Rabu, 4 April 2012

Suara Akar Umbi PAS: Masih Tidak Terima hakikat

Ini Suara Akar Umbi PAS. Kalau  yang blogger PAS yang dibayar gaji menggunakan wang rakyat memang takkan tulis macam ni. Blogger berbayar akan tulis kata PAS Kedah dok elok lagi, Ustz Azizan dengan YB Fahrulrazi tak bergaduh pun.

Walaupun banyak fakta dinyatakan oleh beliau sendiri, namun yang nyata, beliau masih belum menerima hakikat bahawa beliau ditipu. Beliau masih percaya pembohongan pemimpin PAS berbanding dengan apa yang dilihat dan didengar dengan telinga sendiri.

Ada sedikit keberanian apabila blogger tersebut perli Jawatankuasa Pemandu ala residen British di Kedah. 

Malah cabaran paling besar blogger tersebut ialah supaya Ustaz Azizan, Yb Fahrulrazi dan Dr Ismail jelajah Kedah dalam satu pentas..

Baca Sendiri la...

Berita Semasa Dari Kedah: Menjelang PRU13

Sekarang musim cuti sekolah, kalau hangpa lajak mai ke Kedah jangan terkejut kalau tengok kat mana-mana daerah di Kedah sekarang ini gelap dengan bendera BN/UMNO. Bendera PAS pi mana habis? – entahlah mungkin depa tengah dok tunggu arahan dari Jawatankuasa Pemandu kot -bila nak bawa naik dan di mana nak pasang bendera-bendera itu?

Itulah keadaan PAS di Kedah sekarang ini. TG Haji Hadi pernah bermadah, kata dia Pilihanraya ini adalah umpamakan Peperangan – kalaulah PRU nak mai ini ibaratkan perang, maka ketahuilah apa yg kita dok nampak di Kedah ini orang-orang PAS dan penyokong-penyokong PAS macam dah hilang selera dah, macam dah tak berminat dah nak turun berperang.

Suka ka tak suka ka, krisis antara MB dan 2 org EXCO dia hari itu benar-benar memberi kesan. Saya sendiri ada menerima SMS daripada seorang sahabat, org kuat PAS cawangan yg mana waktu PRU dulu dialah yang jadi PANGLIMA kami, dialah yg susun bila nak pi tebang buluh, kat mana nak pacak bendera, tang mana nak boh poster, sapa kena jaga peti undi, sapa kena iring penceramah, tukang masak, jaga keselamatan dan sebagainya. Kali ini, dia SMS ringkas saja, dia tulis:

"PRU ni kalau umoq panjang turun mengundi je la...Itu pun kalau rajin...Malas dah nak pikiaq..Bye2 UPU (Unit Peti Undi), bye2 MTD (Majlis Tindakan DUN)”

Tergamam juga bila saya terima SMS ini, sebab ini suara hati orang kuat cawangan; dan PAS ni kalau hangpa nak tau rahsia dia: KUATnya PAS adalah kerana KUATnya org2 bawah kat cawangan ini. UMNO kuat sebab orang ATAS ada duit banyak boleh turun tabor duit mcm orang tabor baja kat bendang, tapi PAS kuatnya adalah kerana istiqamah dan kerja buat org2 bawah ini. Walaupun depa duduk di DUN yg bukan PAS bertanding, tapi depa tetap buat kerja sebab dok ingat arahan dari pucuk pimpinan. Jadi, kalau kat Cawangan ini dah patah, PAS tunggu masa saja nak tumbang kat Kawasan dan juga Negeri.

Nak habag katanya – kalau moral dan semangat org2 bawah ini tidak dibasuh dan dibakar semula, PRU13 ini Nampak jelas sangat kerajaan Kedah akan berubah PARTI.

Orang dok kata, Munir – hang dok kalut apa haih, orang-orang Cina sekarang ini depa anti-UMNO tahap gaban punya; insyaallah depa tetap bersama kita, tak dak masalah haih PAS terus kekal di Kedah.

Nak habag kat hangpa, saya dah buat survey merata; rata-rata org Cina yg saya temui berat rasanya kali ini depa nak terus sokong PAS di Kedah ini.

Nak tau pasal apa? – ini semua sebab kerja GILA MB dan EXCO dok pi berkelahi baru-baru ini.

Sebaik saja krisis itu meletus, saya ikut dengan penuh teliti berita-berita yg dipaparkan di Utusan Malaysia dan juga The STAR. Saya dah nampak, dan ada habag kat beberapa org sahabat hari tu, tapi tak sangka pula apa yg saya nampak itu menjadi kenyataan.

Saya Nampak UTUSAN dan The STAR dalam setiap laporannya mesti tak akan terlepas untuk menulis bahawa krisis ini adalah usaha kumpulan ANWARINAS (pro-Anwar) untuk menjatuhkan Azizan di Kedah; dan di setiap berita itu juga mereka tak akan lupa mengaitkan Azizan dengan Hassan Ali yg walaupun PAS tapi punya ideology yang tidak sehaluan dengan perjuangan PAKATAN di peringkat nasional.

Bagi org2 PAS piang, mereka jadi simpati dengan Azizan sekiranya benar PAS Kedah cuba diresapi oleh pengaruh PKR, tapi kerana majority org2 PAS adalah WALA (taat 1000%) kpd pimpinan, bila Pusat masuk tangan semuanya selesai mcm petik jari saja; tapi bagi org2 bukan Islam khususnya penyokong/pengundi Pakatan dari golongan Tionghua, mereka mula “buka mata”; membaca ulasan2 dalam the STAR menyebabkan mereka tanpa sedar telah “dibrain-washkan” bahawa AZIZAN itu Anti-Anwar, mengundi PAS di Kedah bermakna mengundi untuk AZIZAN, mengundi AZIZAN sama maknanya dengan mengundi untuk Anti-Anwar, anti-PAKATAN. Jadi, buat apa nak undi PAS?

Lantas itu, tidak hairanlah salah seorang sahabat saya berbangsa Cina pengundi Pakatan menyatakan secara terbuka bahawa beliau menyokong Pakatan tetapi kali ini tidak pasti sama ada akan mengundi PAKATAN di Kedah kerana faktor AZIZAN ini.

Secara terus-terang beliau menyatakan bahawa AZIZAN ini seperti HASSAN ALI. Kata beliau, kalaulah AZIZAN macam NIK AZIZ, lainlah sikit! (Ini semua angkara The STAR yg berjaya mem-brainwash mereka).

Sembang pi sembang mai, beliau cakap, jangan terkejut kalau di PRU kali ini orang-orang Cina akan melakukan apa yg pernah mereka lakukan di Penang sekitar tahun 1999/2003 dulu – PARLIMEN depa pangkah pembangkang (PAKATAN) tapi NEGERI depa bagi kat BN.

Masalahnya, jika PAS memilih untuk mengenepikan AZIZAN dlm PRU kali ini, maka perpecahan besar akan berlaku bukan saja di kalangan penyokong2 PAS tetapi juga akan terus menghakiskan saki baki kepercayaan yang masih ada di kalangan golongan atas pagar yang mengundi PAS pada tahun 2008 hari itu. Depa akan kata kita undi PAS bagi depa perintah Kedah, ada MB, satu penggal pun tak dan nak sudah.

Itulah Dilema PAS di Kedah hari ini. Kekal Azizan pun tak kena, Ketepikan Azizan pun tidak membantu juga. Semuanya angkara krisis dalaman yg tidak matang itu hari.


Lantas, persoalannya sekarang, dalam keadaan tersepit ini, dalam keadaan ditelan mati anak dan diluah mati bapa ini, apa yang PAS Kedah boleh lakukan sementara masih ada sebulan dua lagi menjelang PRU nak mai ini?

Kita merasakan satu-satu cara yang TERBAIK: sama ada suka ka tak suka ka - ketiga-tiga orang ini, Azizan Razak, Phahrorazi dan Dr Ismail kena berganding bahu; mereka tiga-tiga orang ini kena naik SATU PENTAS yang sama menjelajah seluruh negeri Kedah daripada Bandar Bharu Kulim sampai la ke Bukit Kayu Hitam, daripada Baling sampai lah ke Kuala Kedah sana; berjabat tangan pi habag kat rakyat yang masalah kecil ni dah selesai dan tak ada apa yang perlu dirisaukan.

Di samping itu MB sendiri kena jelaskan kepada pengundi2 bukan Islam yang turun mai dengar ceramah perdana itu nanti bahawa beliau Azizan Razak bukanlah Hassan Ali dan bukanlah anti Anwar anti Pakatan seperti yang digambarkan oleh The STAR.

Bayangkan jika ketiga-tiga orang Tokoh ini boleh naik satu pentas yg sama di setiap kawasan Parlimen di Kedah ini; katakan depa mai Stadium Keladi Kulim, sure jem jalan ke pekan Kulim. Kalau depa turun pi Baling, sure meriah Pekan Baling untuk satu hari itu, kalau depa mai Sg Petani lagilah jem Sg Petani yg sudah sedia jem ini. Nak habag kata, berduyun-duyun rakyat Kedah akan turun nak tau cerita sebenarnya daripada mulut depa bertiga ini.

Insyaallah kalau kena gayanya, pengundi2 Pakatan, pengundi2 atas pagar hatta pendokong2PAS yang merajuk dan patah semangat seperti sahabat saya yg hantar SMS itu tadi akan kembali bersama-sama dengan PAS dan PAKATAN seperti di bulan March tahun 2008 itu hari.

Ini cuma pendapat org bawah tukang pacak bendera saja ini, kalau tak terima pun tat pa, mai P.Raya ini pakat-pakatlah tunggu nak jadi apa.

0 comments:

Catat Ulasan

DISCLAIMER

Assalamualaikum.

Segala Komen atau kritikan adalah atas tanggungjawab pemberi komen sendiri.

Buat masa kini komen boleh diberikan atas nama Anon, tetapi pihak Kedah Times masih terpaksa menapis komen-komen yang tidak bertanggungjawab.

Harap maklum.

Sekian, terima kasih.

 

Dari Mana Mereka

Pelawat sejak 18-04-2010

free counters

Arkib

Pengikut 2

Pengikut

© 2010 Laman Kedah Times Copyright by Kedah Times | Courtesy of Three Column Templates