Isnin, 15 Oktober 2012

PAS vs KCS


Kedah Times dapat rasakan yang pengikut-pengikut PAS masih tidak faham bidang kuasa mereka yang dipilih oleh rakyat dan jentera perkhidmatan awan negeri.

Sebab itu mereka sewenang-wenangnya bertindak diluar bidang kuasa mereka. Jika inilah sikap mereka, Kedah akan bertambah huru-hara.

Tentangan pembangkang terhadap SUK boleh lumpuhkan kerajaan negeri Kedah.

Oleh: Kamarul Ariffin Md Yassin
BERNAMA

Pentadbiran Kerajaan Kedah kini semakin berkecamuk apabila sebilangan pemimpin parti yang menerajui kerajaan negeri mengisytiharkan perang terhadap Setiausaha Kerajaan Negeri dan pegawai tadbir Kerajaan Kedah (KCS).

Indah khabar daripada rupa slogan "Kedah Sejahtera" yang diuar-uarkan kerajaan negeri, Kedah sebenarnya tidak pernah sejahtera dalam erti kata sebenar sejak pakatan parti pembangkang merampas negeri ini daripada Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum 2008.

Satu demi satu masalah timbul dalam pentadbiran yang diketuai Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak. Masalah yang pada mulanya hanya berkisar mengenai perbezaan pendapat antara parti pakatan iaitu PAS, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP kemudian merebak kepada masalah perbalahan sesama pemimpin dalam parti.

Paling jelas pada awal tahun ini, masalah "perbezaan pendapat yang ketara" timbul antara Azizan, yang juga Pesuruhjaya PAS negeri, dengan Timbalan Pesuruhjaya 1 Datuk Phahrolrazi Zawawi dan Pesuruhjaya 2 Dr Ismail Salleh, sehingga kedua-duanya enggan dilantik semula sebagai Exco.

Masalah itu, yang memaksa campur tangan PAS Pusat, berjaya "didiamkan" walaupun hakikatnya "perbezaan pendapat" terus berlaku selepas Phahrolrazi dan Dr Ismail menerima pelantikan semula Exco, dengan portfolio kurang mencabar.

Kini timbul satu lagi masalah apabila pemimpin akar umbi PAS dan PKR dilihat seolah-olah mengisytiharkan "perang" terhadap pegawai-pegawai kerajaan negeri Kedah, sesuatu yang tidak pernah berlaku sebelum ini.

Ramai berpendapat kerajaan Kedah kini lumpuh apabila pemimpin utama berbalah sesama sendiri manakala pemimpin akar umbi pula bermusuh dengan pegawai kanan kerajaan negeri sehingga ke tahap mahu menentukan sendiri pegawai kerajaan di kawasan masing-masing.

"Perang" antara pemimpin akar umbi dengan pegawai kerajaan negeri sudah lama berlaku tetapi kini semakin buruk apabila Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Rasli Basir menjadi sasaran Ahli Majlis Daerah Kubang Pasu (MDKP).

Tindakan Rasli menukar Yang Dipertua Majlis Daerah Kubang Pasu Ahmad Fisol Md Nor mendapat bantahan beberapa ahli Majlis Daerah, yang mengadakan demonstrasi di hadapan Wisma Darul Iman bulan lepas.

Tidak cukup dengan itu, pada Isnin lepas mereka meletakkan sepanduk dan poster supaya Rasli meletakkan jawatan atau digantikan. Kumpulan itu mendakwa Rasli menyalahgunakan kuasa untuk memindahkan Ahmad Fisol sebagai Pegawai Daerah Kuala Muda.

Ahmad Fisol, yang dilantik sebagai Pegawai Daerah Kubang Pasu pada November tahun lepas, dipindahkan ke Kuala Muda bulan lepas dan digantikan dengan Datuk Abdul Aziz Abdul Ghani.

Perpindahan Ahmad Fisol itu menyebabkan beliau bukan lagi Yang Dipertua MDKP, jawatan yang secara automatik turut disandang sesiapa yang memegang jawatan Pegawai Daerah Kubang Pasu.

Azizan dalam satu sidang media selepas mesyuarat Exco minggu lepas berkata pertukaran Ahmad Fisol itu dilakukan mengikut prosedur dan tiada sebarang kesalahan dalam pertukaran itu.

Seorang pegawai kanan kerajaan negeri yang enggan namanya disiarkan berkata pertukaran tempat bertugas bagi KCS adalah perkara biasa dan hal yang melibatkan pegawai daerah adalah kuasa Setiausaha Kerajaan Negeri.

Selain itu, pelantikan pegawai daerah, yang ada di antara mereka turut memegang jawatan Yang Dipertua Majlis Daerah, mendapat perkenan Sultan Kedah.

Masalah serupa pernah timbul tahun lalu apabila sekumpulan 17 anggota Majlis Perbandaran Sungai Petani (MPSPK) menyerahkan memorandum kepada Azizan membantah tindakan Yang Dipertua MPSPK Rozaina Radzi dan setiausaha majlis itu, Radzuan Osman, merobohkan gerai-gerai haram di Jalan Cinta Sayang di bandar itu.

Mereka meminta kedua-duanya ditukarkan ke jabatan lain. Apabila tindakan mereka itu tidak dilayan, 17 ahli majlis berkenaan bertindak memboikot semua mesyuarat MPSPK.

Mengulas kemelut berkenaan, penganalisis politik Prof Madya Dr Sivamurugan Pandian berkata ahli majlis tidak sepatutnya campur tangan dalam pelantikan pegawai kerajaan.

Katanya ideologi politik ahli-ahli majlis tidak boleh mempengaruhi keputusan dalam menentukan kedudukan pegawai kerajaan kerana ia melanggar norma dan mempunyai kepentingan sendiri.

"Saya tak pernah dengar keadaan seperti ini (ahli majlis boleh menentukan pegawai yang akan bekerjasama dengan mereka). Jika dibenarkan akan menimbulkan keadaan tidak menentu yang melibatkan majoriti rakyat," katanya.

Beliau berkata pelantikan pegawai kerajaan melibatkan banyak pihak termasuk Sultan Kedah dan perlu mematuhi prosedur sedia ada.

Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Kedah Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah berkata parti pembangkang boleh dianggap cuba mencampuri pentadbiran kerajaan Kedah apabila mendesak tindakan diambil terhadap Rasli.

Ahmad Bashah berkata Rasli sebagai pegawai kerajaan, melakukan apa yang terbaik bagi melaksanakan tugas yang diamanahkan, serta memastikan kelancaran pentadbiran kerajaan negeri.

"Apa yang mereka hendak bisingkan sangat? Pertukaran pegawai kerajaan adalah perkara biasa dalam pentadbiran. Siapa mereka hendak beritahu Setiausaha Kerajaan Negeri, yang orang ini boleh tukar dan orang itu tidak boleh tukar?

"Tidak perlu sesiapa campur tangan urusan pegawai kerajaan negeri, biarkan pegawai kerajaan laksanakan tugas mereka dengan penuh profesional," katanya sambil menyatakan bahawa tindakan mengadakan demonstrasi dan bantahan mengecam seorang pegawai kerajaan negeri tidak pernah berlaku sebelum ini.

Sumber:  http://portalumnokedah.blogspot.com/2012/10/tentangan-pembangkang-terhadap-kcs.html

2 comments:

Tanpa Nama berkata...

Agak-agak la nak sokong pun KT woi, aku pun umno jugak KT walaupun aku umno bahagian putrajaya tapi aku asal kedah. ni isu antara rakyat dan rasli saja. takdak kena mengena dengan kcs pun. tak payah la nak sensitif sangat. aku 34 tahun dalam service, last grade gaji adalah turus utama b. hangpa jadi kcs 2 kali seumur hidup pun takkan dapat grade tu. Hangpa dalam KT kalau ada pun setakat jusa c saja, tu pun kalau ada. Aku dok kat kementerian kewangan,aku tau la rasli mcm mana. Bukan dia layak pun,jenis bodoh saja.umno2 jugak, benda yang bagi rugi rakyat tak payah la pertahan. rasli tu cuma sorang individu yang tak ada apa2 kepakaran pun.ada pun tak menambah,takdak pun tak mengurang.

Pakteh berkata...

Tanpa Nama 11.49 ptg
Tahniah sebab service 34 tahun. Biasanya apabila lama berkhidmat, kita dengan mudah dapat menilai isu yang dibawakan.
ya betul apa yang cuba diulas oleh tanpa nama 11.49 tetapi itu isu ranting kecil...isu pokok yang KT cuba perjelaskan...cubaan mengganggu urustadbir sesebuah kerajaan. Pelik benar jika 34 tahun berkhidmat dengan grade yg cukup hebat masih gagal mengesan apa sebenarnya yang ingin disampaikan.
Cubaan oleh ahli majlis untuk menjatuhkan seseorang penjawat awam yang tidak disukai tidak boleh diterima sebagai benar. Penjawat awam berkenaan melakukan sesuatu yang didalam skop tugasnya dan tidak menjadi kesalahan malah memang itu tugas beliau.
Sepatutnya kita perlu nilaikan mengapa individu tertentu ditukarkan ke tempat lain. 34 tahun bertugas tak pernah kena tukar?? Berapa ramai ahli majlis yang mai mogok bila tuan ditukarkan?
Dengan gred sebegitu...pernah tuan sendiri terlibat dalam membuat pertukaran pegawai dibawah tuan?
Jika benar Rasli tidak sesuai...prosedurnya tak perlu Pakteh terangkan kerana selepas 34 tahun berkhidmat...tuan tentu maklum apa yang perlu dibuat tetapi bukan dengan ahli majlis (yang dah diketahui isi hati kepartiannya) membuat demo sedemikian.
Berbuatlah sesuatu mengikut lunas yang ditetapkan apatah lagi lantikan SUK ini melalui perkenan Tuanku Sultan.

Pakteh sekadar penebang buluh yang tidak ada gred.

Catat Ulasan

DISCLAIMER

Assalamualaikum.

Segala Komen atau kritikan adalah atas tanggungjawab pemberi komen sendiri.

Buat masa kini komen boleh diberikan atas nama Anon, tetapi pihak Kedah Times masih terpaksa menapis komen-komen yang tidak bertanggungjawab.

Harap maklum.

Sekian, terima kasih.

 

Dari Mana Mereka

Pelawat sejak 18-04-2010

free counters

Arkib

Pengikut 2

Pengikut

© 2010 Laman Kedah Times Copyright by Kedah Times | Courtesy of Three Column Templates