Khamis, 13 September 2012

Coretan Pak Andak


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Sejak pencen, sudah lama saya tidak mengikuti perkembangan semasa dalam negara. Fikir saya cukuplah sekadar menghabiskan hari pencen dengan kebun dan kolam ikan. Fikiran tenang, bebas pula dari tekanan tidak macam zaman bertugas dulu.

Tapi setahun lepas segalanya berubah. Anak sulung saya yang bertugas dengan sebuah syarikat telekomunikasi di Kuala Lumpur, telah membelikan saya komputer tangan Ipad.

Walaupun mula-mula saya tak tahu guna, tapi setelah diajar memang boleh ketagih dengan benda cerdik ni!

Cukup sekadar saya katakan kebun dan kolam jadi isteri nombor dua dan tiga. Mana tidaknya? Berita politik dan semasa ada dijari, cuma perlu sentuh saja di skrin. Percuma pula, tak payah bersusah-susah ke Simpang Empat mencari suratkhabar.

Walaupun saya hanya pemerhati bukan editor atau wartawan berkaliber di Kuala Lumpur, saya tahu sedikit sebanyak tentang situasi politik negara.

Dari pengamatan saya, keadaan amat getir menjelang pilihanraya yang akan datang.

Ada satu cetusan pendapat dari akhbar cina yang baru-baru ini benar-benar menikam hati saya. Harap-harap pengundi lain bersetuju dengan saya. Editorial pendapat tersebut telah ditulis oleh Timbalan Editor Sin Chew Daily.

Saya sekadar berkongsi. Selanjutnya, saudara-saudari fikir sendiri siapa yang perlu diundi.

Sin Chew Daily
28 Ogos 2012

Setelah PR memerintah, Anwar pun ditabalkan sebagai Perdana Menteri dan masing-masing Hadi Awang dan Lim Kit Siang menjadi Timbalan Perdana Menteri 1 dan 2.

Pada suatu hari, Hadi Awang, setelah mendapat tekanan dari akar umbi PAS, mengusulkan hudud di dalam Parlimen. DAP pantas membantah menuduh PAS mengkhianati kerjasama PR. Anwar bangun menghalang Hadi bercakap kerana ternyata telah melanggar perjanjian PR. Keadaan kecoh dengan pertikaman lidah di antara ketiga-tiga parti, adegan membaling kerusi dan bertumbuk terjadi sehingga memaksa sidang ditangguhkan.

Hadi Awang dikenakan tindakan oleh Majlis Disiplin PR dan tekanan diberikan kepada PAS agar memecat Hadi Awang. Mat Sabu kemudiannya mengambil tempat Hadi Awang dan memastikan yang PAS tidak akan lagi membuat usul mengenai hudud atau apa-apa jua yang bertentangan dengan PR terutamanya kehendak dan perjuangan DAP. Soal hudud pun tamat setakat itu.

Dengan semua kepimpinan atasan PAS telah dikuasai oleh golongan pro-Anwar dan talibarut DAP, maka usul mengenai penghapusan hak keistimewaan bumiputera pun dilakukan oleh DAP. Begitu juga dengan Dasar Kesamarataan Total. DAP, PKR dan PAS menyokong dan begitu juga MCA, Gerakan dan MIC. Tinggallah UMNO keseorangan membantahnya. Ketiga-tiga komponen BN tersebut akhirnya mengambil keputusan keluar dari BN dan BN pun berkubur.  

Di masa yang sama, Majlis Peguam dan badan-badan NGO yang bertemakan ‘hak asasi manusia’ akan mengemukakan tuntutan agar kerajaan mengiktiraf hak LGBT. Anwar akhirnya akan mengumumkan ‘keterpaksaan’ menerima tuntutan mereka bagi meningkatkan kedudukan Malaysia dari segi ‘hak asasi manusia’ dan meletakkan negara seiring dengan negara-negara maju.

Media asing pun memuji-muji dan menyanjung Malaysia.

Dan secara tiba-tiba isu-isu berkenaan pihak istana yang mampu memberi gambaran buruk terhadap institusi Raja mula mengambil tempat di semua bentuk media di Malaysia. Ini dilakukan secara berterusan dalam jangkamasa yang lama iaitu bertahun-tahun sehingga imej institusi tersebut menjadi buruk-seburuk-buruknya. Akhirnya, satu usul tergempar dikemukakan iaitu menghapuskan Institusi Raja-raja.  

Pada ketika ini, desas-desus pemberontakan mula kedengaran dan mungkin sudah pun tercetus secara kecil-kecilan. Dalam sekelip mata, Malaysia bukan lagi sebuah negara yang stabil yang mampu menarik pelaburan dan pelancongan.

Tanpa pengalaman, PR gagal menjana ekonomi sedangkan mereka terperangkap untuk menunaikan segala janji bulan bintang yang terpahat di dalam Buku Jingga. Hutang negara pun bertambah secara drastik.

Menyedari ramai rakyat mula resah dan tidak puas hati, PR perlu memastikan mereka kekal berkuasa. Maka dengan kuasa yang ada, keputusan pilihanraya pun dimanipulasi dan sempadan pilihanraya dirombak bagi memastikan kedudukan mereka selamat. Pengkritik mereka akan disenyapkan dengan berbagai cara sepertimana yang mereka lakukan hari ini iaitu memecat, jika pengkritik tersebut adalah orang dalam, menghitamkan media yang melaporkan salahlaku mereka dan tidak hairan juga jika ada saja yang ‘terjun bangunan’ jika berpotensi membuka pekung mereka.

Media asing yang selama ini menyokong PR mula mengkritik Malaysia. Kerajaan PR mula hilang kawalan dan media asing mula menggambarkan Anwar sebagai diktator yang boros dan tidak berwibawa dan tidak mampu mentadbir. 
  
Rakyat yang semakin marah mula memberontak secara besar-besaran. Kaum Melayu yang semakin terpinggir akibat dasar kesamarataan total tidak lagi dapat menahan sabar. Mereka juga nekad membela Raja-raja yang terbuang. Ekonomi Malaysia ranap sepenuhnya.

Akhirnya, pihak asing pun tampil memberi ‘bantuan’ sekali gus, segala sumber dan hasil negara entah bagaimana, tiba-tiba menjadi milik mereka.

Hanya beberapa penggal PR memerintah, Malaysia kembali menjadi negara dunia ketiga.

Jika kaum Cina bimbang dengan penguasaan PAS, kaum Melayu pula bimbang dengan penguasaan DAP. Justeru, kenapa perlu diambil risiko memberi undi kepada mana-mana dari kedua parti ini?
Di bawah BN, kaum Cina telah pun berjaya menguasai 80% kek ekonomi Malaysia. Di bawah BN juga, Islam kekal di kedudukan tertinggi dan umat Islam berpeluang mengerjakan ibadah tanpa batasan.

Pendek kata, jika wang yang dikhuatiri oleh kaum Cina, maka BN memberi mereka peluang mengejarnya dan jika akhirat yang dikejar kaum Melayu maka BN tidak pernah menghalang mereka merebutnya.
Hidup kita ternyata aman, damai, sejahtera dan makmur di bawah pemerintahan BN.

Justeru, tepuk dada, tanya selera, apakah yang lebih penting dari keselamatan dan kesejahteraan keluarga dan generasi akan datang?

Kenapa kita harus mengambil risiko mengundi ‘malaikat yang kita tidak kenal?’

Sejarah jadi saksi bukan sedikit darah yang tumpah untuk membina bangsa merdeka. Ketika 13 Mei 1969 berlaku, saya sudah mengerti apa maksud rusuhan kaum. Generasi merdeka yang galak mengkritik kanan kiri, mengapi-ngapikan propaganda politik pembangkang, belum lahirpun saat itu. Nak tergelak saya dibuatnya.

Kenapa perlu jadi bahan taruhan ketaksuban politik orang lain? Fikirkan keselamatan dan kocek keluarga sendiri cukuplah...

Tulus Ikhlas,
Pak Andak

3 comments:

Tanpa Nama berkata...

Jenis pencen tapi ada hati nak cari makan dalam umno ni la yang dok merosak umno. UMNO ni penuh dengan puak-puak pencen tak cerdik ni.... Haram Jadah betoi...

Tanpa Nama berkata...

Maknanya Melayu kena undi PR la sebab 60% Bumiputera terpaksa berebut kek ekonomi 20%. UMNO mmg penaya Melayu betoi2.

Tanpa Nama berkata...

Aku dah 43 thn dok dalam umno,kadang2 nak tergelak pun ada. Cuba hang tgk Pak Andak, meniaga haram tak pernah pun,seumur hidup makan gaji tapi bukan main ulas pasai ekonomi tempatan dan antarabangsa. macam haram ja... Tu hangpa tak tengok ketua cawangan kot belah jitra lagi,baca tulis haram tak reti tapi kalau bab bercakap, kalah Barrack Obama. Tu la UMNO, penuh dengan retorik,kepalsuan dan halusinasi.

Catat Ulasan

DISCLAIMER

Assalamualaikum.

Segala Komen atau kritikan adalah atas tanggungjawab pemberi komen sendiri.

Buat masa kini komen boleh diberikan atas nama Anon, tetapi pihak Kedah Times masih terpaksa menapis komen-komen yang tidak bertanggungjawab.

Harap maklum.

Sekian, terima kasih.

 

Dari Mana Mereka

Pelawat sejak 18-04-2010

free counters

Arkib

Pengikut 2

Pengikut

© 2010 Laman Kedah Times Copyright by Kedah Times | Courtesy of Three Column Templates