Sabtu, 4 Mei 2013

Ini Kali Lah

Ini kali lah atau ayat asalnya inni ka lillah. Jika bukan Islam sebut Inni Ka Lillah, ianya akan berbunyi Ini Kali Lah.

Apakah maksud inni ka lillah? Ianya dalam bahasa arab yang membawa maksud Aku Tuhan Kamu. Dan ungkapan ini telah diceritakan adalah dibawa oleh Dajjal dalam menyesatkan manusia. 


Dajjal akan sentiasa berkata kepada manusia yang dia adalah tuhan dan dalam masa yang sama menunjukkan kebolehan dia melakukan sesuatu yang bakal memperngaruhi manusia. Ianya bakal merosakkan iman manusia.


Apabila terhimpunnya manusia, maka dajjal akan menyuruh manusia memilih antara syurga dia (yang sebenarnya neraka Allah)  atau nerakanya (sebenarnya Syurga Allah).

Maka mereka yang sesat dengan kepandaian dajjal menunjukkan kebolehannya memilih syurga dajjal. Maka ke neraka Allah lah dia.

Kini ayat tersebut dibawa oleh jeneral-jeneral dajjal di Malaysia. mereka dari kalangan DAP, PKR dan PAS sendiri.

Kepada penyokong-penyokong beragama Islam  PAS dan PKR, fikirlah. Apakah anda ingin memilih syurga dajjal yang sedang dijaja oleh jeneral-jeneralnya? Atau anda ingin memilih neraka Dajjal yang ianya adalah syurga Allah SWT.
Mereka kini datang membawa risalah dajjal sebagai tanda-tanda yang ketua mereka sedang bersiap sedia untuk keluar ke muka bumi  menyesatkan manusia.

Apakah anda semua ingin bersama Dajjal? Apakah anda sudah sedia untuk bersama Dajjal?

TOlaklah ejen-ejen dajjal yang sedang menguasai anda penyokong PAS dan PKR.






30 comments:

Tanpa Nama berkata...

kalau dah jadil tu... jahil juga...

bonyet berkata...

meluat aku bila org melayu dok sibuk laung ini kali lah...LAIN kalilah!!!

amirahfasihataher berkata...

Maksud perkataan tersebut bergantung pada pandangan masing masing. Pada pandangan pikiran yang waras, mungkin INIKALILAH bermaksud kali ini pasti menang. an pada pikiran yang kurang waras, mungkin maksud INNI QALILLAH ialah seperti di atas. Harap maklum.

Tanpa Nama berkata...

Lain kali jelah kn? meluat gile

Tanpa Nama berkata...

Hahahaha~ Kebodohan penulis blog ini... Kaji betul2 laa bro... Ayat ini kali lah!! Adalah bahasa melayu dan menjadi ungkapan bagi masyarakat di sabah... Bukan inni ka lillah... Balik sekolah tadika lah bro... Ejaan pun sudah terang2 ayat melayu... Bodohlaaa macai UMPORNO NI

Tanpa Nama berkata...

Bodoh.. sejak bila prkataan tu berasal drpd Inni qa lillah? Perkataan tu berasal dr bhs pasar d sabah yg diungkapkan oleh semua kaum d sabah tak kira muslim atau non muslim. Jgn jd bodoh boleh tak? Dan lagi satu... bhs arab sgt mementingkan gaya sebutan, silap sikit jer dah membawa maksud yg lain kan.. so saya tak rasa sebutan Ini Kali Lah akan mempunyai maksud yg sama. Dasra penghasut dan penakut dgn bayang2 sendiri!

Tanpa Nama berkata...

BN TERBAIK...

Tanpa Nama berkata...

seriously..don't u see there is somethiN' behind it..why not 'kali ini lah' ...

Tanpa Nama berkata...

LOL! perkataan 'INI KALI LAH' itu berasal dari negeri sabah yg bermaksud 'kali ini lah' hanya diterbalikkan mengikut kebiasaan percakapan orang sabah, apa pula kaitan dengan 'Inni qa lillah', langsung tiada kaitan, siapalah penulis ni, terlalu sensitif dengan perkatan2 yang mybe sama dgn bahasa arab.

Tanpa Nama berkata...

Merapu... X sekolah kot! Ini kalilah!!!!!

*PrInStaR* berkata...

**~sighing~~garu2 kpl** adoyai.sape plak yg buat uneducated statement ni..**meh sy trgkn..

1)ini kalilah tu bahasa Melayu loghat sabah..ini ayat BM dan xde kena mengene lgsg dgn BA
cth: BM:saya roti ,BA:sayyaroti(kereta saya)nmpk?xde kne mengena kn?tetibe je..

2)ok,seterusnya..kalu NAK sgt kaitkn dgn bahasa arab.meh sini,sy ajarkn.first,jom bljr huruf arab/jawi...apa beza 'qaf' dengan 'kaf'?ok..pandai..lain kan..?sbut pun lain

3)awat pegi tambah hruf kt ayt tu, ini jd inni,kalilah jd qalillah?yg original mane ade double2.nk bgtau sket,bahasa arab x bley main tmbah2 huruf suke2 hati je tau.maksud die jd lain walaupun huruf die same.
cth: ana=saya , anna=bahawa
slalu bace quran kan..kite xley bace n tmbh ikut suke hati kn..kn3?

4)strusnye,so,ape mksud ini kalilah?x wujud pun dlm BA..

5) kalu inni kalillah?ade mksud tp ayat die x lgkp dan x diterima sbg ayat yg sempurna.

6) ap maksud inni kalillah? maksud die..inni=ssguhnya saya . ka=seperti . lillah=kpd Allah .overall=ssungguhnya sy sprti kpd Allah. nmpk x kslhn nahu kt sini? huruf ka dan li x blh duduk bersebelahan krn kedua2nya adalah huruf jar(kata hubung).

7)hbis,'aku tuhan kamu' dalam BA ap?
aku tuhan kamu=ana robbuka/ana robbukum

8)lastly,lain kali tanya yg lbh ahli dulu..nee..jgn malukan diri sendiri lg..ok?!^^

Tanpa Nama berkata...

Yang pandai2 pi tambah n dan jarakkan ka lillah tu knp?rosak bahasa melayu. Jgn buat dosa nk bg org lain maki org. Sudah cukup sudah.. taubat2 la. Guna dalil @ ayat quran yg boleh org percaya.

Tanpa Nama berkata...

Ahkkkk

Tanpa Nama berkata...

kalau da di sebut2 kan ayat yg sama.. sama jugak maksud nye.. kenapa la ko xsedar lg.. sedar la b4 its too late.. jgn sampai malaysia ni hilang agama rasmi kita iaitu Islam..

Tanpa Nama berkata...

Assalam..sy x berpihak mane2..akan tetapi kte kene ingat setiap yg d ungkap kn oleh mulut kte menentukn kte ke neraka atau pun syurga Allah swt... Nabi SAW bersabda maksudnya : "Sesungguhnya , terdapat orang yang disebabkan ucapannyalah ia tergelincir ke dalam neraka yang luasnya antara masyrik dengan maghrib" Dan , dalam hadis lain yang senada dengan ini, "Hanya kerana satu perkataan yang membuat Allah benci, maka orang itu dimasukkan ke dalam neraka". (Hadis Riwayat Muslim)..sebagai org islam kte harus kembali pd surah dan hadis sblm berkata ape2..jika ilmu kite tdak ckp maka lbh baik diam dr berkata ape2..skdr memberi pandagan maaf jika tersalah..assalam..

faQirilallah berkata...


AsSalamu’alaykum wa Rohmatullah,

Sedikit perkongsian.. Mudah2an bermanfaat untuk semua.

Suasana hangat pilihanraya sedang terasa bahangnya, Namun terdapat beberapa perkara yang perlu kita fikir-fikirkan dan renung-renungkan.. Bukan soal siapa pilihan kira, Namun apakah sebenarnya niat kita..

Sedang asyik memerhatikan keadaan ummat yang hanyut dek semangat kepartian, tiba-tiba ternampak helaian demi helaian dijatuhkan di jalan raya. Alangkah terkejutnya faqir, apabila melihat dihelaian kertas itu tercatat nama ALLAH. Amat menyedihkan ianya digelek kenderaan-kenderaan, malah ada yang memijaknya.. Allah… moga Allah mengampuni kita.

Tanpa berlengah, faqir dengan beberapa individu yang cakna dengan perkara tersebut mengutip helaian-helaian kertas (flyers) yang kononnya disebarkan.

Tambah mengecewakan, apabila dikertas itu tertera beberapa info yang tidak kena pada kaedah bahasa.


Mengikut kaedah bahasa arab seperti dibawah..
Apabila perkataan isim (kata nama) ditambah dengan huruf Ta' Marbuthoh, menandakan yang berkata itu seorang perempuan. contohnya :

Seorang perempuan berkata :

- Inni Qalilah : إنَى قليلة = Sesgguhnya aku sedikit

- Inni Khalilah : إنَى خليلة = Sesgguhnya aku kekasih

Sekiranya perkataan yang biasa didengar seperti :

- Khalilullah : خليل الله = Sang Kekasih Allah S.W.T. Gelaran untuk Nabi Allah iaitu Nabi Ibrahim a.s.

Seperti apa yang ditertera di atas kertas tersebut :

-“Qalillah” : قَالِ الله = Telah berfirman Allah.

*Namun ianya salah dari kaedah nahu bahasa Arab iaitu baris pada huruf lam. Sepatutnya huruf lam berbaris atas seperti berikut : Qalallah : قَالَ الله

Dan perkaraan “Inni Qalillah” : إنَى قَالِ الله = (Tak tahu nak letak makna mcm mana) kerana salah sudut tatabahasa Arab, juga salah dari sudut makna.

*Sekiranya “Inni Qalullah” : إنَى قَالُ الله :

- إنَى = Sesunggunya aku

- قَالُ الله = Telah berfirman Allah S.W.T.

Sememangnya kedua2 perkataan di atas tidak boleh digabungkan.

Adapun “Akulah Allah” di dalam bahasa Arab ialah :
- “Anallah” = أنا الله
@
-“innillah” = إنَى الله.
-“innil-Khaliq : إنى الخالق = Sesgguhnya akulah Maha Pencipta (Allah S.W.T)

JADI APAKAH KAITAN DENGAN PERKATAAN "INI KALILAH".

Tidak kisahlah sejauh mana kebenaran @ Kesalahan perkataan ini. tidak perlulah dikaitkan dengan Zat @ Nama Allah S.W.T.

Renungkan dan fikirkan, tolonglah jangan sebarkan perkara yang kita sendiri tidak tahu.. Malu pada diri sendiri, pada orang lain, pada Allah S.W.T.

DOSA ?? serah pada Allah S.W.T.

Ingin faqir katakan disini, yang mengadakan perkara ini dan yang menyebarkannya, secara sedar @ tidak telah mengaitkan Allah S.W.T..

Mudah2an kita semua diampuni Allah S.W.T.

Ayuh kita bertoleransi, Ayuh kita professional dalam kepartian. UNDI ANDA ADALAH RAHSIA.

Mohon maaf sekiranya terdapat kesalahan fakta, Mohon kepada tuan-tuan guru, para asatizah, alim ulama menegur dan membetol apa yang kurang @ yang salah.

Wallahu 'alam.

Tanpa Nama berkata...

Taklah. Inni Ka Lillah bukan brmaksud Aku Tuhan Kamu. "Ayat BA" ni dh tunggang terbalik. Ini kali lah tu mmg ungkapan Sabah. Jangan putaq belit, nanti diri sendiri trcekik.

Berhujahlah dgn ilmu, bertanyalah jika tak tahu :)
Saya bawah 21.

Tanpa Nama berkata...

Saya nak perbetulkan kesilapan di sini bahwa:

Perkataan 'ini kalilah' tiada kena mengena dengan perkataan dajjal, jauh sekali dengan perkataan firaun dlm surah an-naziat. Ana robbukumul a'la.
Ini kalilah bahasa asal org sabah.

Ini kalilah tidak membawa maksud 'akulah Allah. Tapi ia membawa maksud " sekaranglah" @ inilah masanya.

Tiada berkait dengan bahasa arab jauh sekali pengakuan sebagai akulah Allah nauzhubillah min zalik.

Cuba lihat saya jawikan kalimah INI KALILAH.

إِنِي كَالِيْلَهْ ini kalilah. Membawa maksud inilah masanya.
إِنّيِ قَلَّلَّهْ Inni Qolillah. Maksud ini.. I don’t now. Tanya si penuduhlah.
إِنّيِ قُلْ الهّْْ Inni Qul Lillah. Membawa maksud 'Sesungguhnya aku… katakanlah Allah. Bukan katakanlah akulah Allah.

Kalau perkataan 'sesungguhnya akulah Allah'. Bahasa arabnya seperti ni: إِنّيِ قُلْ أَنَا اللهّْ

Nah.. ambik mu .. faham betul2 kalau endak paham jugak.. p belajar di madrasah arab. Jangan memandai-mandai. Ok.. peace. cuma nak perbetulkan akidah kamu, jangan main2 dengan masalah akidah, lebih lagi di bumi sabah tu.

# Ini Kalilah.

Tanpa Nama berkata...

Thankz for de info geng!
Ini kalilah...bkn bhasa arab..then xde kene mngene dgn dajal..

Tanpa Nama berkata...

Oit semua melayu ....hampa gaduh apa...kita satu agama satu bangsa....jangan pasai agama lain mulakan semua ni..kita semua nak gaduh....lihatlah sendiri , kan yang dok gaduh dalam ni adalah melayu dan bumiputra ....apa bangsa lain kata....padan muka? Atau padan muka!jangan la malukan MALAYsia...mahupon BUMIPUTRA...sudahlah saudara ku...jika kita semua bersatu....siapa berani lawan kita...renungkanlah...siapa gaduh , siapa yang tepok tangan ?marilah kita bersatu x kira parti apa pon wahai bumiputra mahupon MALAYsia......assalamulaikom dan salam sejahtera semua saudara ku

Tanpa Nama berkata...

Bersabar semua

Nur Hidayah berkata...

Astaghfirullah Al Azim... X elok buat spekulasi seperti ini. Ini Kali lah hanyalah Ini Kali Lah.. Tiada kena mengena dengan INNI QALILLAH. Rosak aqidah macam ini. Menfitnah..

Tanpa Nama berkata...

Sedih tengok semua orang Melayu beragama Islam asyik berbalah tak abis2,sebab tu cina kenakan abis-abisan.

Tanpa Nama berkata...

Cuba korang laungkan perkataan 'inikalilah' tu guna pmbesar suara byk2 kali kat tngh2 pasar negara arab.. kalo x kena lempang & terajang dgn pak arab maknanya bolehlah korang guna perkataan tu..
p/s : cabaran ini mestilah dilakukan oleh org2 dewasa shj dan mungkin boleh membawa MAUT..

websifoo berkata...

Yang pasti, Kali juga adalah salah satu nama tuhan Hindu. Ayat "Ini Kali Lah" di eja sebegitu rupa dengan bentuk ayat tergantung(tanpa significant)... Tetapi jika kita amati maksud tersirat, ia seperti pengakuan bahawa si penglafaz ayat ini bahawa dia adalah tuhan Kali (pemusnah).... Bayangkan jika tertera tulisan ini di atas baju tshirt semasa sembahyang di rumah Allah, tidak ke seperti mencabar Allah di masjidnya... Dajjal datang dalam pelbagai cara dan bentuk, kita dapat mengelaknya sekiranya kita berfikir. Asal usul ayat Ini Kali Lah juga patut di jejaki. Jika modus operandi dajjal dan yakjuj makjuj telah dikhabarkan oleh Rasulullah kepada sahabat yang datangnya dengan tipu helah, gerombolan besar dan diketuai oleh orang yang ada tulisan didahinya bererti kafir dan boleh dibaca oleh orang buta atau celik huruf, jadi hati-hatilah....

websifoo berkata...

Yang pasti, Kali juga adalah salah satu nama tuhan Hindu. Ayat "Ini Kali Lah" di eja sebegitu rupa dengan bentuk ayat tergantung(tanpa significant)... Tetapi jika kita amati maksud tersirat, ia seperti pengakuan bahawa si penglafaz ayat ini bahawa dia adalah tuhan Kali (pemusnah).... Bayangkan jika tertera tulisan ini di atas baju tshirt semasa sembahyang di rumah Allah, tidak ke seperti mencabar Allah di masjidnya... Dajjal datang dalam pelbagai cara dan bentuk, kita dapat mengelaknya sekiranya kita berfikir. Asal usul ayat Ini Kali Lah juga patut di jejaki. Jika modus operandi dajjal dan yakjuj makjuj telah dikhabarkan oleh Rasulullah kepada sahabat yang datangnya dengan tipu helah, gerombolan besar dan diketuai oleh orang yang ada tulisan didahinya bererti kafir dan boleh dibaca oleh orang buta atau celik huruf, jadi hati-hatilah....

Tanpa Nama berkata...

itu ckpn kmi urg sabah..lgsung nda ada kaitn dgn ini smua..

Tanpa Nama berkata...

Tgk video ni... Apa doa israel utk pr

http://youtu.be/NHbov39i5cc

Tanpa Nama berkata...

Ko la yg takut palui,bayang buduh mu tu

Tanpa Nama berkata...

Yala ko,mcm la ko tau.....betul atau tidak,

Catat Ulasan

DISCLAIMER

Assalamualaikum.

Segala Komen atau kritikan adalah atas tanggungjawab pemberi komen sendiri.

Buat masa kini komen boleh diberikan atas nama Anon, tetapi pihak Kedah Times masih terpaksa menapis komen-komen yang tidak bertanggungjawab.

Harap maklum.

Sekian, terima kasih.

 

Dari Mana Mereka

Pelawat sejak 18-04-2010

free counters

Arkib

Pengikut 2

Pengikut

© 2010 Laman Kedah Times Copyright by Kedah Times | Courtesy of Three Column Templates