Transformasi Kedah

Ahad, 30 Jun 2013
ALOR SETAR 19 Jun – Kerajaan negeri akan menubuhkan satu makmal bagi merangka hala tuju dan pelan tindakan jangka masa panjang untuk mentransformasikan Kedah sebagai sebuah negeri aman serta makmur.
Menteri Besar, Datuk Mukhriz Mahathir berkata, kerajaan negeri akan mendapatkan idea dan cadangan daripada pelbagai pihak bagi menjayakan makmal transformasi tersebut.
Antaranya, ialah ahli akademik, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), profesional, wakil kerajaan negeri dan Pusat, ahli politik, dewan perniagaan serta individu mempunyai kepakaran dalam bidang yang diberi penekanan.
Katanya, makmal yang dipandu oleh Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN) itu bakal beroperasi dalam satu tempoh tertentu bermula bulan depan.
“Saya yakin pendekatan ini dapat membantu kita memikirkan satu strategi yang lebih menyeluruh mengenai kaedah terbaik untuk mengeksploitasi kelebihan sedia wujud di Kedah dan mengatasi sebarang kelemahan,” katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Exco kerajaan negeri di sini hari ini.
Mukhriz berkata, beberapa sektor dikenal pasti mempunyai potensi untuk dibangunkan secara berkesan iaitu industri pembuatan, Bandar Raya Getah dan sebuah lagi taman industri teknologi tinggi di Bukit Kayu Hitam.
Beliau berkata, kerajaan negeri juga sedang memperhalusi cadangan mengenai pembangunan sektor minyak dan gas bagi memastikan pelaksanaannya memberi manfaat secara menyeluruh.
“Satu lagi tumpuan adalah dalam sektor pelancongan yang tidak terhad kepada Langkawi tetapi melibatkan tanah besar kerana kita yakin Kedah mempunyai potensi dalam bidang ini ekoran keunikan alam semula jadi, sejarah dan warisannya,” ujarnya.
Menurut beliau lagi, berikutan hala tuju yang disasarkan itu, kerajaan negeri akan menggunakan slogan baharu iaitu ‘Kedah Aman, Makmur’ dan mahu setiap warga negeri itu menjayakannya.
Mukhriz berkata, Makmal Transformasi Kedah juga akan memperincikan bagaimana untuk mencapai tahap ‘aman dan makmur’ supaya ia tidak hanya sekadar slogan tetapi satu matlamat negeri.


ads
Read Full 1 comments

MELAYU amat RASIS

Khamis, 27 Jun 2013
KedahTimes sebenarnya amat muak dengan sikap DAP yang sentiasa menuduh apa saja tindakan yang dilakukan oleh orang Melayu sebagai Rasis, membalas dendam dan sebagainya.

Contoh terbaik adalah dibawah.

"Saya hanya mengarahkan jalan raya yang sebelum ini ditutup setiap Sabtu dan Ahad dibuka semula kepada lalu lintas bagi mengelak kesesakan di bandar raya Melaka". Itu yang sebenarnya kenyataan Ketua Menteri Melaka, Datuk Idris Haron.

Ini pula kata-kata Guan Eng apabila  menyentuh hal orang Melayu peniaga-peniaga Melayu di Pulau Pinang;

“Bukan kami tidak mahu bagi lesen kepada mereka tetapi sememangnya kawasan itu bukan merangkumi kawasan penjaja yang layak mendapatkan lesen kerana mengganggu lalu lintas." kata Guan Eng kepada 40 penjaja pasar pagi di Kampung Tanjung Tokong seperti yang dilaporkan Sinar Harian."

Pertamanya orang Melayu perlu bersatu dalam semua aspek. Agama, ekonomi dan politik.

Keduanya, teruskan progra, boikot produk cina DAP. Kita ajar mereka betapa rasisnya orang Melayu.

Mulai dari sekarang orang kita pakat terima hakikat yang orang Melayu sangat Rasis. Apa salahnya jadi rasis jika mereka ingin sangat kita seperti itu?

ads
Read Full 0 comments

Tegakkan Ekonomi Ummah

Teruskan program membeli barangan/produk Melayu/Bumi/Islam. Kuasa membeli orang Islam amat tinggi dan kuat.

Jika mereka cuba menipu orang Melayu Islam dan selama ini memboikot barangan orang Melayu/Islam/Bumiputera, apakah kita juga tidak boleh memboikot barangan mereka?

Jika kita sayang kepada bangsa dan agama kita, teruskan program ini. Ianya adalah jihad ekonomi umat Islam.

Teruskan.



ads
Read Full 1 comments

CAKAP TIDAK SERUPA BIKIN

KedahTimes masih berharap agar Presiden KTPC berfikir banyak kali. Kerana banyak kenyataan beliau adalah cakap tidak serupa bikin.

Masa PAS memerintah negeri, bukan main dahsyat lagi mereka meletakkan kroni dan menggasak duit kerajaan pusat, tapi kini bila BN ambil alih negeri, mereka kata mereka adalah professional. Parti dan tugas tidak boleh dicampuradukkan.

Kedahtimes cuma nak tanya kenapa hanya professional waktu BN memerintah? Masa PAS memerintah professionalisma tidak dipraktik dan disebut langsung.

Sehingga ke hari ini presiden dan orang-orangnya masih bersukaria menerima bayaran bulanan hasil kerja yang tidak seberapa.

Kekadang terfikir juga apakah duit yang kita terima bulanan tu sepadan dengan kerja yang dilakukan?

Tepuk dada tanya iman.

ads
Read Full 0 comments

Peduli apa aku

Rabu, 26 Jun 2013
Memang benar kata para blogger yang berada di Kedah.

Apapun blogger tulis dalam blog dan kemudian tweet ke twitter serta autopost kat wall di Facebook, pemimpin besar UMNO Kedah tidak pernah peduli. Malah Pengerusi BPUNK tak kisah pun. Lantak la hangpa nak tulis apapun.

Di Kedah mana orang pakai internet sangat. Orang Kedah terutama yang berada di kampung-kampung mana tahu pasai internet. Depa masih pakai phone sekupang dua kupang lagi. Samrtphone dan tablet jauh sekali.

Apa yang blogger tulis mana sampai kepada mereka ini. Sebab tu bila blogger-blogger Kedah serang tentang syiah, KHTP, pendapatan kerajaan banyak dari cukai hiburan, SULIHH, dan macam-macam lagi, puak PAS tak leh nak jawab. Malah orang-orang kampung tak tahupun semua pendedahan ini. Sebab utama depa mana tau tentang internet.

Jadi, tak payahlah blogger Kedah mendedahkan apa-apa tentang pembangkang Kedah kerana orang Kedah tak bacapun. Depa lebih banyak dapat maklumat tulisan blogger dari Kuala Lumpur.

Maklumlah ramai orang Kedah menetap di Kuala Lumpur dan kadang-kadang depa balik kampung dan cerita pendedahan blogger-blogger Kuala Lumpur kepada ahli Keluarga mereka. Harapkan orang Kedah sendiri nak baca blog hangpa, berapa kerat sangat. Entah-entah kawan-kawan hangpa saja yang baca.

Tapi tak apalah, Perhubungan UMNO Kedah rasakan penggunaan media sosial dalam menjawab dan menyebar maklumat tidak sepenting ceramah atau media konvensional.

Red Bean Army berjaya mengembeleng seluruh tenteranya menipu orang Cina bahawa orang Melayu akan ditewaskan dalam PRU13.

Orang Cina TERTIPU dengan Red Bean Army (aka DAP) dalam percubaan menipu orang Melayu. Tapi mereka gagal kerana maklumat dan tipudaya mereka dapat disalurkan dengan cepat melalui media sosial.

Walaubagaimanapun KedahTimes nak ucapkan tahniah kepada Pengerusi BPUNK kerana berjaya menawan kembali Kedah dari PR tanpa bantuan dari blogger-blogger tempatan.

Blogger-blogger Kedah mana ada classs!

ads
Read Full 1 comments

Konvensyen Media Sosial Kedah

Selasa, 25 Jun 2013
KedahTimes sengaja nak sebut kembali tentang konvensyen ini yang diadakah di UITM Merbok setahun lalu.

Hasilnya sangat hebat kerana beribu-ribu pengamal media sosial dilahirkan di Kedah. Malah kemenangan BN di Kedah baru-baru ini adalah hasil dari Konvensyen ratusan ribu ringgit ini.

Mereka ini bersatu dibawah satu ketua yang dibayar ribuan ringgit untuk menyerang pemerintah Kedah pada masa itu. Mereka ini tidak pun menetap di Kedah tetapi melakukan kerja dan siasatan dari jauh. Dan hasilnya pemerintah dari PR tumbang.

Begitulah hebatnya mereka. Mungkin kontrak mereka bakal disambung lagi.. Maka terngangalah blogger-blogger runcit di Kedah.

Ini bukan Kedah Times kata, tapi Cucu Tok Wan kata di blog dia. Blogger realiti Politik Islam telah baca dan dia akan kupas tentang Jurassic dan Perasan Hebat ini. Tunggu.

Kepada blogger kedah yang jurassic dan perasan Hebat, inilah CUCU TOK WAN dari TheFlyingkick, yanag menjadi blogger harapan Perhubungan UMNO Negeri Kedah. Malah Sobri Sudin pun tidak selayak blogger ini. Apa nak kata? Dia hebat dan boleh turn isu merapu dan mengarut untuk kejayaan BN Kedah.

Tahniah Perhubungan UMNO Kedah, you have made a right choice. Kami blogger Jurassic dan Perasan Hebat tumpang berbangga.

Lagi satu Kedah Times tak mention apa-apa buruk pun tentang konvensyen tersebut, tapi terdapat dalam komen yang mana ada tanggungjawab pemberi komen. Itu kena lihat betul-betul.

Kita akan kupas serba sedikit angin-angin yang mengatakan ada kebocoran maklumat penting dari Pejabat UMNO kepada pembangkang yang selama ini kita diamkan demi menjaga UMNO. Tunggu juga...

Jangan lupa Blogger Realiti Politik Islam akan kupas juga tentang 'bila lagi nak gasak duit UMNO'. Sabar dia akan kembali selepas lega dari demam.

Kepada blogger Kedah, ingatlah. Inilah dia blogger yang kata blogger jurassic dan perasan hebat.
Read Full 8 comments

Pengerusi BPUNK : Bila lagi?

Hari sudah 25 Jun 2013. 6 Mei 2013, BN telah ambilalih Kedah dari PAS dan DP Mukhriz telah dilantik menjadi MB Kedah yang baru.

Nampaknya perjalanan parti tidak berjalan dengan mudah kerana Pengerusi BPUNK masih belum MB yang menjaga negeri. Semua keputusan parti agak sukar dikeluarkan oleh MB kerana ketua parti adalah orang lain.

MB sentiasa berhati-hati dalam mengeluarkan arahan takut ianya berkait menjadi arahan parti. 

Bila KedahTimes baca kenyataan Bashah dibawah dan disiarkan dalam Utusan Malaysia, ianya seolah-olah seminggu lepas itu Pengerusi BPUNK akan dikosongkan, tapi nampaknya sehingga ke hari ini tidak menjadi kenyataan.

Keputusan parti dibuat oleh Bashah malah kekadang tidak selari dengan arahan kerajaan negeri. Walhal yang memerintah ialah UMNO dan BN.

Malah ada angin-angin bertiup kencing, Bashah lebih menilai tinggi blogger luar Kedah dari blogger Kedah sendiri sehingga sanggup berbelanja lebih. Betul ka?

Walau apapaun, KedahTimes seru Bashah agar lepaskan jer jawatan Pengerusi BPUNK tu. ADUN sudah dapat, Timbalan Menteri pun dah dapat. Apa lagi yang Datuk nak?

Bashah sedia lepas jawatan kepada Mukhriz

Oleh SAFINA RAMLI

ALOR SETAR 9 Jun - Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kedah, Datuk Ahmad Bashah Md. Hanipah bersedia melepaskan jawatannya kepada Menteri Besar, Datuk Mukhriz Mahathir pada bila-bila masa.

Ahmad Bashah berkata, beliau yakin pertukaran jawatan itu akan berlaku kerana adalah lumrah Menteri Besar akan memikul amanah sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri.

"Saya sudah lama dalam parti jadi saya faham mengenai perkara ini. Selalunya Menteri Besar akan jadi Pengerusi supaya perjalanan parti akan jadi mudah," katanya.

Ahmad Bashah yang juga Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan berkata demikian kepada pemberita dalam majlis majlis kesyukuran Parlimen Alor Setar di Stadium Suka Menanti di sini hari ini. - UTUSAN ONLINE


ads
Read Full 0 comments

Tidak semua PERCUMA

Walaupun KedahTimes kekadang agak kritikal terhadap Datuk Det Lid ini, tetapi dalam isu yang membabitkan kebaikan untuk Kedah, KedahTimes masih boleh bersenada dengan beliau.
 
Dalam isu air ini, KedahTimes bersetuju 101% dengan beliau. Sudah lama Pulau Pinang mengambil air secara percuma dari Sg Muda, maka sudah sampai masanya mereka membayar.
 
Apa yang penting, Kedah dan Pulau Pinang perlu duduk semeja berbincang.  Tetapi fakta yang tidak dapat disorokkan ialah air sungai Muda adalah berasal dari Empangan Muda dan Beris yang begitu banyak ditakung untuk keperluan rakyat.
 
Bisnes air yang diperolehi Pulau Pinang amat menguntungkan kerana sumber yang diperolehi dari Kedah adalah percuma, kos mereka hanyalah merawat, menyalur dan mengutip bayaran. Cukup senang.
 
Walhal Kedah terpaksa membelanjakan berbilion ringgit untuk membina emapangan dan berkorban Tanah demi untuk air tidak mendapat apa-apa dari hasil jualan air oleh Pulau Pinang.
 
Ini belum masuk belanja kos pengurusan empangan-empangan tersebut.
 
Elok sangatlah Pulau Pinang tanggung kos ini bersama.
 
Kepada Tok Det sebagai Timbalan Menteri Air, bawalah isu ini ke kabinet atau dewan rakyat. Ianya untuk rakyat Kedah jua.
 
KEDAH, PULAU PINANG PERLU DUDUK SEMEJA BINCANG ISU PENJUALAN AIR MENTAH

KUALA NERANG, 13 Jun (Bernama) -- Sudah tiba masanya kerajaan Kedah dan Pulau Pinang duduk semeja membuat rundingan mengenai isu penjualan air mentah daripada Kedah kepada Pulau Pinang.
 
Timbalan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata kerajaan Pulau Pinang yang menggunakan air mentah percuma dari Kedah sejak 56 tahun lepas juga sepatutnya bersetuju jika terpaksa membayar caj air mentah itu.
 
Beliau berkata sejak dari dahulu lagi Pulau Pinang menerusi Perbadanan Air Pulau Pinang Sdn Bhd menggunakan air mentah dari negeri ini, memprosesnya dan menjual air itu kepada domestik dan syarikat komersial.
 
"Kerajaan negeri (Kedah) ada hak untuk minta atau mengenakan bayaran air mentah negeri ini kepada Pulau Pinang. Kalau Pulau Pinang enggan bekerjasama,kami melalui Suruhanjaya Perkhidmatan Air Malaysia (Span) akan campur tangan.
 
"Kami mahu situasi menang-menang kepada kedua-dua negeri berjiran itu," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan sumbangan Umno Padang Terap bernilai RM52,000 kepada lebih 300 pelajar yang berjaya ke institusi pengajian tinggi (IPT) di Pejabat Umno Padang Terap di sini hari ini.
 
Mahdzir berkata sebelum ini kerajaan Kedah pimpinan PAS juga pernah menghantar surat kepada kerajaan Pulau Pinang mengenai isu pembayaran air mentah itu tetapi hingga sekarang tiada perkembangan.
 
Beliau berkata perkara itu dibuat berdasarkan akta dan peraturan Span iaitu air mentah adalah hak kerajaan negeri manakala penjualan air bersih diurus oleh Span menerusi syarikat yang menguruskan air di setiap negeri. -- BERNAMA
 
ads
Read Full 0 comments

Kera di Hutan disusukan : Khas untuk Pengerusi UMNO Kedah


KedahTimes upkan kembali artikel untuk kerana ada beberapa blog seperti Double-Y dan Sangkakalajari9 membangkitkan kembali isu berkaitan UMNO Kedah membela blogger dari luar dengan bayaran hebat.

Walhal blogger-blogger tempatan dibiarkan bekerja tanpa ada pembelaan. Untuk pengetahuan semua KedahTimes sudah lama wujud dan cuba untuk memperjuangkan/membela blogger-blogger seperti yang kedua-dua blog diatas sebut. Tapi tidak berjaya. Malah KedahTimes tidak tahu macamana pihak UMNO kedah boleh memilih blogger luar untuk menulis tentang Kedah.

Untuk pengetahuan semua, DMM bukanlah PENGERUSI PERHUBUNGAN UMNO KEDAH, jadi beliau tiada kuasa untuk memberi kontrak kepada mana-mana blogger. Semua ini ditangan Pengerusi Perhubungan UMNO Kedah yang sedia ada. Jadi DMM tidak berkait dalam hal ini.

Live Streaming yang blogger-blogger tersebut lakukan adalah secara sukarela. InsyaAllah, jika ada rezeki akan dapatlah imbuhan nya nanti.

Dalam hal blogger luar dibayar, KedahTimes mohon Double-Y dan Sangkakalajari9 dedahkan saja siapa blogger yang dapat kontrak besar itu kerana KedahTimes pun nak tahu. Mungkin selama ini KedahTimes silap orang kerana dulu mereka pernah mengatakan Blogger-blogger kedah adalah Juraassic. KedahTimes tentang mereka,  dan jika berani datanglah Kedah untuk berjumpa kami di KedahTimes. Tapi mereka rupanya tidak berani.

Untuk pengetahuan mereka, blogger-blogger jurassic inilah yang membantu BN dlam mengembalikan Kedah kepadanya. KedahTimes, TMK dan beberapa individu lain yang sentiasa membantu UMNO tanpa minta apa-apa.

Bila kera di hutan yang LEBIH disusukan.

Peribahasa Kera di Hutan disusukan anak di rumah mati kelaparan membawa maksud mementingkan orang lain dari keluarga sendiri. Selain itu, peribahasa ini juga membawa maksud mementingkan urusan orang lain hingga urusan untuk diri sendiri ditinggalkan.

Sangat tepat kepada pihak yang BARU SEDAR akan kepentingan menggunakan Bahasa Melayu dalam membentuk perpaduan di Malaysia. Kini, bila kesedaran timbul, maka pihak berkuasa mula berusaha untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu kepada rakyat Malaysia yang belajar dan yang bekerja di luar negara. Ianya untuk memastikan kelangsungan kebudayaan Malaysia dengan penguasaan Bahasa Melayu.
Ini usaha yang bagus.

Macam mana di peringkat DALAM MALAYSIA? Aku rasa ada LEBIH RAMAI yang tak tahu berutur Bahasa  Melayu dengan fasih. Malahan kini lebih ramai anak Melayu lebih bangga dengan bertutur dalam Bahasa Inggeris demi memastikan dunia glamour dan trendy kekal dalam diri.

Penguasaan bahasa sebenarnya bermula dari tempat bermulanya dunia pendidikan seseorang. Biar kita dibesar dalam keluarga yang bertutur Bahasa Inggeris sekalipun, andai zaman persekolahan diterapkan dengan pertuturan Bahasa Melayu, insyaallah ianya akan menjadikan kita fasih dan selesa untuk berBahasa Melayu.

Selagi sistem persekolahan di Malaysia tidak berSATU sebagaimana usaha untuk menjadikan rakyat Malaysia menjadi SATU, maka usaha ini MUSTAHIL akan berlaku. Malahan, perpaduan antara kita juga bakal berpecah dek kerana sistem persekolan yang tidak berSATU!

Ini tentang Bahasa, bagaimana pulak dengan blogger tempatan di Kedah? Apakah berlaku kera dihutan disusukan, anak depan mata mati kelaparan?

Pesanan Kedah Times, janganlah hanya mementingkan kera di hutan untuk disusukan, takut nanti anak di rumah mati kelaparan, dan suami di rumah juga turut mati LEMAS akibat susu yang dicurahkan!
Read Full 7 comments

Mahfuz dan Air

KedahTimes petik laporan lawatan YB Datuk Mahfuz bersama ASAS dan TERAS pada 6 Ogos 2005 ke Tasik Pedu untuk melihat tahap air yang dikatakan semakin kurang akibat kemarau.
 
Ada beberapa perkara yang KedahTimes igin utarakan kepada YB Datuk Mahfuz.
 
Pertamanya, kenapa YB senyap dan sunyi apabila kawasan tadahan dirobek dengan rakusnya oleh Kerajaan PAS? Apakah YB  ada saham dalam kerja-kerja robekan ini?
 
Keduanya, jika tahap takungan air dah berkurangan, kenapa selama 5 tahun kerajaan PAS memerintah Kedah tiada apa-apa tindakan diambil untuk menaikkan semula paras air. Malah kerja-kerja menjahanamkan kawasan takungan dilakukan serakus-rakusnya oleh kerajaan Negeri bawah PAS.
 
Ketiganya, YB telah menjadi seorang yang munafik kerana berdiam diri semasa kerja-kerja cuci mangkuk dilakukan di kawasan tadahan, walhal 2005 YBlah yang begitu prihatin sangat dengan paras air Empangan Pedu.

 
YB nak tahu tak yang jika empangan Pedu kering, Empangan Muda juga akan kering kerana air dari empangan muda disalurkan ke empangan Pedu. Ini bermakna air ke sungai Muda akan berkurangan dengan banyak, dan negeri kesayangan YB dan PR iaitu Pulau Pinang bakal menghadapi krisis air.
 
Jadi eloklah sangat YB bawa isu Pulau Pinang perlu bayar kos air kepada Kedah kerana jika tidak tak guna YB perjuangan isu paras air di empangan, atau apakah YB hanya menjaga kepentingan negeri pemerintahan DAP?
 
 
Kata Mahfuz lagi, ini adalah satu keadaan yang cukup membimbangkan, walaupun tahap takungan air di Empangan Pedu masih tinggi, tetapi tahap takungan air yang bakal disalurkan ke empangan terlalu rendah,sehubungan itu beliau mengutarakan beberapa persoalan.
 
1. Kerajaan Kedah semestinya memaklumkan perkara sebenar ini kepada rakyat, bagi membolehkan rakyat dapat membuat persediaan awal menghadapi sebarang kemungkinan mengenai masalah gangguan bekalan air.
 
2. Kerajaan Kedah jangan menyembunyikan perkara sebenar di sebalik krisis air ini kerana Empangan Pedu adalah empangan air terbesar di Kedah dan air dari sini adalah untuk keperluan minum dan juga pertanian Kedah.
 
3. Jangan tunggu sehingga tahap menjadi terlalu kritikal barulah kerajaan mahu bertindak.
 
4. Mewartakan segera kawasan-kawasan tadahan air seperti yang diarahkan oleh Kerajaan Pusat selepas tindakan menghentikan projek Heli-Havesting di Ulu Muda.
 
Katanya lagi, keadaan ini amat merisaukan para petani yang berkemungkinan besar tidak akan mengerjakan sawah mereka bagi musim kedua 2005 bermula September ini, memandangkan bagi musim pertama enam bulan lalu telah berlaku pindaan jadual tarikh menanam padi.



ads
Read Full 0 comments

Pulau Pinang Kena Bayar air yang diambil dari Sg Muda

KedahTimes cadangkan supaya Pulau Pinang buat surat rasmi memohon membeli air dari Kedah. KedahTimes pasti yang Kerajaan Negeri Kedah mengalu-alukan surat tersebut.
 
Maklumlah air di Pulau Pinang tidak pernah cukup. KedahTimes takut rakyat Pulau Pinang terpaksa mandi air laut jika empangan Muda tidak lepaskan air ke dalam Sungai Muda.
 
Cuba turunkan perasaan ego dan buat surat rasmi yang 'kami kekurangan air', maka kami berhasrat untuk mendapatkan air dari Kedah. Maka duduklah berbincang term & condition nya.
 
Tapi KedahTimes dapat rasakan yang Cina DAP ni ego mereka sangat tinggi. Mereka mana percaya kekuasaan Tuhan, mereka hanya percaya pada duit saja tapi itupun kedekut untuk membayar air kepada Kedah, bayar kepada RBA sanggup pulak. Maklumlah nak jatuhkan bangsa Melayu.
 
Perlu diingat Bangsa Melayu jika diancam, mereka akan lebih bersatu. DAP boleh menipu segelintir Melayu tetapi DAP tidak boleh menipu semua Melayu.
 
Sekali lagi KedahTimes syorkan supaya tulis surat kepada Kerajaan Kedah memohon membeli air. Senang kannnn.
 
BUKIT MERTAJAM - Para petani di Pulau Pinang bakal berhadapan dengan masalah kekurangan bekalan air untuk pertanian sekiranya sistem penyimpanan air tidak dilaksanakan di negeri itu.
 
Pengerusi Majlis Pembangunan Pertanian Kawasan Parlimen Permatang Pauh, Datuk Abdul Jalil Abdul Majid ketika melahirkan kebimbangan itu berkata, Kerajaan Persekutuan perlu mencari kaedah yang terbaik bagi membantu petani di negeri itu agar masalah itu dapat diatasi.
 
Katanya, walaupun kawasan pertanian di Pulau Pinang lebih kecil berbanding Kedah dan Perak, negeri itu tidak mempunyai sumber takungan air sendiri.
 
Sebaliknya jelasnya, kesemua kawasan pertanian di negeri itu terutama bagi kawasan sawah masih bergantung kepada sumber air yang dialirkan dari Sungai Muda di Kedah dan Sungai Bukit Merah di Perak.
 
"Walaupun Pulau Pinang mempunyai beberapa empangan, ia hanya dikhususkan untuk kegunaan harian dan air di empangan sebenarnya masih tidak mencukupi untuk kegunaan rakyat Pulau Pinang," katanya selepas merasmikan stor simpanan baja pada Majlis Ramah Mesra Pihak Pelaksana Koridor Utara (NCIA) di Jabatan Pertanian Bukit Merah, Permatang Pauh di sini semalam.
 
Turut hadir, Ketua Pegawai Eksekutif NCIA, Datuk Redza Rafiq dan Pengarah Kawasan Pembangunan Pertanian Bersepadu, Elias Saad.


ads
Read Full 0 comments

Kenapa Guan Eng Tak Sedut Jer Air Sungai Perai!

Di Seberang Perai, terdapat 2 Sungai yang mengalir ke laut, satu melalui kawasan perindustrian Mak Mandin dan keluar melalui Perai. 
 
Satu lagi adalah sungai Juru, yang mengalir keluar di Kuala Juru
 
Soalan KedahTimes kenapa LGE tak sedut air dari kedua-dua sungai ini? Kenapa perlu sangat air dari Empangan Muda?
 
Apakah air kedua-dua sungai ini dipenuhi minyak dan tahi khinzir?







 ads
Read Full 0 comments

JADI WAKIL RAKYAT UNTUK APA?????

Penulis Tamu: SOBRI SUDIN
 
1. Selesai sudah 35 ADUN di Kedah diabsahkan sebagai YB bagi sidang penggal ke-13 apabila mengangkat sumpah dihadapan Speaker. Demikian juga 222 Ahli Parlimen yang sumpah mereka dimetrikan di Dewan Rakyat tanggal 24 Jun. Walaupun MP Pembangkang mendakwa pilihanraya lalu tidak sah gara-gara keputusan tidak memihak pada mereka untuk mempusakai PUTRAJAYA.
 
2. Lafaz sumpah ini banyak pengertian falsafahnya. Lihat sahaja sumpah mengangkat jawatan dan menyimpan rahsia selaku Menteri hatta Perdana Menteri sekalipun, terpampang dengan jelas lafaz Wallahi, Watallahi, Wabillahi, suatu metodologi mengangkat sumpah berdasarkan suruhan Islam.
 
3. Sebab itu barangsiapa yang melanggar sumpah, karier politik dan tugasnya SERTA hidup kaum keluarganya akan berdepan dengan pelbagai masalah. Malah menerima kehinaan yang paling jelek dengan izin Allah s.w.t. Lebih pasrah apabila ditunjukan jalan keluar oleh rakyat dan dihumban keluar dari radius kuasa. Kehinaan dan kontroversi serta polemik yang bakal menimpa ini dibalas secara 'cash on delivery' oleh Allah s.w.t di atas mukabumi lagi. Sudah banyak contoh yang boleh kita kemukakan  dan barangkali sudah dimengerti oleh kalangan audien.

4. Maka lantaran itu, untuk 35 ADUN Kedah, 8 EXCO, 1 Menteri Besar, pegang amanah dengan baik. Ikhlas dan jangan menipu rakyat. Berkhidmat dengan penuh kudrat dan tenaga bukan sekadar melepas batuk ditangga dan merencana tipu daya untuk membolot harta, dan mengenyangkan perut handai dan taulan.
 
5. Bercakap benar dan jangan memusuhi serta menzalimi hak orang miskin dan rakyat marhein. Do the right thing and do the things right. Bukan sekadar mengelamum dan mengeram di singhasana pejabat dan sekadar melayan 'tauke besar' dan gah makan di 'Regency' atau Holiday Villa padahal ada rakyat nun jauh dipendalaman sana, 'kais pagi makan pagi, kais petang tiada rezeki yang datang.
 
6. Letakkanlah sesuatu ditempatnya, jangan gusar dan bimbang untuk memperkata dan memperjuangkan apa yang didambakan majoriti rakyat. Jangan malu untuk pertahankan kemuliaan Islam, dan hak bukan Islam.
 
7. Jadilah pejuang bangsa, agama dan negeri yang tulen. Dengan hati yang penuh tawadhuk, bukannya riak dan ego melangit hanya kerana orang keliling memanggil kita YB  atau chief ataupun bos. Kuasa sekadar satu amanah, dan bila roh dicabut dari jasad, tiada maknanya lagi, tinggalah segala gelaran, bintang, pangkat, kuasa kita di atas dunia yang tak mampu membantu kita mengadap siksaan  kubur. Melainkan jika semasa diberi amanah selaku khalifah, kita berlaku  adil kepada orang yang dipimpin.
 
8. Ingat kisah Saidina Umar Al-Khattab  r.a, ahli syurga, yang pernah dimimpikan kisahnya oleh seorang sahabat, antara lain sahabat berkata, "aku bermimpi Umar Al-Khattab melalui soalan  kubur selama 3 tahun bertanyakan perihal kepimpinannya semasa menjadi khalifah". Itu Umar yang dijamin syurga, jadi apa la sangat ada pada YB dan kita selaku insan biasa yang belum tentu jaminan syurga.
 
9. Selamat bersidang untuk semua YB ADUN Kedah. Selamat berbahas dan berdebat kepada semua 222 MP di Parlimen. Munculkanlah dasar-dasar yang bermanfaat untuk keperluan rakyat.
 
10. Justeru itulah jangan jadikan sidang DUN dan Parlimen sebagai medan sarkas untuk berkata keji, atau melakukan tingkahlaku mengalahkan mafia di jalanan... Atau berperangai seperti anak kecil yang berebutkan cokelat.
 
11.Jangan ada yang melompat atas meja, atau membaling kerusi, bertumbuk ataupun mencarut. Spesis perbuatan yang bakal merendahkan taraf YB dan tidak layak digelar Yang Berhormat sebaliknya barangkali lebih sesuai digelar Yang Bobrok atau Yang Bangsat.

ads
Read Full 0 comments
 

Dari Mana Mereka

Pelawat sejak 18-04-2010

free counters

Arkib

Pengikut 2

Pengikut

© 2010 Laman Kedah Times Copyright by Kedah Times | Courtesy of Three Column Templates