan di kedah.

Amat pelik apabila kerajaan negeri kata tidak ada lesen baru sedangkan di merata tempat penuh dengan bar, karoke dan kelab malam.

Bagaimana mereka itu boleh beroperasi dengan megah dan terbuka jikalau tidak ada lesen. Dan jikalau tidak ada lesen kenapa dibiarkan terus beroperasi tanpa sebarang tindakan.

Amat malang sekiranya kerajaan negeri tidak mengambil sebarang tindakan terhadap pusat hiburan yang haram itu. Sudahlah beroperasi tanpa lesen terlibat pula dengan perniagaan maksiat, dan kerajaan negeri pula tutup mata kerana bimbang hilang sokongan kaum Cina.

Jelaslah kenyataan Yb Taulan itu boleh ditafsirkan beliau tidak buat kerja atau hanya pembohongan semata-mata.

Mufti gesa Kedah pantau pusat hiburan


2011/11/30

Kelab tumbuh bagai cendawan calar imej Islam 

ALOR SETAR: Kerajaan Kedah digesa memantau kewujudan pusat hiburan di negeri itu yang dikatakan hidup bagai cendawan tubuh selepas hujan kerana fenomena itu boleh mencalar imej negeri yang majoriti masyarakatnya beragama Islam.
Mufti Kedah, Datuk Sheikh Muhammad Baderuddin Ahmad, berkata kewujudan pusat hiburan tanpa kawalan dan pemantauan pihak berkuasa boleh memberi kesan negatif dalam institusi masyarakat, selain menyinggung perasaan umat Islam di negeri ini.
“Fenomena ini tidak seharusnya berlaku di negeri ini mempunyai pegangan Islam yang kuat dan pasti ia meninggalkan kesan tak baik, khususnya kepada masyarakat Islam jika dibiarkan tanpa pemantauan. 

“Justeru, saya harap perkara ini dipandang serius pihak berkaitan kerana kita tidak mahu usaha menggalakkan rakyat mendalami penghayatan Islam menerusi penghayatan dan amalan, pada masa sama ada pihak cuba menggagalkan usaha berkenaan,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam. 

Beliau mengulas laporan akhbar baru-baru ini yang mendakwa kewujudan pusat hiburan di bandar raya ini bagai cendawan tumbuh elepas hujan, sekali gus mencetuskan persoalan mengenai penguatkuasaan dijalankan kerajaan negeri pimpinan PAS sepanjang tempoh tiga tahun mentadbir negeri. 

Sehubungan itu, Muhammad Baderuddin berharap isu itu dapat diatasi dengan bijak oleh pihak berkuasa tempatan termasuk kerajaan negeri dalam usaha memelihara keharmonian Islam di Kedah. 
“Malah, Sultan Kedah, Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah dalam amanatnya ketika bertitah sempena sambutan Maal Hijrah baru-baru ini turut meminta umat Islam di negeri ini supaya mendalami Islam dengan penghayatan sebenar dan kita tidak mahu perkara seumpama menggagalkan usaha berkenan,” katanya. 

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Agama, Pelajaran dan Koperasi negeri, Datuk Mohamed Taulan Mat Rasul berkata, sepanjang tiga tahun mentadbir negeri, kerajaan kedah tidak pernah mengeluarkan lesen baru kepada pengusaha pusat hiburan. 


Kedah Times : Lesen tak keluar tapi kenapa tumbuh macam cendawan? Tiada penguatkuasa ka? Herrm sebab tu la nak kuatkuasa enakmen hiburan pun Kerajaan PR diketuai PAS tak berani!
Read Full 3 comments

CALON TIDAK BOLEH MENANG

Selasa, 29 November 2011

Oleh : Abu Nawas

Apabila Najib memberitahu bahawa liga untuk pemilihan calon bagi Barisan Nasional terbuka luas kepada sesiapa yang diyakini boleh menang, maka ramailah pihak yang mula bercita-cita untuk menjadi calon.


Diatur langkah bagi mempromosi diri kepada orang ramai. Berceritalah mereka tanpa segan silu, tanpa menyeari kedudukan diri bahawa mereka mahu jadi calon dan mereka adalah calon boleh menang yang dimaksudkan itu.

Demikian, muncul pula muka-muka yang tidak dikenali dalam perjuangan politik menagih sokongan dengan harapan diterima pengundi dan mendapat perhatian Perdana Menteri.

Namun hakikatnya pengundi sangat meluat dengan mereka itu.

Sebilangan nama yang cuba menonjolkan diri itu adalah pengurus besar Keda Dato Arpan Saari, taukeh kain Makhbul Ilahi dan kontraktor yang dah kaya raya tapi sombong Usop Usima.

Mereka itu serta ramai lagi sekarang ini sedang menjalankan gerakan meraih sokongan menjadi calon dan mempopularkan diri.

Dato Arpan telah menggunakan kedudukan di Keda bagi mencari pengaruh di kalangan rakyat walaupun dalam hati pengundi dia ni tak mesra dan entah dari mana datangnya.

Kepada mereka itu, lupakanlah saja niat nak jadi calon kerana anda pasti tewas sebelum bertanding lagi.
Read Full 3 comments

BERITA GEMPAR !

Isnin, 28 November 2011

Ini Kedah Times ambil dari Komen seorang pengunjung berkaitan dengan Surau Salihin yang bakal dirobohkan. Beliau begitu yakin akan timbul kebenaran kelak. Dan bakal ada berita gempar. Harapan kita agar pemberi komen dapat kembali memberitahu apa berita gempar tersebut.

BERITA GEMPAR... 

BUAT PENJUNJUNG, PENDEKAR, PANGLIMA-PANGLIMA.YANG MEMPERTAHANKAN RUMAH ALLAH! MADRASAH SALIHIAH NI TELAH MENJADI ISU NASIONAL..

TANAH WAKAF KHAS INI TELAH DIGILAI OLEH PEMAJU BUKAN ISLAM. MEREKA SANGGUP UNTUK BERBUAT APA SAJA. DENGAN DUIT BERJUTA-BERJUTA. BERBILION BILION. MEREKA TELAH MEMBELI ORANG ORANG TERTENTU

UNTUK MERAMPAS TANAH WAKAF INI MEREKA TELAH GUNA SEMUA PIHAK YANG TERLIBAT.

1. EXCO MR.DIN - KEPALA 
2. PKNK - PEGANG SAHAM 55% DALAM BDB 
3. BDB- DALANG SEBENAR.. MELALUI MDNYA.. JUBUR SATIK
4. PEJABAT TANAH - TELAH DIPERKUDAKAN 
5. SUK - DIPERKUDAKAN 
6. MAJLIS AGAMA - PERGUNAKAN 
7. MUFTI - TELAH DIPERMAINKAN.. 
8. SAMI SIAM - TELAH DIUPAH..
9. SAMI HINDU - TELAH DIUPAH..

NAMUN MEREKA LUPA, RUMAH ALLAH TELAH DILINDUNGI ALLAH SWT SELAMA-LAMANYA.. SESIAPA YANG TELAH BERPAKAT UNTUK MEMUSNAHKAN RUMAH ALLAH ADALAH BAKAL MENERIMA NASIB SEPERTI BURUNG BURUNG ABABIL YANG MEMUSNAHKAN REJIM ABRAHAH... 
INGATLAH...... RUJUKLAH KEBENARAN INI KEPADA PIHAK BERKAITAN. ANDA AKAN TERKEJUT!! BERITA GEMBAR... KEBENARAN AKAN MUNCUL JUA......

KEdah Times : Kita tunggu apa BERITA GEMPAR yang disebut oleh pemberi komen ..
Read Full 7 comments

PELURU KAPUR.. TEMBAK BERBUNYI TAPI KESANNYA TIADA


Watan Bertinta.

Rajin benar PM dan TPM lakukan walkabout, baru-baru ini Kedah Selatan menjadi tumpuan kesan gerakerja turun padang TPM ke SP, Padang Serai, Kulim dan Merbok.

17 hb Disember nanti, PM pula akan menjengok Kedah dalam lawatan kerjanya.. Persoalannya sampai bila keringat PM dan TPM perlu ditagih sebagai crowd puller di Kedah.

Cuba sebut satu nama pemimpin UMNO/BN di Kedah yang boleh menjadi crowd puller, ada aura dan dihormati, disegani kawan dan lawan.. Ada ka tidak...

Entahlah, sebab itu WATAN berpandangan janganlah PM tergesa-gesa umum bubarkan PARLIMEN pada tahun ini. Sabaq sat, ibarat nasihat TUN..  Jentera masih banyak yang bermimpi.

Penyatuan, komitmen dan semangat kerjasama di kalangan UMNO dan antara parti komponen di KEDAH masih longar. Bayangkan GERAKAN Padang Serai pun sudah dibubarkan.

Pertelingkahan dalam UMNO Bahagian usah dibicara hebatnya, masing-masing laksana panglima, tapi hanya berani sesama UMNO, bila dengan pemimpin PAS, menikus, semuanya gentar bersuara. Mungkin banyak
sungguh 'baggage' yang mereka bawa, dan USTAZ AZIZAN menyimpan fail-fail lama mereka.

AH... WATAN katakan pedulikan itu semua, JIKA TAKUT DILAMBUNG OMBAK JANGAN BUAT RUMAH DI TEPI PANTAI, KALAU TAKAT MENANGGUNG RISIKO JANGAN JADI AHLI POLITIK..

Hakikatnya senjata apa yang UMNO/BN Kedah sediakan untuk berperang. PELURU APA yang bakal mereka gunakan. Peluru 5.56mm COLT M16, styer atau apa.. Jenteranya bagaimana..

Isunya apa yang mahu diketengahkan, apa dia winning factor yang nak digunakan.. Kredibiliti calon dan kemampuan calonnya bagaimana.. ISSH PENING FIKIRKANNYA.. Jangan la biar DATO BASHAH DAN DATO MUKHRIZ saja yang memikirkannya.. MARILAH BERSAMA DALAM SATU SAF KITA MENANGKAN BARISAN..

JIKAPUN UMNO/ BN menang di Kedah kali ini, bukanlah kerana UMNO/BN itu kuat tetapi yang menewaskan PAS dan PKR ialah ahli dan penyokong PAS dan PKR itu sendiri..

Ingat betul-betul, tiada makna menjadi ahli UMNO/BN jika tidak mengundi calon UMO/BN.. Jika anda khianati calon dari parti anda sendiri anda lebih teruk dari ANWAR IBRAHIM, NIK AZIZ, KARPAL SINGH, MAHFUZ OMAR, MAT SABU DAN LIM GUAN ENG..
Read Full 0 comments

PULUN PAS PULUN..PULUN PAS PULUN


WATAN BERTINTA

Dalam membicarakan soal kuasa kita jangan terlalu hipokrit dan beridealisme. Semuanya bohong semata-mata. Siapapun yang berkuasa dan menduduki singgahsana, tentulah inginkan layanan bagai raja.

Berita yang sampai mesti muluk muluk sahaja, kereta mewah menjalar dijalanraya, biarpun harganya woo RM600 ribu cuma.

Pakaian, aksesori isteri jangan ditanya, jika ROSMAH isteri PM ditohmah beli cincin RM24 juta, dua isteri MB, dan isteri EXCO, isteri SETPOL, isteri pegawai kanan MB di Kedah apa kurangnya.

Mereka kian berlari ke langit tidak lagi menginjak ke bumi. KOMISEN PROJEK, cis, berani mereka katakan satu sen mereka tidak ambil, WATAN rela bersunat sekali lagi di musim cuti sekolah ini..

RASUAH... Benarkah tidak ada dalam pentadbiran PAS Kedah... Tipu la kalau maksud dan perlakuan rasuah sama sekali tidak pernah berlaku sepanjang 4 tahun pemerintahan PARTI ISLAM ini... Lihat balik Akta pencegahan rasuah 1997, pastilah ada unsur perlakuan berkenaan sama ada melibatkan rasuah wang, rasuah guna nama, rasuah guna kuasa, rasuah hadiah atau harta benda pasti ada.

Tidak ada laporan, siasatan atau tangkapan tidak semestinya perlakuan rasuah tidak pernah berlaku.

Sekali lagi WATAN bertinta sanggup bersunat sekali lagi di musim cuti sekolah ini jika benar dengan bersaksikan ALLAH s.w.t dan para malaikatnya para pemimpin PAS dan EXCO Kerajaan Negeri di Kedah tidak pernah ambil rasuah atau terlibat dalam unsur syubhah melibatkan rasuah.

Maknanya apa.. kita perlu berfikir secara lojik, praktikal dan rasional. Manusia cap dari parti mana sekalipun mempunyai nafsu. Dan dua godaan dunia paling hebat ialah DUIT dan B....T. Maka kini fahamlah kita, KUASA di tangan mereka, berilah mereka peluang menaiki kereta baru, MERC ka, ESTIMA ka CAMRY ka, GRAND LIVINA ka.. biarkan mereka mencari simpanan untuk tembolok anak isteri mereka, biarkan isteri mereka melaram dengan aksesori beg tangan dan perhiasan baru.

Biarlah mereka membuat komisen atau memiliki aset hartatanah, rumah baru, isteri baru yang cantik jelita.. JANGAN SESEKALI SALAHKAN pemimpin parti Islam ini.. YANG TETAP SALAH ialah kita.. tangan kita.. yang memangkah kertas undi untuk menangkan mereka.. SEBAB itu kalaupun mereka buat buat PEKAK dan TULI itu hak mereka. Sementara masa masih ada, SAPU, kebas apa yang boleh, sesungguhnya
MASA kian suntuk untuk mereka..

PULUN PAS PULUN
Read Full 3 comments

Ahli UMNO bukan Umat Nabi?

Ahad, 27 November 2011
Kedah Times bukan nak provokasi dalam isu ini. Tetapi amat tertarik dengan catatan pendokong PAS yang sudah merasakan yang Islam itu PAS dan PAS itu Islam.

Soal halal, haram dan kadir sudah menjadi kebiasaan mereka. Tanpa segan dan silu mereka meluahkan apa saja yang tidak sealiran dengan mereka sebagai haram atau sesat.

Hatta Nabi sudah dikaitkan dengan PAS sehingga menyokong UMNO sudah diletakkan setaraf bukan umat Nabi. 

Inikah tarbiyah PAS kepada ahli-ahli nya? Inikah hasil atau graduan yang dikeluarkan oleh sekolah SAR dokongan PAS? Apakah PASTI sudah dijadikan pusat mentarbiyah umat Islam supaya mengatakan kalau tidak ikut PAS, bukan umat Nabi?

Kedah Times seru orang atasa PAS supaya perbetulkan perbuatan pengikut-pengikutnya. Dan jika ini terus dilakukan, Kedah Times akan terus anggap PAS menjadi punca kemusnahan Islam di Malaysia.
Read Full 1 comments

Hak Kaum Bukan Melayu

Kedah Times masih menanti apa yang telah dilakukan oleh Kerajaan sekarang untuk memajukan kaum bukan Islam.

Katanya ada peruntukan RM1.5 Juta untuk membiayai aktiviti-aktiviti kebudayaan dan kebajikan perlbagai kaum. Kalau setakat Rm1.5 Juta, Kedah Times rasa tak perlulah dibanggakan kerana kerajaan dulu lebih banyak peruntukkannya. Cuma mereka tak hebahkan seperti yang dilakukan kerajaan sekarang. Kerajaan sekarang riuh rendah menceritakan tentang peruntukan tersebut.

Tiada pencapaian hebat yang dilakukan oleh kerajaan sekarang seperti mana yang dijanjikan dalam manifesto PRU lalu.

Yang mereka lakukan dalam isu bukan Melayu ini ialah melantik bukan Melayu menjadi Exco. Ini mereka katakan pencapaian hebat. Hahah melantik S Manikumar, Lim Soo Nee dan Tan Chow Kang menjadi exco dikatakan pencapain hebat seperti yang dijanjikan dalam manifesto PRU dulu?

Berpijak di bumi nyata la PAS ooooi. Dari dulu lagi bukan Melayu ada dalam senarai Exco kerajaan negeri. Tak pernahpun depa kata ini adalah pencapain terhebat. 

Kedah Times anggap ini semua macam budak-budak main guli saja. Aku ada banyak guli merah, maka aku hebat. Hang ada sikit guli merah, maka hang tak pandai dan sebagainya.

Hangpa ingat memerintah macam main dangau ka? ...
Read Full 0 comments

Salam Maal Hijrah

Sabtu, 26 November 2011


Kedah Times mengucapkan SALAM MAAL HIJRAH. Mari sama-sama kita berhijrah kepada satu tahap yang lebih baik dari sebelumnya.


Marilah kita menjadi seorang Islam yang sentiasa mengingatiNya. Sentiasa takut kepada KebesaranNya. Dan sentiasa menunaikan tanggungjawab kita kepadaNya.

Marilah kita memerangi musuh-musuh Islam yang cuba menghancurkan kestabilan negara ini, yang ingin menghapuskan Islam dari negara ini, yang sentiasa memperalatkan Islam untuk kepentingan diri mereka, yang ingin memporakporandakan kesatuan umat Islam di negara ini dan yang sentiasa mencari jalan untuk menyesatkan umat Islam di negara ini.

Mari kita hancurkan mereka. Kita berjuang untuk Alif Baa Taa....
Read Full 0 comments

GLC Kedah semakin malap

Jika balak menjadi sumber hasil utama negeri Kedah, apa yang GLC sumbangkan kepada hasil negeri? Atau hasil balak digunakan untuk menutup kerugian GLC?

Yang ini kerajaan negeri perlu beri penjelasan. Dulu Bina Darulaman amat TOP kerana disenaraikan di BSKL dan nilai BDB meningkat dengan baiknya. Sekarang apa dah jadi?

Beberapa GLC difahamkan dan dilaporkan dalam keadaa malap atau teruk sejak kerajaan negeri diambilalih.

Kedah Communication Events yang pada awalnya dibawah Permodalan Kedah Berhad dilaporkan mengalami kerugian yang amat teruk. Dikatakan kerugian itu meningkat sehingga RM4 juta sehingga September 2010 dan KCE ini terpaksa digantung. Mungkin boleh dikembalikan kepada keuntungan jika KCE diberi konsesi balak!

Kedah Agro yang bisnesnya sepatutnya tertumpu kepada agriculture juga banyak menanggung kerugian. Nama saja gah tetapi bisness sentiasa rugi. Ini disebabkan katanya Kedah Agro terlibat dengan projek seberang laut yang telah katanya mengalami kerugian berjuta ringgit.

Kedah Agro khabarnya melabur dalam bidang menebang balak di Papua New Guinea. Bidang menebang balak? Apa ke jadahnya ni?

Katanya pelaburan sebanyak RM 4 juta telah dibuat tetapi hasilnya tidak nampak. Sebaliknya saman pula yang diperolehi. Dan balak pun tidak dapat dikeluarkan.
Apa dah jadi ni ? Lebur RM4 juta, balak pun tidak dapat dikeluarkan!

Mungkin inilah sebabnya, kerajaan negeri tidak dapat memberikan pinjaman tanpa faedah kepada kakitangan kerajaan negeri. Janji ini diberi pada PRU12 lalu.

Seperti yang Kedah Times sebutkan sebelum ini. Menjadi kerajaan adalah mudah tetapi mentadbir dan mengurus kerajaan amat payah.

Itulah, lain kali jangan asyik memberi janji. Jangan tanam tebu dibibir mulut. Buruk akibatnya jika tidak dapat ditunaikan. 


Read Full 0 comments

PROJEK MENAMBAH PENDAPATAN KEDAH

Menjadi kerajaan nampak sangat mudah. Tapi mentadbir dan mengurus negeri perlu kepakaran dan kepandaian. Ini kerana pemerintah perlu mencari pendapatan tambahan untuk menguruskan perbelanjaan negeri dan sebagainya.

Jika tiada duit, apa yang boleh dibuat? Jalan berlopakpun tidak boleh diperbaiki. Jalan mini baru tak dapat dibina dan sebagainya.

Rakyat tertanya apa sebenarnya rancangan STRATEGIK kerajaan untuk menambahkan hasil negeri. Yang kita nampak asyik mereka banggakan ialah pertambahan hasil balak. Itulah yang diulang siar setiap hari, dalam ceramah atau majlis-majlis kerajaan. 

Kedah Times kata, "Kalau tebang balak lebih sapa pun boleh buat; sudah tentu balak banyak, duit pun masuk banyak". Bukan begitu. Jadi tak perlu bangga laaaaa...

Tetapi bagi kerajaan PAS Kedah, itu satu kejayaan besar. Sama dengan kejayaan membawa First Solar masuk ke KHTP (walhal First SOlar masuk sebelum mereka memerintah pun). 

Kegilaan menebang balak seolah-olah menjadi fenomena di Kedah sekarang. Ini disebabkan kerajaan sekarang tidak pandai mentadbir dan mengurus negeri. Mereka tidak kreatif dalam menjada sumber pendapatan lain selain daripada menebang dan menjual balak.

Jika begini senangnya mencari duit dengan menebang balak, Kedah Times pun boleh jadi MB ...

Apa kata bagi chance Kedah Times jadi MB? Kita boleh tebang lagi banyak balak untuk dapat duit lebih!
Read Full 0 comments

Teluskah Tender KUIN

Sebut tentang dasar telus dan adil, kes pemberian tender untuk membina Kolej Universiti Insaniah menjadi tandatanya rakyat Kedah juga.

Kenapa Mahfuz yang menjadi Pengerusi Kedah Sato meletakkan jawatan apabila kontrak membina KUIN di Kuala Ketil tidak diberi kepada syarikat tersebut. Sebaliknya kontrak diberi kepada syarikat lain dari Kuala Lumpur yang di rekomenkan oleh Managing Director BDB. Sapa tidak kenal MD BDB ni!

Banyak kisah-kisah yang berbeza didengari oleh rakyat bawahan. Unsur nepotisme dan kronisme dikatakan wujud dalam pemberian kontrak ini. Kumpulan MB vs Kumpulan Mahfuz yang memang tidak disukai di Kedah. Hasilnya Mahfuz, ahli parlimen Pokok Sena melepaskan jawatan sebagai Pengerusi Kedah Sato.

Mahfuz dikatakan tidak pusa hati kerana kontrak projek KUIN tersebut diberikan kepada pihak lain yang tidak pun masuk tender.

Apa cerita ni? Tender pun tidak masuk tetapi boleh dapat kontrak? Telus dan adil ka pentadbiran ini?

Read Full 1 comments

SAH: Kakitangan Kerajaan akan dikecilkan

Dulu Kedah Times dah kupas mengenai hasrat DAP dan PR untuk mengecilkan jumlah kakitangan kerajaan yang 90% adalah orang Melayu dan bumiputera disini.

Di Pulau Pinang mereka menambah kakitangan bukan melayu dengan banyaknya. Cakap tak serupa bikin!

Untuk membuktikan apa yang telah dikupas oleh Kedah Times itu benar, sila lihat gambar-gambar dibawah. Banyak penulisan tentang hasrat untuk mengurangkan kakitangan disiarkan dalam media bukan berbahasa Melayu atau Inggeris. Dan kebanyakkan kakitangan terutama yang sokong pembangakang masih tidur lena dibuai makan gaji buta. SebanarDAP nak buang mereka, tapi mereka masih dibuai mimpi.

Hebahkan ....





Read Full 0 comments

Belanja Berhemah, beli Merc, Kurangkan lawatan keLuar negara

Jumaat, 25 November 2011
Jika merc berharga RM600,000.00 dibeli, apakah ini dinamakan perbelanjaan berhemah. Perlu sangatkah Merc sehebat ini?

Tidak guna dok heboh pasal MB hanya ke Luar Negara hanya 3 kali  dalam masa 3 tahun untuk menunjukkan bahawa kerajaan berbelanja berhemah. Elok lah tu, jimat untuk beli Merc 320.

3 kali dalan 3 tahun menunjukkan yang MB tak berminat untuk membuat marketing untuk membawa pelabur atau pelancong ke Kedah. Sebab itulah Komplek Pekan Rabu Alor Setar sudah kurang lawatan dari orang luar.

Tapi bagaimana pula dengan exco yang khabarnya rajin ke luar negara? Bagaimana pula ahli-ahli Majlis kerajaan tempatan yang asyik ke Bangkok, Cina dan sebagainya? Berhemah kan perbelanjaan kerajaan ini?

Nak kata kerajaan yang pandai main wayang pun Kedah Times tak tergamak. Mungkin lebih elok Kedah Times kata lakonan paling hebat dekat ini. Hanya pokka Hijau saja yang tak nampak dan boleh ditipu!
Read Full 0 comments

Pentadbiran Kerajaan Kedah dah caca Merba?

Dalam manifesto PRU 12 lalu PAS Kedah meletakkan Pentadbiran sebagai salah satu janji mereka jika diberi peluang mentadbir Kedah. "Mentadbir dengan baik dan dengan mengutamakan keadilan, pertanggungjawaban dan integriti. Memastikan pentadbiran yang sifar RASUAH".

Apakah benar seperti yang dikatakan? Kedah Times pernah mengulas tentang pencapaian yang di paparkan oleh blog ADUN Jeneri, Cikgu Ya yang sekarang ini melilau merata kampung menunjukkan muka kerana takut tidak lekat sebagai calon dalam PRU13 nanti.

Jawapannya ialah kerajaan Kedah yang diterajui PAS adalah sebenarnya SIFAR serba-serbi, kecuali rasuah.

Kalau pentadbiran yang menegakkan integriti kenapa selepas 3 tahun memerintah, bangunan MBAS kena lelong. Tak kira apa alasannya tetapi kenapa boleh sampai ianya dilelong. Takkan disebabkan oleh kerajaan terdahulu pulak!

Begitu juga dengan kajian semula elaun dan keistimewaan MB dan exco; sehingga kini hanya diberitahu yang ada potongan tetapi dimasukkan ke dalam Tabung Tunku Mahmud. Tidak pernah diberitahu berapa!  Sebaliknya MB dapat kereta baru RM600,000 dan exco dengan Camry nya. Tidak pernah dalam sejarah Kedah MB dapat kereta RM600,000.00.


MB sebagai orang nombor satu memegang pelbagai portfolio dengan elaun atau gaji yang hebat. Jadi potongan yang diwar-warkan itu tidak beerti kerana ditampung oleh elaun atau gaji lain berdasarkan portfolio yang dipegang.

Mungkin sampai berpuluh-puluh ribu sebulan! Sebab itulah duit tak pernah cukup sehingga terpaksa sapu duit peruntukan maintenance JKR yang diberi Persekutuan untuk membayar elaun atau gaji pegawai kerajaan.

Berintegriti sangatkah pentadbiran Kerajaan Kedah pimpinan PAS ini?
Read Full 3 comments

Kelantan Serambi Mekah

Khamis, 24 November 2011
Tonton video ini yang disiarkan di Youtube. Diberitakan pusat karoake terbuka ini berada lebih kurang 3.6km dari rumah MB Kelantan di Pulau Melaka. Ianya dibuka tanpa had masa. Dan ADUN kawasan tersebut ialah TOK GURU Nik Aziz. Hebat.


Kota Bharu diisytiharkan Bandaraya Islam dan Kelantan adalah Serambi Mekah tapi perkara sebegini dibiarkan berleluasa di Negeri ini. Apabila dipersoalkan itu semua maka jawapan disebelah diberikan.

Dan video dibawah adalah petikan dari Sidang DUN Negeri Kedah berkaitan dengan pertanyaan tentang pertambahan pendapatan dari pusat hiburan oleh YB Dato Amirudin.

Jawapan beliau amat senang iaitu hasil bertambah kerana penguatkuasaan bertambah baik. Sebaliknya beliau mengaku yang banyak tumbuh pusat hiburan tanpa lesen. 


Huh! Macamana tu? Jika penguatkuasaan bagus, kenapa boleh tumbuh pusat Hiburan tidak berlesen pulak? Tidakkah pihak penguatkuasa melawat semua pusat-pusat tersebut!

Atau mungkin memang pusat hiburan tumbuh dengan banyaknya sehingga pendapatan dari pusat hiburan bertambah dan mungkin YB tidak menyatakan fakta sebenar? 

Yang kita tahu memang banyak pusat hiburan tumbuh di Kedah tetapi kita tidak tahu samada berlesen atau tidak. Dan yang logiknya, jika pendapatan dari hiburan bertambah maka banyaklah pusat hiburan baru diwujudkan. Jikapun penguatkuasaan dah menjalankan tugas dengan baik dalam mengutip hasil dari pusat-pusat hiburan berlesen, kenapa pulak mereka tidak menerjah ke pusat-pusat yang tidak berlesen?

Pelik tapi itulah jawapan Exco PAS! 

Read Full 1 comments

PAS DAYUS KAITKAN PIHAK LAIN DENGAN ROBOH MADRASAH


Sudah menjadi lumrah mereka yang lemah apabila dipersalahkan tentang sesuatu kesalahan yang mereka lakukan, maka mereka akan menunding jari melibatkan orang lain sama.

Dialog seperti “dia tu yang suruh aku buat”, “ini arahan orang atas” sering kali kita dengar daripada mereka yang tidak ada kekuatan jati diri dan tidak berani bertanggungjawab.

Di Kedah ini juga sama dengan kerajaan yang lemah, apabila dikritik maka mereke menggunakan pihak lain untuk menyelamatkan diri.

Ini terbukti apabila dalam kes Madrasah Salihin. Apabila dikritik maka mereka mengaitkan dengan pihak lain, seolah kerajaan negeri mahupun Menteri Besar tidak ada kuasa.

Sedangkan kelulusan akhir merobohkan madrasah itu adalah terletak pada tangan Menteri Besar sedangkan Majlis Fatwa hanya memberi cadangan.

Maka melolonglah mereka menyatakan siapa yang membantah perobohan Madrasah Salihin itu melanggar arahan Istana.

Sedarkah puak PAS ini siapa yang terang-terang melanggar arahan Istana.

Penyokong parti manakah yang berbaring di hadapan kereta Raja Muda Perak semasa majlis angkat sumpah Menteri Besar apabila kerajaan “DAP
Perak” ditumbangkan.

Penyokong parti manakah yang terang-terang melanggar perintah Yang Dipertuan Agong supaya perarakan Bersih tidak diadakan.

Tidak lain dan tidak bukan PAS munafik yang sentiasa jari telunjuknya menghala ke arah orang lain.
Read Full 2 comments

Undang-undang Apa yang Depa Mahu

Rabu, 23 November 2011
ISA telah diumumkan oleh Perdana Menteri akan dimansuhkan apabila undang-undang baru diluluskan. Itulah yang dijanjikan oleh PM semasa beliau dilantik menjadi Perdana Menteri. Dan janji itu ditunaikan baru-baru ini.

Maka bersoraklah puak pembangkang mengatakan yang itu adalah perjuangan mereka .. untuk meghapuskan ISA. Dan Perdana Menteri telah berjaya ditekan mereka untuk memansuhkannya.


Tapi peliknya apabila undang-undang baru dibentangkan untuk menjaga ketenteraman serta kesejahteraan orangramai, mereka menolaknya. Undang-undang untuk berhimpun secara aman pun mereka tolak, undang-undang apa lagi yang mereka mahu? Undang-undag Rimba?

Inilah sikap sebenar pembangkang, apabila ISA dimansuhkan mereka kata itulah hasil perjuangan mereka, tetapi apabila satu undang-undang dibentangkan untuk menjaga ketenteraman awam, mereka menolak.

Apakah mereka masih sayang kepada ISA atau mereka ini lebih suka Malaysia menjadi negara yang tiada undang-undang?Jika tiada undang-undang wujud di Malaysia, senanglah mereka berjubur semasa sendiri, melakukan seks dengan sesiapa saja yang mereka suka serta perempuan melakukan seks sesama jenis. Inilah undang-undang rimba yang diperjuangkan mereka agaknya.

Tapi sekutu kuat mereka PAS masih bercakap pasal hudud walaupun masih kuat bekerjasama dengan puak-puak sekular dan pluralisma ini?

Apakah semua mereka ini sakit mental atau ingin hidup seperti binatang tanpa ada undang-undang?


Read Full 1 comments
 

Dari Mana Mereka

Pelawat sejak 18-04-2010

free counters

Arkib

Pengikut 2

Pengikut

© 2010 Laman Kedah Times Copyright by Kedah Times | Courtesy of Three Column Templates